5.5.2024 | Svátek má Klaudie


INTERNET: Babinec na netu

25.10.2007

Glosy postaršího technokrata

Přetrvávající mýtus, že ženy a internet se přitahují třeba jako ženy a matematika, bere za své. Průzkumy v mnoha zemích hovoří trochu jinak: nárůst v počtu připojení žen je podstatně vyšší než u mužů. Dočasným blokem je možná jediný domácí počítač připojený na internet, kde v boji o přístup vítězí buď tatínek (s „vážnými“ potřebami), anebo dítě, které si hraje. Situace se rychle mění, počítače se zlevňují a v rodinách přibývají jako houby po dešti.

Další ženské překvapení: stejně jako u mužů jsou převažujícími aplikacemi chat, e-business, vyhledávání celebrit a také lifestyle. Ženy se možná méně zajímají o aktuální informace. Volí se Miss Internet, a jestli existuje soutěž Mr. Internet, má zanedbatelnou publicitu. Nepřekvapuje, že ženské portály jsou orientovány na rodinu nebo lékařství, stejně jako seznamky - ať vážné nebo nevážné - „krmí“ hlavně ženy. I když hypochondři se, alespoň dle mé zkušenosti, vyskytují převážně u mužské části populace. Ženy se na internetu také víc baví. Jak by ne! Když se podíváte na české internetové stránky věnované ženám, jsou doopravdy dobré. Snad může být jen trochu podezřelé, že portál Žena-in.cz řídí muž (programátorem je samozřejmě také muž). Ženy dávají intuitivně přednost webu Babinet.cz, kde se mi mužskou stopu nalézt nepovedlo. Snad jen s výjimkou rubriky, co si o tom či onom muži myslí nebo copyrightu drženého nějakým panem Anderssonem. Portál je opravdu skvělou ukázkou lifestylové zábavy. Nedivím se, že se jeho návštěvnice stýkají i v reálu. V porovnání s tištěnými časopisy pro ženy je to bomba.

Muži nic podobného nemají, snad proto, že název Dědeknet.cz by mužská ješitnost neunesla a Chlapnet.cz je na zábavu příliš tvrdý. Opravdoví „tvrdí“ chlapi přece vyhledávají adrenalinové sporty, nikoliv zábavu u počítače.

Neporovnával jsem nijak vážně feministické portály a podobné portály mužských spolků, jen ty mužské jsou snad trochu vtipnější. Feministky si samy ze sebe dokáží udělat legraci podobnou vtipům Slováků o jejich národní identitě. Mužům bych doporučoval nepodceňovat e-business; virtuální shopping mally sice ještě moc neexistují, ale dodavatelé s dobírkami u vašich vrat přibudou. Jen co si e-business uvědomí a bude respektovat to, co televizní reklama ví už dávno – nakupují ženy a děti. Ještě že ženy zatím tvorba portálů příliš nezajímá... Ovšem pozor! Časy se mění. Masarykova universita již připravuje speciální kurz pro výuku IT odbornic.

Euro, 41/2007