26.4.2024 | Svátek má Oto


Svět po koroně

23.3.2020

Všechno je to deprimující a nejhorší je samozřejmě nejistota, kdy to všechno skončí. Šéf krizového štábu Roman Prymula sdělil v televizi, že pokud do konce března, tedy do týdne, bude 8500 nakažených, bude to známka k lepšímu. 

To je cca o 7 tisíc navíc oproti současnému stavu 1047 (večer 21.3.). Pokud této mety dosáhneme, budeme moci doufat ve zmírňování zdravotních omezení. V co ale zjevně doufat nelze, to je brzký návrat dětí do škol, prognózy se zmiňují o září, a hlavně – hranice zůstanou zavřené možná až dva roky.

Koronavirus vyřešil to, co bylo předmětem politických a ideových sporů. Hlavní roli převzaly národní státy. Zatím tedy řeší především epidemii. Jenže pak přijde ekonomika. Tu zřejmě bude taky každý stát řešit po svém a uvidí se, zda je účast v eurozóně výhoda, nebo neštěstí. Zatím to pro nás vypadá na to druhé.

Uzavření hranic zařízlo debaty o Schengenu a migraci. Dokonce i Evropská unie formálně uzavřela vnější hranice EU. Pokud by uzavření mělo být míněno vážně, musí se prosazovat silou. Zkušenosti z Ceuty jako výspy EU na africkém kontinentu nejsou nejlepší. Co se začne dít, jestli se nákaza rozšíří i na Blízkém východě a v Africe? Po tom všem, co se v uplynulých týdnech stalo, není žádná vize příliš fantastická.

Zavřená hranice, to ovšem není opatření zaměřené na to, aby lidi nejezdili lyžovat do zamořené Itálie. Jak bude ekonomika fungovat se zavřenými hranicemi? Už dnes mají kamioňáci výjimku. Budou mít takovou výjimku obchodníci? Nebo se obchodní jednání zredukují na videokonference?

S tím vším souvisí i další otázka. Zelený úděl, nařízený Bruselem, zjevně směřoval k ekonomické katastrofě. Přišel koronavirus a praštil pěstí do celého konceptu. Automobilky stojí, nevyrábějí nic, ani benzínové, ani elektrické vozy. Kdo ví, kdy se výroba obnoví, a kdo ví, zdali někdo bude nové auto chtít. Ten zelený koncept funguje na papíře v atmosféře konjunktury zděděné z minula. Ta pomine. Svět se bude po celá léta vzpamatovávat z ekonomické rány, která je nevyhnutelná. To tedy se bude čekat, až se ekonomika vzpamatuje, aby jí bylo možno zasadit novou ránu? Aby automobilka platila likvidační pokutu za každé auto, které bude mít spotřebu na sto kilometrů vyšší než dva a půl litru benzínu? Bylo to absurdní před koronou, jenže to byl svět bohatý. Po koroně zchudne.

Svět po koroně asi bude mnohem víc jiný, než si dokážeme představit.

Aston Ondřej Neff