1.5.2024 | Svátek práce


Chytrý 3D hybrid

1.5.2013

Už to vypadalo, že pojem tři dé vypadne ze slovníku člověka, který je IN. Filmy natočené ve tři dé netáhnou tolik, kolik se od nich čekalo, a s tři dé televizory to dopadá stejně. V žebříčku módních slov v oblasti technologického slangu jsou "hybridní" a "chytré". Telefony jsou chytré a automobily hybridní a jakmile bude telefon hybridní a chytrý, lidi vezmou pulty útokem, i kdyby ten mobil nebyl tři dé. Nicméně si myslím, že tři dé nezůstane ve vyhnanství dlouho. Blíží se doba, kdy zařízení budou nejen chytrá a hybridní, ale budou napájena tři dé akumulátory.

Může nás těšit, že naši čeští vědci a technici nejsou v tomto ohledu za opicemi. Velmi pokročilý vývoj je v tomto ohledu spojen se jménem Jana Procházky, zakladatele firmy Advanced Materials, firmy s heslem "včera neznámé, dnes na přání, zítra standard". Jde o akumulátory, které budou pracovat na jiném principu než ty současné. Ty jsou primitivní a principiálně se nezměnily od doby, kdy jimi kapitán Nemo poháněl Nautila. Pereme do akumulátoru elektrickou energii, abychom vyvolali jakýsi chemický proces. Ten pak probíhá opačným směrem a elektrickou energii uvolňuje. Tři dé akumulátory založené na nanotechnologiích fungují také tak, rozdíl je ve vzdálenosti kladného a záporného pólu. Takový akumulátor se nabíjí za tisícinu času vyžadovaného klasickým akumulátorem a je výkonnější a lehčí a ve všem ohledu lepší, takže je tři dé, a jistě taky chytrý, a když ho prohlásíme za hybridní, nadšení nebude znát mezí.

Neberu to na lehkou váhu, naopak. Doslova dychtivě vyhlížím řešení akumulace elektrické energie. Jakmile akumulace přestane být problém, přestaneme se dohadovat o větrnících a solárních panelech, protože teprve pak začnou mít smysl a přestanou být podnikatelským fíglem realizovaným politickou korupcí, jako jsou dosud. Všechno pak bude jiné. Auta budou čím dál častěji jezdit na elektriku a hybridní a chytrá budou až nad hlavu.

Takové chytré hybridní nano tři dé auto bude umět jezdit po silnici úplně samo. Což samozřejmě přinese problémy. Co když se takové auto, co jezdí samo, nedejbože nabourá? Kdo bude na vině? Majitel, řidič anebo výrobce? Nebo jiný okruh problémů právní povahy. Jste na večírku a pijete nějaký alkoholický nápoj typu bio (všechno musí být bio) a pak vlezete do svého smart hybridu a řeknete mu ztěžklým jazykem "domů" a on pojede a zastaví vás policajti. Pochválí vás, nebo vám seberou řidičák? Určité analogie tu jsou s mobilními telefony. Za jízdy nesmíte telefonovat, ale vlastně nesmíte mobil držet u ucha, kdežto hlasitý telefon povolený je. Pokud je bez držení. No a vy podroušený biopivem taky nebudete mít ruce na volantu.

No a co když se chytré auto s tři dé bateriemi samo od sebe rozjede a pojede někam pryč. Prostě se sebere a ujede. Zase ta otázka odpovědnosti – komu seberou papíry, až policajti takové uprchlé auto zastaví?

Nejsou to aktuální otázky. To teprve začnou. Kdy? Za strášně dlouhou dobu. Tak za pět, deset let, kdo by si tím lámal hlavu?