Středa 14. května 2025, svátek má Bonifác
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 302

diskuse (9)

Toto pokračování bych rád uvedl poopraveným příslovím: počítač je dobrý sluha, ale zlý pán. Proč? Když jsem se koukal v časopise Automobil Revue na adepty na titul Vůz roku, marně jsem si lámal hlavu, čím je které auto výjmečné. Když jedete po silnici, netušíte, jestli to, co jede před vámi, je Ford, KIA nebo koncernový zázrak. Když se díváte na masku škodovky, nemáte jistotu, jestli to není KIA. Prostě auta si jsou podobná jako vejce vejci. A může šéfdesigner Auto Škoda plácat hlouposti o sebevědomých liniích, agresivním prolisu a já nevím co, prostě to auto je nudné stejně jako tucet ostatních. Takové zjevení, jakým bylo uvedení Citroenu DS 19, který dodnes vypadá nadpozemsky, takové v současné produkci prostě nenajdete. Citroen, ve kterém jezdil a létal i Fantomas, byl prostě něčím naprosto výjmečným. Jean Paul dokázal dokonce jezdit jen s jeho polovinou… Nebo Ferrari 250GTO! Ale to je už stejný extrém jako Lamborghini Miura. Dnešní auta obou výrobců mne již neoslovují a Citroen teprve ne.

Čím to je? A proč to tak je? Když jsem graduoval konstrukcí letadel, učili jsme se, jak navrhnout letadlo. Vzali jsme si knihu Jannes´all the world airplane a z ní vypsali všechna technická data letadel podobné kategorie, jakou jsme chtěli projektovat my. Dali jsme rozpětí, délku, výšku, výkon motorů do tabulky a udělali jsme graf, který ukázal, jaké má mít parametry ideální letadlo. K tomu jsme počítali skutečně navrhované letadlo, a to na logaritmickém pravítku, žádné počítače jsme neměli. V té době vznikala letadla tužkou, pravítkem a kružítkem. Záleželo na erudici toho kterého z nás. Pak samozřejmě do toho mluvila i aerodynamika. Všechno se kreslilo tužkou na papír, opravovalo se, měnily se detaily, stokrát se předělávalo. Ale vznikala taková krásná letadla, jakými byly L-39 nebo L 410.

Podobně je to s auty. Krásná Felicie, Tatra 603 nebo 613, to byla výjmečná auta. I Škoda 110R, to byla asi poslední hezká škodovka. Proč tehdy vznikala krásná a originální auta a dnes už ne? Protože ta auta nenavrhuje člověk, ale počítač. Když tu mašinu nakrmíte stejným zadáním jako v Soulu, musí zákonitě vzniknout i stejné auto. Chrysler postaví typ 300 s velkou mohutnou maskou. A hleďme, stejnou masku mají teď i Audi. Konfekčním autům chybí ruka výtvarníka, který by dal svému dílu nějaký „ksicht“ jak se říká. Počítač nemá duši, a tak ji nemohou mít ani jeho výplody. Jakkoli se tzv. designéři ohánějí bláboly o křivkách, nejsou designery, ale pouhopouhými počítačovými operátory. A tak potom jinak respektovaný motoristický novinář Ing. Gregora musí v testu Rapidu Spaceback vypotit nehoráznou ptákovinu, že největší výhodou tohoto auta, které vypadá jako kombi, je to, že je malé! Kdybych neměl takový odpor ke všemu, co souvisí s koncernem, určitě bych se hned sebral a utíkal do nebližší Škodatechny, abych si takovou blbost koupil!

Stejně jako je to s auty, je to i s hudbou. Když vařím, poslouchám Radiožurnál. Rád poslouchám pana Pokorného nebo paní Lucii Výbornou. Jsou to intelignetní a kultivovaní lidé. Ale nechápu hudebního redaktora tohoto rádia. Jak začne hudba, vrhám se po tlačítku, které radio vypne. Ten neskutečný kolovrátek se nedá poslouchat. Když jsem byl hostem tohoto rádia a trval jsem na tom, že při mém vyprávění tam nebudou pouštět ani jednu recyklovanou normalizační hvězdu, paní redaktorka se mě zeptala: „A cobyste si přál?“ „Joe Cockera, Percy Sledge, Sly & the Family Stone, Ray Charlese nebo z našich Wooden Shoes, Bluesberry nebo aspoň Michala Prokopa.“ „Tak to fakt nemáme!“ Ale příšerné muziky generované počítačem mají přehršel. A je celkem jedno, jestli je naší či cizi provenience. Ta naše je ještě o to horší, že většina současných pěvců neumí zpívat a neuvěřitelně mečí. A k tomu kolovrátek! Pak se nelze divit, že slavíka bude dostávat Mistr i po smrti! Když jsem na narozeninách Ivana Hlase slyšel osmdesátiletého Jiřího Suchého, jak za doprovodu Šlupky Svěráka doslova rozburáceli publikum, nechápal jsem proč naše rádia vytrvale tyto umělce ignorují. Ani Hlas, ani Suchý a Svěrák počítače ke svému uměni nepotřebují, a proto jejich muzika člověka chytne, je dělaná duší, stejně jako Citroen DS19! 

Jan Kovanic
14. 5. 2025

Některé ty mísy mají tvar loďky...

Aston Ondřej Neff
14. 5. 2025

Chystaná smlouva s Korejci mohla být nepopiratelný úspěch

přečetl Panikář
14. 5. 2025

Autor je mluvčí minoritních akcionářů ČEZ.

Jan Bartoň
14. 5. 2025

Strany a hnutí mohou utrácet bez ohledu na volební limity.

Hana Lukešová
14. 5. 2025

Hatikva je národní hymna Izraele a sionistického hnutí.

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Aston Ondřej Neff
13. 5. 2025

Po čtyřiceti letech si lidé chtěli užít radosti „nevolit‟.

Aston Ondřej Neff
14. 5. 2025

Chystaná smlouva s Korejci mohla být nepopiratelný úspěch

Stanislav Křeček
12. 5. 2025

Demonstrativně slavíme v části republiky osvobození

Daniel Vávra
12. 5. 2025

Školství je zadarmo. Zákon nabídky a poptávky nefunguje.

Lidovky.cz, ČTK
14. 5. 2025

Kreml zveřejnil večer jména členů ruské delegace, která zamíří k přímým rozhovorům s ukrajinskou...

jic Jiří Čihák
14. 5. 2025

Snímek se na serveru, který se dlouhodobě věnuje fanouškovské komunitě, objevil ještě během...

idh Dominika Hovadová
14. 5. 2025

Nová kniha s názvem „Original Sin“ (Prvotní hřích) od novinářů Jakea Tappera a Alexe Thompsona...

Miloslav Novák
14. 5. 2025

Sparťanští fotbalisté propadli i ve finále poháru. V Olomouci proti domácí Sigmě dostali tři góly...

sku Sára Kultová
14. 5. 2025

Kriminalisté z odboru pátrání Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování (ÚSKPV) ve spolupráci...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz