26.5.2022 | Svátek má Filip


HISTORIE: Proč zemřel Gagarin

22.3.2016

Blíží se výročí skonu kosmonauta Jurije Gagarina (27. 3. 1968). Jeho smrt nebyla dosud objasněna, bylo zveřejněno mnoho verzí. Některé zdánlivě pravděpodobné.

Vloni byla v Kladenském deníku vydána verze moje. Lze dohledat na googlu pod heslem Bývalý pilot z Kladna... Článek jsem poslal několika novinářům, kteří o věci psali. Odpověď jsem dostal jedinou – od čestného předsedy Svazu letců, který můj názor připustil.

MiG-15 UTI

Pro objasnění: V letech 1958-59 jsem létal jako učitel létání v Leteckém učilišti na MiG-15 UTI. Na stejném typu, rovněž vyrobeném v Avii Letňany, se Gagarin zabil.

Při jednom letu, kdy žák, sedící v přední zakryté kabině, cvičil let podle přístrojů, se řídicí páka prudce přestavila do krajní polohy “těžký na hlavu”. Letoun přešel do strmého klesání téměř kolmo k zemi. V tom okamžiku měl v rukou řízení jenom žák. Chytil jsem řídicí páku oběma rukama a vší silou tahal k sobě. Teprve po použití elektrického vyvážení se letoun srovnal do horizontu. Okamžitě jsme let přerušili a závadu ohlásili. Stroj byl odstaven. Po prohlídce nezjištěna žádná závada.

Oficiální portrét Jurije Gagarina

Měli jsme štěstí, že se to stalo v dostatečné výšce a za krásného počasí. V mracích bychom dopadli jako Gagarin a Serjogin. Vybírání nezvyklé polohy v mracích podle přístrojů je obtížné a trvá déle.

Vloni jsem mluvil s bývalým pilotem Standou Babicou (11. slp), kterému se stal podobný případ v roce 1963: Za letu, bez zásahu do řízení, náhlý přechod do strmého klesání. Druhý pilot se okamžitě katapultoval, Babica posléze rovněž.

Je řada katastrof MiG-15 UTI, které zůstaly bez objasnění. Nikdo z autorů, včetně ruských (např. gen. Kamanin), tuto možnost nepřipouští. Můj zážitek byl tak silný, že nepovažuji jiné verze za věrohodné.

Rostislav Sáček


Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!