Pátek 19. července 2024, svátek má Čeněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ELEKTROMOBIL: Pětkrát mínus

diskuse (313)

Jedním z hlavních a pro mnohé až nepříjemným tématem nedávných voleb do Evropského parlamentu byl Green Deal, ale hlavně téma budoucího (ne)zákazu spalovacích motorů a de facto povinný přechod na elektromobilitu. Pro poučené čtenáře netřeba dodávat, že zmíněný balík témat nejvíce prospěl hnutí Motoristé sobě (v koalici se šlachtovskou Přísahou) vitálního Filipa Turka.

Petr Kolman

Motoristé prostě v pravý čas vytáhli a jasně pojmenovali témata, která obyčejné lidi zajímají. Stranou nyní ponechme, co může dvojice poslanců zvolená za tuto koalici reálně prosadit ve více než sedmisetčlenném (počet členů vzrostl ze 705 na 720) parlamentním bruselském tělese.

Rostoucí (především mediální a politická) popularita elektromobilů naznačuje, že mnoho lidí v nich vidí budoucnost. Někdy až nekriticky. Ostatně Turkovi oponenti, hlavně z tábora stran dnešní vládní pětikoalice, se až divili, jak někdo může mít něco proti elektromobilům, které jsou některými politiky vnímány skoro jako spása přírody a planety.

Jako demokrat jim jejich názor neberu, nicméně jako právník vybavený kritickým myšlením musím zmínit několik negativ. Prostě jít proti proudu a do jisté míry vyvážit naivní radost z elektromobilů některých hlavně bohatších a mladších spoluobčanů.

Nedostatek nabíječek

Jednou z největších výzev pro elektromobily je omezený dojezd na jedno nabití a nedostatek nabíjecích stanic. Jistě, je mi známo, že modernější elektromobily mají delší dojezd než jejich elektropředchůdci. Avšak pro lidi, kteří cestují na delší vzdálenosti nebo nemají možnost dobíjení doma, je to vážný provozní problém.

I když nabíjecí infrastruktura jakžtakž roste, stále ještě není dostatečně rozvinutá, což může odradit potenciální zájemce o elektromobily.

Vysoká cena

Za druhé, vysoké pořizovací náklady. Elektromobily jsou dražší než jejich ekvivalenty se spalovacím motorem. I když se v dlouhodobém horizontu může jejich provozní náklad snížit díky nižším nákladům na energii a údržbu, pořizovací cena může být a bude pro mnoho lidí ze středních a nižších vrstev nedostupná. Nezapomínejme, že již dnes je zde skoro milion lidí v exekucích.

Za třetí, dobíjení. Dobíjení elektromobilů je v porovnání s tankováním u pumpy časově náročné. Rychlonabíjecí stanice sice tu a tam již existují, ne vždy jsou však dostupné a někdy mohou být přetížené. Což způsobuje nepříjemnosti pro majitele elektromobilů, kteří musí dlouho čekat na dobíjení.

Rychlonabíječky navíc ničí (silněji a rychleji opotřebovávají) baterky, což prodražuje již tak nákladný provoz elektromobilů.

Za čtvrté, ekologie. Těm, kteří opravdu myslí na přírodu, nemohou a nesmí být lhostejné ekologické otázky ohledně výroby baterií. Laici často nevědí, že výroba baterií pro elektromobily má závažné ekologické dopady.

Zpracování a získávání materiálů používaných v lithium-iontových bateriích, jako jsou například lithium, měď a kobalt, má nezanedbatelné a negativní dopady na životní prostředí, včetně znečištění vody a půdy.

S tím souvisí i omezené možnosti recyklace baterií. Po skončení životnosti baterie elektromobilu – opravdu tam není navždy, jak si myslí naivní lidé –, je jejich recyklace složitější než u konvenčních automobilových baterií. Některé složky baterií jsou prostě silně toxické a obtížně zpracovatelné, což představuje zásadní problém pro udržitelné zpracování odpadů.

Problematické vytápění

Za páté, problematické vytápění vozidla. I když nám globální oteplování prý klepe na vrata, pořád je zde problém se zimou a chladem. Při absenci spalovacího motoru chybí zdroj tepla. Ergo kladívko, jest pak v zimě nutné využívat přímotopného vytápění kabiny z akumulátoru.

Takové topení není bez negativ, pro pět ran do elektročepice, víte, že hlavně na začátku může zmíněné topení odebírat až 15 procent výkonu? To není opravdu málo. Tím se logicky znatelně sníží dojezd elektroauta. O horší akceleraci ani nemluvě. Elektromobilista si tedy může vybrat – buď mrznout, anebo dojet bez dalšího nabíjení do cíle.

Elektromobily jsou jistě zajímavou alternativou, ale nenuťme je obligatorně všem lidem v Evropě. Ať si své místo na slunci vydobydou poctivě samy. Nebojme se mluvit i o negativech elektromobility. A kdo je jejím odpůrcem, tak nemusí být hned proruský troll, nebo dokonce „nácek“ či jiný extremista.

Možná jde pouze o „přemýšlivějšího strejce“, kterému stále není jasné, kde u nich na sídlišti si lidé nabijí ty zatracené elektromobily, když radnice nejsou schopné doposud zajistit ani dostupné parkování.

Lidové noviny, 18.6.

Aston Ondřej Neff
19. 7. 2024

Von der Leyen je ztělesnění všeho, co je příčinou dramatického úpadku… všeho, na co sáhla. Zničila...

Michael Pánek
19. 7. 2024

Zástupci opozice navrhli, aby slovenský parlament přijal usnesení odsuzující raketový útok na...

Lubomír Stejskal
19. 7. 2024

Ono je to totiž s dnešním Tureckem, potažmo s Erdoganem, podstatně složitější. Jistěže každý...

Martin Mařák
19. 7. 2024

Ani bych se nedivil, kdyby prezident Macron nakonec pověřil sestavením vlády nějakého relativně...

Vratislav Hlubuček
19. 7. 2024

Se znepokojením pozoruji rozvírání Overtonova okna v Ukrajinském konfliktu. Podpora napadené...

Aston Ondřej Neff
16. 7. 2024

Je až pozoruhodné, jak malou pozornost vyvolalo v našich médiích oznámení Roberta Fica z minulého...

Aston Ondřej Neff
18. 7. 2024

Premiér Fiala oznámil že Korejci tam dostaví dva bloky a vláda s nimi vyjedná opci na dva další...

Marian Kechlibar
16. 7. 2024

Ve špionážní klasice Fredericka Forsytha Šakal se nachází scéna, která musela až do včerejška na...

Aston Ondřej Neff
17. 7. 2024

Nedávná změna vzezření Psa se chystala delší dobu. Do zákulisí nevidím, jen mohu usuzovat, že s...

Aston Ondřej Neff
19. 7. 2024

Von der Leyen je ztělesnění všeho, co je příčinou dramatického úpadku… všeho, na co sáhla. Zničila...

van Kateřina Vaníčková, miv Michal Voska, mul Matyáš Müller, dyn Josef Dyntr
19. 7. 2024

Výpadek celosvětového odbavovacího systému postihl i pražské letiště, zpožďují se kvůli němu lety....

Lidovky.cz, ČTK
19. 7. 2024

Pákistánské protiteroristické úřady zatkly jednoho z vůdců teroristické sítě Al-Káida Amína Haka....

Vilém Barák
19. 7. 2024

Na začátku července přijel maďarský premiér Viktor Orbán do Moskvy. Podle svého vyjádření chtěl...

ptt Veronika Pitthardová
19. 7. 2024

V úseku mezi Karlovým náměstím a ulicí Otakarova nejezdí tramvaje. „Příčinou události je poškozené...

Lidovky.cz, ČTK
19. 7. 2024

Poslanec slovenské sněmovny z klubu nejmenší vládní Slovenské národní strany (SNS) Pavel Ľupták byl...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz