SPOLEČNOST: Nevšímavost? Ignorance!
Zídek právem připomněl Havlíčka. Škoda, že se mu do nedlouhého článku nevešel jeden z důvodů, proč právě Havlíček u nás nikdy neměl na růžích ustláno. On to totiž byl novinář a člověk značně nekonformní, ať už seděl krátce v parlamentu, nebo psal do Slovana a jiných listů. Za všechny uveďme jeden příklad: Havlíček byl první, kdo protrhl omamné mračno módní rusofilie, kdo varoval – jsa vybaven aktuální osobní zkušeností ze života na Rusi, před Ruskem jako nositelem nejkostnatějšího kulturního a politického konzervativismu spojeného s neustálou vírou ve vlastní předurčení ke světovládě. Pro Havlíčka bylo Rusko nebezpečné ne tím, že by dokázalo spojovat slovanské zájmy, ale naopak tím, jak je dokázalo rozbíjet a znásilňovat ve výsostném zájmu jediném, svém, ruském, velmocenském. Havlíček měl mnoho sympatií k Polákům, a ještě více k Chorvatům. Pátral po ilyrských kořenech na dalmatském území, vyzýval k větší spolupráci s Jadranem – pro blízkost mentality, jazyka a kulturních priorit.
Opodstatněnost Havlíčkových – na svou dobu průkopnických – myšlenek ukázaly mezitím dějiny mnohokrát a víc než citelně. Přesto jsme se nedokázali nikdy úplně úspěšně vymanit z romantických představ o dobráckém medvědovi na východě, o nějž lze nakonec opřít své touhy po bezpečí a stabilitě. Který dokáže vyvážit a neutralizovat rozpínavého pistolníka z Ameriky. Protože tradičně máme zřejmě intuitivně blíž k věčně opilému, nic nedělajícímu, jen na strázně žehrajícímu ruskému mužikovi, než k ostřílenému chlápkovi, který se holt musí postarat o sebe sám a nepotřebuje k tomu žádnou vrchnost, tatíčka cara či státní almužnu. Pohodlná závislost se nám líbí víc než odpracovaná svoboda.
A právě v tomto smyslu byl Havlíček mnohem modernější myslitel, než se zdá. Když ho čtete s otevřeným hledím, jeví se vám jako ryzí liberál. A to se nenosilo ani za C. a K. monarchie, ani za rudého direktoriátu. Protože to znamenalo užívání vlastního kritického rozumu, ne jen slepou víru ve vrchnost a její moudrost a blahovůli. Možná je právě toto jeden z důvodů, proč se tak málo vracíme k Havlíčkovi. Neumíme si s ním poradit., jako si neumíme moc poradit s nabytou svobodou. Obojí představuje nejistotu a vyžaduje práci.
(Psáno pro Česká média)