Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996MÉDIA: Televize veřejné služby se musí lišit
Čím se proto od sebe liší (přesněji: by se měly lišit) televize veřejné služby a televize komerční? Na prvním místě způsobem financování. Pokud je veřejnoprávní televize – byť jen zčásti – financována stejně jako televize komerční, to znamená z reklamy, automaticky to vede k tomu, že programový rozdíl mezi televizí veřejné služby a televizí komerční se více či méně stírá. A smazává se i ten nejpodstatnější důvod, proč má televize veřejné služby existovat, totiž proto, aby nabízela jiný typ programu než televize komerční.
Rozhodnutí, že se prostřednictvím reklamy v České televizi financuje digitalizace či fond kinematografie, je politické rozhodnutí. Jenže politická rozhodnutí, jakkoli mohou být pragmatická, ještě nemusejí být racionální.
Nyní je na pořadu dne otázka, zda procento reklamy v ČT ponechat a nadále z něj přispívat na kinematografii a další „bohulibé“ aktivity. Je dobře, že Poslanecká sněmovna projednávání novely příslušného zákona přerušila. Vytváří se tím prostor pro delší diskusi. Během ní je třeba vzít v potaz nové skutečnosti. Například ověřit hodnověrnost deklarované podpory televizí Nova a Prima fondu kinematografie i další okolnosti této nabídky.
Pokud k tomu existuje společenský konsensus, respektive pokud stát chce podporovat kinematografii či jiné aktivity, nechť tak činí. Ale nechť tak činí přímo a ne prostřednictvím reklamy, jež přítomností dotovaného subjektu deformuje volnou soutěž na reklamním trhu a program televize veřejné služby posouvá nežádoucím směrem.
Jsme svědky bouřlivého rozvoje vysílacích platforem a komunikačních technologií. Svět, v kterém dnes fungují veřejnoprávní média, se za posledních deset patnáct let dramaticky změnil. Nemají-li média veřejné služby časem úplně ztratit opodstatnění své existence, musejí na měnící se podmínky reagovat. Vždyť už dnes se ozývají hlasy – často od výrazných osobností –, že je nepotřebujeme vůbec. Co z toho plyne? Média veřejné služby se musejí – jak co do financování, tak co do programu – zcela zásadním způsobem odlišovat od médií komerčních.
10. 2. 2011, www.petrstepanek.cz
(Autor je členem Rady Českého telekomunikačního úřadu a vedoucím mediální skupiny nevládní organizace eStat.cz)
Psáno pro Literární noviny