6.5.2024 | Svátek má Radoslav


BALÍČEK: Zvýšení daně z nemovitosti

12.9.2023

Za velkého poprasku by mělo dojít v rámci „konsolidačního balíčku financí“ ke zvýšení daně z nemovitosti, tj. jak z budov, tak z pozemků. Po velkých dohadech by tato částka měla být celá příjmem dané obce. Nebudu se zabývat konstrukcí příjmů obcí, je to složitá procedura, ale po velkých bojích v roce 2007 a 2008, kdy se měnily podmínky pro rozpočtové určení daní-onen známý RUD, bylo kolem rozpočtů obcí klid a ticho. Ne že by všechny obce byly bohaté, ale většinou si nestěžovaly a z rozpočtu podle zák. 243/2000, novelizovaného nedávno, vyžily. Celý tento kolotoč byl vlastně důvodem vzniku politické strany Starostové. Jméno pana Gazdíka si ještě všichni pamatujeme. Výsledkem bylo, že obce mají svoji část ze sdílených daních a v plné výši daň z nemovitosti.

Ale protože zvýšení daně z nemovitosti nebude úplně malé a onomu slavnému „konsolidačnímu balíčku“ (pro Boha, kdo toto směšné označení vymyslel?) by v případě, že by se staly celé součástí příjmu obcí, moc nepomohly, došlo tedy k dohodě Svazu měst a obcí a Svazu místních samospráv s ministerstvem financí, že tedy zvýšená daň z nemovitosti bude celá příjmem obcí, ale toto zvýšení příjmu obce bude kompenzováno-tedy směrem dolů-změnou podílu na sdílených daních. Jednoduchostí toto řešení opravdu nezavání a úředníci ministerstva financí budou mít hodně co počítat, aby se dostali ke stejnému výsledku jinými koeficienty a postupy. Ze strany obcí by tedy mělo dojít ke stejné výši příjmů, jaké měly doposud. Mohly by tedy být spokojeny.

Opravdu? Doposud totiž měly v svých příjmech zakomponován podíl na sdílených daních, který je měl alespoň trochu motivovat, aby na svém území měly šikovné podnikající osoby, které jejich daňový příjem zvýší (tady zjednodušuji, ale věřím, že všichni účetní mi to prominou). Bylo ve vlastním zájmu obcí, aby měly své řemeslníky, firmy, obchody, které by ocenily podmínky, které obec vytváří pro jejich podnikání-třeba slušné nájemné z nebytových prostor, dobrou infrastrukturu, slušné silnice, aby si zákazníci nezlomili po cestě k nim nohu, nebo neurazili kolo auta. To všechno nutilo doposud obce, aby přemýšlely, jak prospět celkovému ekonomickému prostředí a také i pověsti své obce. Nutilo to pány radní, aby si nevymýšleli zbytečnosti a hlouposti, ale racionálně obec spravovali. A když už oni sami nepodnikají, aby se snažili podnikavost obyvatel své obce podpořit.

To teď bude končit, nebo alespoň nebudou tolik nuceni nad podmínkami pro podnikání přemýšlet, protože podíl na sílených daních bude menší. Zůstane jim sice v plné hodnotě daň z nemovitosti, ale zvyšovat tuto statickou daň umí každý trouba. Když jsem nedávno o této změně mluvila s jedním z navrhovatelů a položila dotaz, zda daň z nemovitosti je platba majitelů a/ za vydlážděný chodník kolem domu, bezpečnost ve večerních hodinách, fungující vodovod či kanalizaci, a nebo je to b/ bezedná studnice příjmů rozpočtů, klidně a bez uzardění mi odpověděl, že za b/ je správně.

A protože i díky privatizaci domovního fondu skoro každá rodina vlastní nějakou nemovitost, o chatách, chalupách ani nemluvě, má tento krok snad jedinou výhodu: každý občan dané obce má totiž možnost sledovat, jak jeho radní s rozpočtem, který je tvořen ještě větším poměrem z jeho konkrétních peněz, jak s tímto rozpočtem nakládají. A když si člověk zjistí, kolik nových pozic uvolněných, tj. placených radních na radnicích po posledních komunálních volbách 2022 zvláště ve větších městech vzniklo, mohla by toto snad být páka, aby se páni radní umravnili a nepovažovali obecní rozpočet za svoje vlastní peníze pro svoji radost. Jsou to totiž naše peníze a oni nejsou jejich majiteli, ale pouze jejich správci.