23.5.2024 | Svátek má Vladimír


MÉDIA: Natoč to, říká divákům Al Gore

12.4.2007

Co dělá bývalý americký viceprezident Al Gore, když zrovna nestraší svět změnou klimatu? Mimo jiné je prezidentem kabelové televize Current TV, která od srpna 2005 vysílá v USA a od letošního března také ve Velké Británii. Sám o ní říká, že je první televizí určenou pro internetovou generaci.

Zhruba třetinu příspěvků vysílaných ve čtyřiadvacetihodinovém programu nenatočili profesionálové, nýbrž amatéři. Digitálními kamerami, ale někteří jen obyčejnými fotoaparáty nebo mobilními telefony. Když jste svědky nějaké mimořádné události a podaří se vám ji zachytit, není kvalita zas až tak důležitá.

Příspěvky o délce obvykle mezi třemi až osmi minutami (zvané v hantýrce této televize „pody“) se pouštějí nejdříve na webu, kde o nich hlasují uživatelé. Do televizního vysílání se pak dostanou jen ty nejpopulárnější. Ale to není jediné pojítko s internetem. Samo vysílání má i některé formální znaky známé právě z webu.

Například vysílání každého příspěvku doprovází dole na obrazovce proužek, který ukazuje, jak je daný klip dlouhý a kolik se z něj už odvysílalo. Tak jak je to běžné u všech počítačových přehrávačů videa. Mladí lidé z věkové skupiny od 18 do 34 let, pro které je Current TV určena, jsou na to zvyklí. A psychologové tvrdí, že když tito diváci vědí, kolik času zbývá do konce příspěvku, tak je mnohem méně pravděpodobné, že přepnou na jiný kanál.

Koncepce televize Current TV nevypadá jako nic moc objevného. Asi jako kdybyste vzali to nejlepší ze serveru YouTube a sestavili z toho televizní program (mimochodem, i takové projekty existují). Jenže tak jednoduché to není. A Al Gore navíc Current TV vymýšlel už od roku 2004, kdy ještě žádný YouTube ani podobné webové stránky neexistovaly.

Jen to dokazuje, že bývalý viceprezident má skutečně cosi jako šestý smysl na zajímavé a důležité trendy. Byl koneckonců jedním z prvních politiků, kteří pochopili význam internetu. Pomáhal prosadit zákony umožňující financování jeho vývoje a později také přispěl k přijetí zákonů, které otevřely cestu k jeho komercializaci.

Po čase se stal terčem vtipů kvůli tomu, že o sobě údajně tvrdil, že internet „vynalezl“. Mohl za to jeden výrok vytržený ze souvislostí, konkrétně z delšího rozhovoru pro televizi CNN v roce 1999. Ne, Al Gore určitě internet nevynalezl a ani to o sobě netvrdil, ale každopádně jeho rozvoji napomohl.

Kromě internetu má však Gore také blízko k žurnalistice. Ne snad jako autor tendenčního a novinářsky nevalného filmového dokumentu (byť oceněného Oscarem), ale jako investigativní reportér. Tím byl v letech 1971 až 1976, kdy úspěšně kandidoval do kongresu. Pracoval podobně jako jeho žena v deníku Nashville Tennessean a napsal stovky článků. Jak tvrdí prestižní žurnalistický časopis Columbia Journalism Review, některé z nich byly velmi dobré.

Novinařinu Al Gore také učil, po svém odchodu z politiky (když se v prezidentských volbách v roce 2000 stal nejúspěšnějším neúspěšným kandidátem v americké historii), kdy také vyhlásil, že hodlá založit televizní stanici, a to společně s podnikatelem Joelem Hyattem. Ten spolupracoval na několika demokratických kampaních, takže se předpokládalo, že cílem obou mužů je založit zpravodajskou stanici, jež bude liberální alternativou pravicově laděných televizí jako Fox News. Něco takového měl Gore možná původně v plánu, ale pak realisticky usoudil, že na trhu pro takový projekt není místo. Proto se rozhodl vytvořit televizi, jejíž program bude do značné míry založen na diváckých příspěvcích.

Nebyl to koncept úplně revoluční: v devadesátých letech například MTV vysílala pořad UNfiltred, který natáčeli diváci, jimž televize půjčovala videokamery. A v mnoha amerických městech existují kabelové televize, které vysílají všechno, co jim diváci pošlou (a obvykle se na to nedá dívat). Koncept Current TV byl jiný v tom, že se televize rozhodla využívat co nejvíc potenciál internetu a také učinit program maximálně atraktivní pro diváky.

Byť právě o tom mnozí při startu televize v srpnu 2005 pochybovali, zdá se, že kanál je zatím úspěšný. Přesná sledovanost se u menších kabelových televizí neměří, ale stanice je dnes dostupná ve 40 milionech domácností. A to je podle reklamních expertů „bod zlomu“, kdy může vydělávat peníze.

Což také činí. Už za první rok existence vykázala malý profit v řádech milionů dolarů, což u startujících kabelových televizí není obvyklé. Možná pomohlo to, že Current TV využívá pro produkci reklam stejný model jako pro výrobu obsahu: na obojím se podílejí diváci.

Televize po dohodě s inzerentem vyhlašuje soutěž, kdo pro daný výrobek vymyslí a natočí nejlepší reklamu. Vítězný klip - pokud ho inzerent schválí - se pak vysílá. Zadavatelé reklamy jsou prý výsledky nadšeni. Vznikají tak často vtipnější a zajímavější reklamy než ty, které vymyslely profesionální agentury.

Objevují se výhrady, zda „vrahem“ téhle televize nebude server YouTube. Prý však nikoliv. Překvapivě se ukazuje, že nejvíc návštěvníků tohoto webu je z věkové skupiny od 35 do 48 let. Current TV je určena mladým lidem od 18 do 34 let a ti pro sledování videa dávají údajně přednost televizi.

Že je koncept Current TV zajímavý a že nachází příznivou odezvu u diváků, dokazuje i to, že podobné projekty spouštějí i ostatní televize. Například CNN nastartovala loni v srpnu program Exchange, který je rovněž založen na příspěvcích amatérů. Česká televize podobný princip zkouší v projektu s podivným názvem „digitální náves“.

Celkem napjatě se očekává, jak bude úspěšná britská odnož Current TV, která vysílá od března. Al Gore u příležitosti jejího startu napsal článek do deníku Guardian, ve kterém vyzdvihuje to, že televize založená na spolupráci diváků média demokratizuje a bojuje proti informačním monopolům velkých korporací.

Zní to ušlechtile. Minimálně mnohem ušlechtileji než samotný program. Krátké zpravodajské vstupy jsou sestaveny podle toho, o co se lidé v daný moment nejvíc zajímají na vyhledávači Google. A tak je mnohem pravděpodobnější, že se diváci spíše než o globálním oteplování či hladomoru v Africe dozvědí informaci o muži, který má rád sex s auty.

Teoretici médií aspoň mají o čem přemýšlet.

LN, 10.4.2007

Autor je novinář