12.11.2019 | Svátek má Benedikt



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


ŠKOLSTVÍ: Skrytá funkce resortu



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 3, poslední: 17.10.2010 9:54, přehled diskusí

4. funkce:
Autor: B. Michal Datum: 17.10.2010 9:54

Nedá mi to, k té 4. funkci: učitel nemusí být zase tak moc erudovaným znalcem v určitém oboru (zejména na základní škole), ale zcela jistě musí mít pedagogické schopnosti. Po staru řečeno, obdarování - to lze rozvíjet, ale komu není dáno, z toho dobrý učitel nebude.

A to nakonec platí i na vysoké škole: někdo dokáže přednášet velmi teoretické záležitosti tak, že posluchači na přednášky rádi chodí a něco si z nich odnesou, jiní si zase vyslouží přezdívku "uspávač hadů" bez ohledu na to, co je náplní přednášky.

Jistě, i na základní nebo střední škole ten kantor musí mít znalosti podstatně převyšující úroveň toho, co vyučuje, jinak mu hrozí profesní blamáž. Takový kantor totiž nepozná, kdy i žákům na dotěrný dotaz může s klidem říct, že neví z hlavy a do příště si to ověří, a kdy je to od žáka provokace, asi jako dotaz na pravopis:

Doplňte i/y: "Na vysokém b*dle měl pták své b*dlo. Zafoukal vítr a obě b*dla shodil."

Kdo nic neví, musí všemu věřit:
Autor: B. Michal Datum: 17.10.2010 9:12

Knowledge versus understanding se používá k obhajobě, že někdo neví něco, co by měl vědět. Ano, všechno se dá "vygůglovat". Jenže když žák čte nějakou pitomost (nalezenou vyhledávačem), tak je otázka, jestli mu v hlavě cinkne zvoneček: "bacha, to je nějaký divný!". Když chybí znalosti (více méně nabiflované), tak poplašný zvonek nezazvoní.

Bez knowledge nemůže nastat ani understanding.

Dobře to ilustruje četba tisku: začíná to pravopisnými chybami typu shoda podmětu s přísudkem a končí elementárním nepochopením toho, o čem článek je - když čtete článek o něčem, čemu trochu víc rozumíte, tak se nestačíte divit (čest výjimkám). Lze tedy usoudit, že i články o tématech, o kterých toho tolik nevíte, budou podobné pitomosti.

A kruh se uzavírá: chybí knowledge, tak gůglujeme, gůglujeme a najdeme článek z relativně seriózního tisku. A protože chybí knowledge, nezazvoní ten poplašný zvonek, že autor je diletant.

Příklad na závěr - takový nebetyčný: himalájské ledovce ve zprávě IPCC.

Marně jsem hledal v článku . . .:
Autor: J. Pašek Datum: 16.10.2010 18:00

co s tím a jak na to .  . . O Šalamouny, kteří vědí co je "shnilého" ve školství, není nouze na lavičkách v parku, v putyce a u holiče  . . .