10.5.2024 | Svátek má Blažena


Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 527

17.9.2019

Na dva týdny jsem se odmlčel. Není to díky mému zdravotnímu stavu, ani kvůli cenzuře. Ostatně ta na Psovi není. Pouze jednou mě Jirka Wagner doporučil, abych trochu upravil článek o jedné paní, která se soudí s půlkou republiky, respektive její manžel. Protože se jednalo o věc, o které věděli všichni, ale těžko by se dokazovala, tak jsem to předělal, aby byl klid.

Vysvětlení odmlky je velmi prosté. Odešel mi na počítadle hard disk, a tak jsem ho nechal vyměnit. Nechal jsem ho vyměnit u nás v Čechách, takže jsem u nás ve Francii měl jen destičku a služební počítadlo. To používá jiný systém a já netuším, jak bych na něm psal. A nejsou tam hacky a carky, neb je italský. Opravené počítadlo mi přinesl kamarád Pavel v úterý odpoledne a ve středu jsem zase opouštěl Prahu, tak jsem neměl ani čas, ani náladu cokoliv psát.

Měl jsem vůbec týden blbec. Začalo to, když jsem se Zuzanou jel projet Pontiac Bonneville, kterého chci prodat. Jeli jsme ke kamarádovi Petrovi. Zuzaně byla zima a chtěla zavřít okno. Okno místo toho, aby vyjelo nahoru, zapadlo do dveří. Pak mi odešel hard disk v počítači. Nechal jsem si zavést od O2 digitální televizi, set top box fungoval týden. To všechno se mi podařilo za jediný týden! Na co jsem sáhl, to se pokazilo. Pak jsem odletěl pracovat do Francie. Za sebou jsem zanechal „kouřící trosky“. Fakt jsem neměl chuť cokoliv psát.

Původně, než jsem měl černý týden, jsem chtěl psát o odbornících na internetu. Od té doby, co na internetu píšu, vím, že o letadlech nevím nic, o autech jakbysmet. O autech toho opravdu moc nevím, ale o aeroplánech něco snad vím. Ostatně dělám na nich padesát let. Ale i padesát let je málo proti tomu, co ví člověk, který jednou za rok letí s mámou do Hurgady. Ten pak píše naprosté kraviny a když mu v soukromém mailu napíšu, že to tak není, pošle mi fotografii flight radaru, kde ukazuje, jakou dokumentaci si vede, takže to ví líp než já. Samozřejmě připouštím, že nejsem vševěd a mnoho věcí mi unikne, ale když píše vyložené nesmysly a není ochoten uznat svou chybu, tak nemá cenu s ním polemizovat.

V poslední době se v kruzích leteckých propírá dvouapůlhodinový let na jeden motor Boeingu 737-800 společnosti Smartwings. Na motoru odešlo HMU, což je zařízení ovládající přívod paliva do motoru. V takovém případě piloti vypnou motor a požádají letovou kontrolu o přiblížení na nejbližší vhodné letiště, v tomto případě Atény. Tam vyloží cestující, kteří odletí jiným letadlem, a posádka přeletí letadlo na jeden motor jako technický přelet. Takový je postup. To, že kapitán letěl na jeden motor dvě a půl hodiny, je myslím nejen na papíry, ale i na zbavení svobody. Ohrozil cestující a porušil spoustu předpisů. Nevím, jestli ho k tomu vedení společnosti tlačilo, aby ušetřilo, ale on je kapitán a on za let odpovídá a ne nějaký manažer, který v tom letadle nesedí.

Jsou dvoumotorová letadla, která jsou podle ETOPS (Extended range of Twin engine Operation Performance Standard). Ta jsou udržovaná ve zvláštním režimu a mohou létat přes moře. Předpokladem je, že nejbližší letiště musí být 120 minut daleko, kdyby vysadil motor. To jen k tomu, co onen „odborník“ napsal. Letadla udržovaná podle ETOPS mají tento nápis na trupu nad příďovým podvozkem.

Když jsem ještě publikoval na Planes, zjistil jsem, že největšími odborníky na ruská letadla jsou ti, kteří je viděli maximálně na pohlednicích, případně přes plot letiště. Jakmile jsem napsal něco negativního o ruské technice, hned jsem byl zapšklým amerikanofilem. Také mi strašně nadávali, když jsem napsal o A 380, že to je výtlem do tmy. A ejhle, ani ne za rok firma oznámila ukončení výroby!

Jak říkám, spoustu věcí mám pomotaných, spoustu věcí si nepamatuji, ale jsem ochoten to přiznat. Také si neskenuji flight radar. Protože létám každý týden, nic jiného bych nedělal. Ale letadla mám rád!

*****************************

Letadla, můj osud 3
Třetí díl knihy fotografií dopravních letadel, které za 48 let působení na letištích udělal Jan Čech, letecký mechanik. Kniha obsahuje nejen černobílé fotografie, ale i krátké příběhy, které s daným typem autor zažil. Vydal Svět křídel.

Letadla, můj osud 3