Úterý 18. března 2025, svátek má Eduard
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

BYZNYS: Řízení prodeje

diskuse (0)

Diktatura nebo Divoký západ?

"Své obchodníky v podstatě nepotřebuju řídit, najímám jenom ty nejlepší," nechal se před časem slyšet jeden obchodní ředitel. Plácl hloupost. Všechny výzkumy této oblasti se dlouhodobě shodují v tom, že nejlepších výsledků je dosahováno tam, kde jsou dobří obchodníci inteligentně řízeni. Ostatně, odpovídá to základní intuici. Nejlepší sportovci taky mají své trenéry.

Pro nás je to zajímavé především proto, že se jedná o názor, který není zdaleka osamocený a protože dobře shrnuje jednu ze dvou základních chyb, jak je jeden z autorů metodiky High Performance Sales Environment Robert Junke shrnul ve svém nedávném blogu a na které často narážíme i na českém trhu. První spočívá v přehnaně detailním a autoritativním řízení – manažerském stylu, který Robert Junke nazývá "diktaturou". Diktátorské řízení prodeje může vypadat tak, že obchodní ředitel obchodníkovi přesně určuje, jak má postupovat u kterého zákazníka a zcela ignoruje, že tento obchodník má svůj styl a své silné stránky, na nichž se snaží stavět. Z obchodníka – originálu se tak stává jen mizerná kopie obchodního ředitele. Ještě horší variantou diktátorského řízení prodeje je mechanické vyhodnocování telefonických hovorů, počtů schůzek nebo dokonce počtů podaných nabídek. To je něco, co děsivě snižuje efektivitu.

Opačnou chybu označuje Junke jako "řízení ve stylu Divoký západ." Vypadá zdánlivě jednoduše. Stačí získat skvělého prodejce a dát mu úplnou volnost. Jenže v životě je máloco tak jednoduché, jak to vypadá na papíře. Opravdu skvělí prodejci jsou vzácní. Mají velmi specifické návyky. Pokud je neřídíte podle naprosto jasných pravidel, nemáte nikdy jistotu, že dodržují vše, co mají (což se možná zjistí až při realizaci sjednaného kontraktu). A zkuste z takových obchodnických celebrit sestavit tým! Nejspíš se ocitnete v nekonečném kruhu vzájemných konfliktů mezi primadonami. Zjistíte také, že je velmi obtížné je udržet. Loajalita nepatří k typickým vlastnostem obchodnických celebrit, a pokud se obchodník osvědčí, je celkem jisté, že se jej konkurence pokusí dříve či později přetáhnout. I skvělí obchodníci potřebují citlivé a systematické řízení.

Obě chyby vycházejí ze stejného kořene. Tím je ztráta vědomí, že prodej a řízení prodeje jsou dvě různé disciplíny, které vyžadují různé postupy a různé schopnosti. Obchodník se neobejde bez měkkých dovedností, vyjednávacích schopností, schopností přesně analyzovat, co zákazník potřebuje i schopností najít řešení, které tomu odpovídá. Obchodní ředitel by měl spíš analyzovat fáze obchodního cyklu, přesně reportovat a přijímat jednoznačná opatření – včetně těch nepopulárních, kdy je kapacita obchodníků nasměrována k jiným zákazníkům, než kam obchodníky táhne jejich srdce.

Vedle toho potřebujete metriky, které umožní objektivně posuzovat jednotlivé případy i vývoj celkového prodeje a které umožní reagovat s dostatečným předstihem na případné problémy.

Pokud dovednost a metriky chybí, správné řízení není možné. Když chybí dovednosti obchodníků (nebo vedení obchodníkům nedůvěřuje), máme místo řízení prodeje diktaturu. Když má mezery ředitel (nejčastěji proto, že je sám skvělý obchodník a nikdo ho nenaučil, že řízení prodeje je něco úplně jiného), je důsledkem v lepším případě chaos, v horším rvačka obchodníků o accounty.

A jak by měl tedy vypadat správný styl? Robert Junke ho přirovnává k americkému typu demokracie, ale to není tak důležité. V každém případě jde o to, aby manažer směřoval každého obchodníka tam, kde je objektivně nejvyšší šance dosažení výsledku. Aby ho směřoval k těm činnostem, kterých je u každého jednotlivého zákazníka nejvíce zapotřebí. A aby mu zároveň dal dostatek volnosti k využití vlastních nápadů, kreativity a iniciativy.

Převzato z Hampl.blog.vsem.cz se souhlasem autora

Aston Ondřej Neff
18. 3. 2025

Nechá Babiš Václavu Moravcovi sebrat legitimaci ke vstupu do ČT?

Jaroslav Zamazal
18. 3. 2025

Rusko na Ukrajině je problém více pro Evropu než pro USA.

K citlivým informacím má mít přístup i policie a zpravodajské služby.

Gita Zbavitelová
18. 3. 2025

Jednání o propuštění izraelských rukojmích nikam nevedou.

Martin Tůma
18. 3. 2025

Zkusme přinést něco málo historických důkazů ....

Aston Ondřej Neff
15. 3. 2025

Jde o variantu klasických odposlechů, podléhá zákonům.

Aston Ondřej Neff
17. 3. 2025

Teď se čeká na rozhodnutí ústavního soudu.

Chechtavej tygr
15. 3. 2025

Letí v letadle Trump, Putin, Babiš a potulný vandrák.

Amir Taheri
17. 3. 2025

Američané i Evropané by se měli uklidnit a zhluboka dýchat.

Benjamin Kuras
15. 3. 2025

Že by ti Židé přece jen nebyli takoví chytráci, jak si svět myslí?

dtt Ditta Stein
17. 3. 2025

Muž, který o sobě tvrdil, že je posledním žijícím příbuzným nacistického diktátora Adolfa Hitlera a...

Lidovky.cz, ČTK
17. 3. 2025

Hokejová extraliga má za sebou druhé zápasy čtvrtfinálových sérií. Hradec se nezvládl oklepat z...

kurl Lenka Kuřilová
17. 3. 2025

Ukrajinský dron s doletem tří tisíc kilometrů úspěšně prošel testem, oznámil v pondělí ukrajinský...

Ondřej Neff
17. 3. 2025

Dalo se to čekat? Nedaleko se to čekat? Na začátku devadesátek jsem byl ve skupině novinářů, kteří...

Lidovky.cz, ČTK
17. 3. 2025

Z Maďarska a Slovenska bude možné od úterý opět převážet ovce, kozy, prasata a skot. Státní...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz