Úterý 24. června 2025, svátek má Jan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Ne, ani z výlučně náboženského pohledu

Poněkud nesrozumitelný titulek bude při čtení textu objasněn. V posledních několika dnech se na blogu iDNES objevily dva zajímavé články na téma Ženy a islám, resp. Lidská práva a islám. Zajímavé jsou mimo jiné proto, že je psaly ženy.

Ty dokážou to, čeho mnozí z nás (mužů) jsme ne vždy schopni, a vlastně ani schopni být pohříchu nemůžeme. Nabízejí osobitý pohled na nejrůznější "velká" témata; pohled, který o co víc je oproštěn od zbytečného teoretizování, o to víc je přímočarý a v nejlepším smyslu toho slova pravdivý.

V pondělí 12/5 zveřejnila Soňa Svobodová příspěvek pod vše vypovídajícím názvem "Žena je svobodná bytost. Nikoliv v islámské ideologii". V textu odkazuje na prvomájový článek L. A. Sulovské "Saúdská Arábie kritizuje Norsko kvůli lidským právům. Dobrý vtip".

Jsem za oba články vděčný a těší mě jejich vysoká čtenost – v době psaní tohoto textu 802 a 7075. Je zřejmé, že toto téma není internetovým návštěvníkům lhostejné. A že nejde o okrajovou záležitost, o tom svědčí občanské reakce na následující, ne každému známou skutečnost.

Jak upozorňuje iniciativa "Islám v ČR nechceme", letos v září uplyne deset let od zaregistrování Ústředí muslimských obcí (ÚMO) v České republice. Toto jubileum bude mít zásadní význam. Abychom dobře porozuměli tomu, v čem tento význam tkví, ocituji několik vět z článku o historii ÚMO, který přinesl web Islámské nadace v Brně; publikován byl 18/12/2009.

"Roku 2004 je ÚMO konečně uznáno vládou České republiky prvním stupněm registrace dle zákona o církvích a náboženských společnostech. Byly vypracovány nové stanovy a předsedou ÚMO je jmenován prof. Šilhavý, čímž je položen nový základ ÚMO. V roce 2006 vedení ÚMO žádalo o výjimku ze vzpomenutého zákona, aby byla umožněna registrace 2. stupně, která sebou nese přiznání tzv. zvláštních práv (na církevní sňatek, školy a duchovní služby). Tento krok byl bohužel vládou zamítnut, což znamená, že další možnost budou muslimové, podle znění stávajících právních norem, mít až v roce 2014."

A právě o to jde.

Server iDNES informoval letos 13/3 ("Čeští muslimové budou usilovat o právo zakládat školy nebo oddávat") o tom, co všechny ona základní práva obsahují:

- vyučování náboženství na státních školách

- vykonávání duchovenské služby v armádě či věznicích

- vykonávání obřadů, při nichž jsou uzavírány církevní sňatky

- zřizování církevních škol

- zachovávání povinnosti mlčenlivosti duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství

Jaké problémy to může představovat, není jistě třeba zeširoka rozvádět: kromě jiného by šlo o státem povolenou náboženskou propagandu (školy, armáda, věznice), která by sice byla v souladu s principem svobody vyznání, ovšem propagováno by bylo učení, které je v mnoha ohledech v přímém rozporu jak s hodnotami soudobé civilizace, tak s českým právním řádem. Tady se rýsuje zásadní dilema. A to nemluvíme o problematice muslimských sňatků (muslim si smí vzít čtyři ženy, přičemž u nás je trestná už bigamie, natož polygamie) a už vůbec ne o uplatnění některých nelidských aspektů práva šaría uvnitř muslimské komunity.

Web Czech Defence League, který zaujíma k islámu v ČR krajně odmítavý postoj, trefně uvádí další problém. V poznámce týkající se "zpovědního tajemství nebo obdobného práva" konstatuje:

"Již teď jsou mešity místem nabádání k trestným činům. Teroristické útoky, vraždy ze cti.Pro duchovní bude jistě v jejich činnosti velkou pomocí, když budou mít svaté právo nevypovídat o těchto aktivitách." Za sebe dodám: zejmána pro ty, kdo k nim sami nabádají.

Máme se začít bát?

Bezprostředně nikoli. Cesta k uznání těchto zvláštních práv je komplikovaná povinností, kterou ve zmíněném článku přibližuje iDNES:

"Podle zákona musí shromáždit podpisy minimálně 1 promile občanů ČR nebo cizinců s trvalým pobytem starších 18 let podle posledního sčítání lidu." To znamená, že muslimové by potřebovali získat přibližně 10 a půl tisíce podpisů. Jejich nejvyšší představitel v ČR Alrawi říká, že to bude těžké, nikoli ale nemožné. "Je to tak padesát na padesát. Musíme to zkusit."

Kdyby se to podařilo, míček by se přesunul na opačnou stranu dvorce – pak by záleželo na tom, jak by se zachoval český stát.

Nicméně zvláštní práva pro muslimské obce visí nad českou společností jako Damoklův meč, a proto je o této otázce nutné mluvit a psát už nyní. Dřív, než bude pozdě. Neboť Alrawi říká otevřeně:

"Určitě o to (zvl. práva – pozn. L. S.) budeme usilovat. V naší komunitě je zájem, abychom byli uznáni jako plnohodnotná církev. Bylo by to i plus pro vztahy České republiky s muslimským světem."

Otázka je, jestli by to bylo plus i pro českou společnost. Mnozí z toho mají noční můru – nikoli bezdůvodně.

Vraťme se ale závěrem k výše připomenutým článkům dvou českých blogerek. Připojím k nim dvě poznámky.

I kdybychom se dívali na otázku postavení muže a ženy ve společnosti náboženským, tedy biblickým pohledem, musíme konstatovat, že Bůh stvořil muže a ženu jako lidské bytosti sobě rovné. Vztah mezi mužem a ženou má být naprosto jiný, než jaký hlásá Korán. Přečteme-li si příběh o stvoření Adamy a Evy a jejich fungování v zahradě Eden, nenajdeme tam ani náznak podřízenosti ženy muži – spíše jde o jednotu v odlišnosti. Verš 24 druhé kapitoly knihy Genesis: "Z té příčiny opustí muž otce svého i matku svou, a přidržeti se bude maželky své, i budou v jedno tělo." Je snad možné lépe vyjádřit rovnocenný partnerský vztah?

Tvrdí-li islám něco diametrálně odlišného, znamená to především, že Bůh Izraele není identický s Alláhem, jak někteří mají za to. A dále, podřízení ženy muži, tak jak jsme toho i v moderní době svědky v muslimských zemích, je po mém soudu vynálezem lidským, nikoli záměrem Božím. Žena měla být v Edenu rovnocennou pomocnicí mužovou v jeho osamění, nikoli jeho otrokyní, služkou či snad "gejšou". Že tomu pak v dějinách bylo jinak, je jiná věc. Teprve v moderní době jsme se ve svobodném světě vrátili k poměrům, které panovaly v Edenu: muži a ženy jsou svobodné bytosti, které mají rovná práva i povinnosti při respektu k přirozeným odlišnostem.

Soňa Svobodová napsala:

"Jsem hrdá na ženy i muže, kteří tato práva (zrovnoprávňující ženy s muži – pozn. L. S.) vybojovali a jsem jim vděčná. Díky nim jsem svobodným člověkem."

Co vlastně ony ženy a oni muži vybojovali? Návrat ke stavu, který panoval v zahradě Eden. I já jsem rád, že žiji v této době. Ač to může znít zvláštně, v moderních časech je svět už zase normální. Tedy alespoň pokud jde o rovnoprávnost obou pohlaví.

Lucie A. Sulovská píše na téma, kterým se většina slečen kolem nás rozhodně nezabývá: trestem smrti v islámských zemích. Není náhoda, že kromě některých zemích, v nichž vládnou komunisté, a také vedle USA, se nejvíce popravuje v islámském světě. (Ačkoli patřím k odpůrcům absolutního trestu, musím všem, kdo by chtěli házet Spojené státy do jednoho pytle s diktaturami a některými islámskými zeměmi, připomenout malý rozdíl: nejde jen o to, že se popravuje, ale také za co.)

Obzvláští zálibu v popravách oběšením má režim ajatolláhů v Íránu, kde se zhusta věší veřejně a z exekucí jsou pořizovány videozáběry, které pak kolují na You Tube. Jsou to neméně zhusta děsivé obrázky, vyvolávající silné emoce – a oprávněně protiíránské nálady (myšleno proti stávajícímu režimu). Právě dnes jsem nevěřícně sledoval proces zbavení života mladíka provedený tak zfušovaně amatérsky, až to bralo dech a na rty se drala věta: "Ani popravovat neumějí!"

Nebudu popisovat detaily, ale když odsouzenci konečně navlékli smyčku a on se po shození z korby náklaďáku začal dusit, jedinou starostí popravčích v uniformách bylo, aby mu zpět povytáhli kalhoty, které se mu při tom šíleném zápase se smrtí o několik centimetrů svezly dolů. Že popravu totálně zprasili, samožejmě neřešili.

Je to jeden příklad z mnoha podobných, ale i tak svědčí o tom, jakou podobu může mít v některých zemích oficiálně vyznávajících Alláha (islámská republika) právo a spravedlnost. V jednadvacátém století. V členské zemi OSN. V zemi, která podepsala Všeobecnou deklaraci lidských práv.

Kde je hranice mezi islámem, který prezentují čeští muslimové, a islámem, jak ho známe v jeho odvrácené podobě z příliš velkého množství příkladů z příliš velkého počtu muslimských zemí? A existují vůbec, myšleno v tomto smyslu, "dva islámy"?

Tomáš Vodvářka
24. 6. 2025

Ulevilo se mi, jsem šťasten. Můj hlas dostane hnutí ANO.

Daniel Vávra
24. 6. 2025

Začíná mi to připomínat situaci ve středověku...

Václav Vlk st.
24. 6. 2025

Jako příklad uveďme německý plán na „vyčištění území“.

Aston Ondřej Neff
24. 6. 2025

Dotace pro Čapí hnízdo byl průhledný podfuk.

Majid Rafizadeh
24. 6. 2025

Írán to vnímal jako projev slabosti – a pak už bylo pozdě

jhr Jan Hron
24. 6. 2025

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj varoval, že Rusko může zaútočit na Severoatlantickou...

ČTK, Lidovky.cz
24. 6. 2025

Izrael a Írán porušily vzájemné příměří, které v úterý vstoupilo v platnost. Před odletem na summit...

Jan Salichov
24. 6. 2025

Termín 24. června 2025 se zapíše do historie jihlavského hokejového klubu Dukla. Na dnešním...

Matúš Halás
24. 6. 2025

Izraelské strategii chybí promyšlené propojení mezi zvolenými vojenskými prostředky, způsobem...

Lidovky.cz, ČTK
24. 6. 2025

Nejvyšší soud (NS) již podruhé zrušil rozhodnutí Vrchního soudu v Olomouci, který zastavil trestní...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz