Neděle 9. února 2025, svátek má Apolena
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VZPOMÍNKA: O létání trochu jinak III.

diskuse (2)

I moje další vzpomínka na letecké cestování se váže k Africe. Bylo to na jaře 1983, kdy se naše rodina po pěti letech pobytu v Nigérii připravovala ke konečnému odletu za země. Přímé spojení Praha – Lagos neexistovalo, a tak zbývalo vybrat si ten nejvýhodnější přestup. Nakonec jsme se rozhodli pro let Aeroflotu. 

Nebylo to proto, že letenka by byla nejlacinější, ani kvůli vynikajícímu servisu na palubě při letu. Důvodem byl fakt, že let Aeroflotu do Moskvy měl mezipřistání v Tripolisu (Libye) a ve Vídni. No a z Vídně do Prahy bylo spojení až za dva dny a to znamenalo stejný počet příjemných dní ve Vídni, kam jsme se jinak bez výjezdní doložky (mladší čtenář ať se zeptá svých prarodičů, co to bylo) mohli podívat jen stěží. Byla tehdy pro nás totiž povinnost užívat nejbližší navazující spojení do Prahy, a při přestupu z jiných letišť (Řím, Amsterdam) to bylo většinou během jednoho dne. Z dnešního pohledu paradoxně bylo pro nás žádoucí, aby doba navazujícího spojení byla co nejdelší a my mohli aspoň jeden den zůstat na Západě. Tvrdá měna pro nás tehdy nebyl problém, nigerijská naira byla v roce 1983 na úrovni britské libry (Lstg), ano, za 1 nairu jste dostali zhruba 1,5 US dolaru. Pro srovnání, dnes za 1 euro dostanete 460 nair(!).

Už jsme si plánovali, co ve Vídni navštívíme a co koupíme, když asi týden před odletem přišlo něco neočekávaného. Náš sedmiletý syn, který měl cestovat s námi, onemocněl jakousi úpornou infekční angínou, měl stále vysoké teploty a léky nepomáhaly. Do odletu se to trochu zlepšilo, ale bylo jasné, že naše plány na pobyt ve Vídni bude potřeba značně změnit. Do letadla Tu-154 jsme syna napůl odnesli, usadili jsme se a čekali na start. Čekání trvalo nějak dlouho a palubní rozhlas po delší době ohlásil, že je potřeba provést opravu letadla a cestující se žádají, aby na dobu opravy opustili letadlo. Syn mezitím usnul, měl stále horečku, a proto jsme rozhodně odmítli vystoupit a trvali jsme na tom, že v letadle zůstaneme. Chvíli nás přemlouvali, ale nakonec mávli rukou, ať tedy zůstaneme. Ostatní cestující vystoupili a my se v letadle náhle ocitli sami.

Po chvíli jsme měli poznat, o jakou opravu šlo. Do kabiny přišli dva technici Aeroflotu a shrnuli koberec mezi oběma řadami sedadel. Na podlaze se objevil obdélníkový dřevěný poklop, po jeho zdvihnutí se objevil otvor velký akorát tak, aby se jím protáhl člověk. Jeden z techniků se také spustil otvorem do prostoru pod podlahou kabiny. Naprosto nevěřícně a užasle jsme zírali, jak mu kolega podává velké obouruční kladivo! Na vojně jsem byl u tankistů a tam se vyprávělo, že u sovětského tanku T-34 (viz film Tankový prapor) měl řidič u sebe kladivo a tím si pomáhal při řazení rychlostí. Že by něco podobného platilo i u sovětských letadel? Zanedlouho se z prostoru uvnitř letadla začaly ozývat tvrdé rány, kov na kov, kladivo konalo svoji práci. Když oprava skončila, protáhl se technik otvorem nazpět do kabiny, natáhl koberec a oba odešli. Cestující se konečně mohli vrátit na svá místa. Já i manželka jsme byli z této příhody úplně zkoprnělí. Do té doby jsme byli přesvědčeni, že práce leteckého technika je spíše jemné a přesné povahy a najednou obouruční kladivo!

Ta chvíle, kdy se letadlo rozjelo a než se odlepilo od země a nabralo bezpečnou výšku, se nám zdála nekonečnou a podvědomý strach, že se něco stane, nás neopustil až do mezipřistání v libyjském Tripolisu. Nic se ale nestalo, do další zastávky ve Vídni jsme doletěli v pořádku a na tento let nám zůstala dnes už jen humorná vzpomínka.

Lubomír Stejskal
8. 2. 2025

I v demokracii můžou volby dopadnout špatně.

Aston Ondřej Neff
8. 2. 2025

Třeba mě zažalujou, kéž by mě zažalovali, Okamurovi to vyšlo.

Hyena Neff
8. 2. 2025

V neděli odpoledne krásně svítilo sluníčko.

Lika
8. 2. 2025

Kalendář

Robert Troška
8. 2. 2025

Museli bychom někoho propustit.... Tak to je obrovská tragédie.

Aston Ondřej Neff
6. 2. 2025

Na zadní se proti Evropské komisi postavili ministr průmyslu a ministr životního prostředí.

Aston Ondřej Neff
7. 2. 2025

Přicmrdálky a žalobníky mají přece všichni rádi!

Gustav Sitař
6. 2. 2025

„Nebílí“ utlačovaní Američané měli vytvořit základnu Demokratické strany.

Aston Ondřej Neff
8. 2. 2025

Třeba mě zažalujou, kéž by mě zažalovali, Okamurovi to vyšlo.

Chechtavej tygr
8. 2. 2025

Stojí nervózní chlap na mostě, na krku má provaz...

Petr Kamberský
8. 2. 2025

Diplomat, který občas mluví jako opak diplomata. Tomáš Pojar. Muž, jenž coby poradce pro národní...

Lidovky.cz, ČTK
8. 2. 2025

Při nehodě autobusu v jižní části Mexika v sobotu ráno místního času zahynulo přes 30 lidí, píše...

Lidovky.cz, ČTK
8. 2. 2025

Celkem 250 tisíc lidí v sobotu přišlo v Mnichově na demonstraci proti spolupráci demokratických...

8. 2. 2025

Komunistický režim používal směrem k západním mocnostem frázi „dohnat a předehnat“ tak často, až se...

Jan Veselý
8. 2. 2025

Policie vyšetřuje šikanu dívky ze sedmé třídy základní školy v Hodoníně. Na webech běhá sestříhané...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz