Úterý 17. června 2025, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ŠKOLSTVÍ: Skrytá funkce resortu

diskuse (3)

Dle sociologie plní školství čtyři základní funkce, přičemž tři jsou manifestní a jedna latentní. Začněme těmi manifestními, tedy těmi, které jsou zřejmé na první pohled.

1/ Informační

Před týdnem jsem potkal o půl čtvrté odpoledne své bývalé žáky, kteří právě opustili školu po devíti vyučovacích hodinách rozdělených ve dví jednou padesátiminutovou přestávkou na oběd. Čekali na nádraží na příjezd vlaku, který je odveze domů. Jako jejich bývalý třídní učitel vím, že vzdálenost, kterou musí ještě v průměru absolvovat, je okolo padesáti kilometrů. Řekněme, že v šest hodin večer se konečně navečeří a pak by se, dle přání učitelů a Ministerstva školství, měli tvrdě připravovat na příští den, na dalších osm až devět vyučovacích hodin. Myslím, že by nebylo na škodu spočítat, kolik megabajtů přijme ve výuce žák za jeden den. Pro srovnání – socialistický vrchol v IT byl počítač IQ 151, který po hodině práce přestal být tím počítačem a stal výkonným topným tělesem. Jestli se žák nechce stejným způsobem přehřát, musí se co nejrychleji odříznout od zdroje, tedy od výuky. Někteří to udělají už v páté třídě, někteří v osmé, ale nakonec to při dnešní délce školní docházky musí udělat skoro všichni. Pud sebezáchovy, nic víc.

2/ Certifikační

Nový ministr školství si určil jako hlavní cíl navrátit školnímu hodnocení vážnost. Dal zelenou státním maturitám a chce testovat žáky na základních školách. Dovolím si pochybovat o efektivnosti jeho snahy, protože jde dle mého jen o kosmetické úpravy neřešící skoro nic. Díky propustnosti systému totiž s trochou nadsázky platí slogan: „Neumí skoro číst a psát! – Kdo že to je? – Český vysokoškolák!“ Co se totiž musí změnit, je styl testování, který v současné době hodnotí pouze nabiflované znalosti (knowledge) a nevyžaduje od žáka porozumění (understanding). Zkoušení zatím nejvíce připomíná televizní soutěže typu Riskuj a státní maturita, ač ministerští úředníci tvrdí něco jiného, na tom nic nemění.

3/ Hodnotová

Zatímco v socialismu platila jedna jediná myšlenka ve stylu „Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže“, v demokracii je nutné ctít každého žáka v jeho individualitě. Nemohl jsem si však nemohl nevšimnout toho, že učitelé, které vychovala normalizace a kteří o humanitních vědách neví zhola nic, zvládají bez problému výuku občanské nauky. Jestliže totiž máte třídu plnou žáků z rozličných prostředí, z rozličných rodin, žáků, kteří jsou ve věku, který je ve vývojové psychologii určen přes definici „Jsem to, v co věřím“, musíte se vyjadřovat co neobecněji, mluvit co nejbanálněji a používat nic neříkající hesla. A právě to jste se museli v normalizaci naučit, abyste přežili. Není náhodou, že v té době byl velice populární Dick Francis, protože v jeho detektivkách není nic, co by mohlo někoho urazit. Francis je spisovatel vhodný pro každý režim, a i český učitel by měl uzpůsobit svou výuku tak, aby i on byl přijatelný pro všechny.

A tak už dnes školy slouží hlavně jako baby-sitting, což je ta čtvrtá, latentní funkce. Nevěříte? Zeptejte se maminek před základní školou a zjistíte, že pro ně je škola náhražkou babičky, která pohlídá jejich dítě během jejich nepřítomnosti. Mladý učitel vyjde s diplomem z fakulty, kde sice nastudoval ten svůj předmět (předměty), jenže nemá za sebou zkušenost výchovy vlastních dětí či zkušenost s hlídáním vnoučat a je tvrdě konfrontován se skutečností, že na jeho vědomosti nikdo není zvědavý, že se mu dostane leda tak kázání o zhoubném pedagogickém optimismu a že se od něj očekává jediné – udržet třídu celou hodinu v klidu a zajistit, aby se nikomu nic nestalo. Nežádá se po něm, aby byl erudovaným znalcem určitého oboru, ale aby nahradil družinářku či vychovatelku v důchodovém věku.

Školství je tedy v současné době schizofrenní. Oficiálně káže tři manifestní funkce (informační, certifikační, hodnotová), ale v praxi po učiteli vyžaduje hlavně tu čtvrtou, latentní – baby-sitting. A počátek léčby je vždy jen jeden – popsat situaci pravdivě, bez ideologické báze.

Aston Ondřej Neff
17. 6. 2025

V pondělí představili Piráti svůj program.

Jan Ferenc
17. 6. 2025

Současný tarifní systém je složitý a hlavně zastaralý.

Gita Zbavitelová
17. 6. 2025

Mnoho Íránců se z útoků raduje a doufá, že režim padne.

Petr Kolman
17. 6. 2025

Když vás v devět nepustí do hospody, která zavírá v deset.

Ivo Fencl
17. 6. 2025

Lucie Hášová Truhelková: Příběhy čtvrtí.

Josef Kopecký
17. 6. 2025

Miliarda přijatá v bitcoinech od muže zapleteného do obchodu s drogami zřejmě k pádu vlády nestačí....

jar Pavel Stojar, ČTK
17. 6. 2025

Velký požár pily na zpracování dřeva vypukl v noci z pondělí na úterý ve Velkých Karlovicích na...

Jindřich Marek, Lidovky.cz
17. 6. 2025

Když se po dvaceti dnech marného pátrání po útočnících, kteří zabili Heydricha, rotný Karel Čurda...

V úterý dopoledne začne ve Sněmovně dlouho očekávaná schůze k opozičnímu návrhu na vyslovení...

Lidovky.cz, ČTK
17. 6. 2025

Při ruských nočních útocích zahynulo 14 lidí, mezi nimi jeden Američan, píše AFP s odvoláním na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz