10.5.2024 | Svátek má Blažena


EKOLOGIE: Vláda projednává hloupý nápad

12.1.2008

Nápad pochází patrně z dílny ekoteroristů. Běží o to - silniční daň má být odstupňována podle stáří automobilu. Pro nové malá, pro starší vyšší a vyšší. Tak to prezentovala ČT ve zprávách 19.12.2007 v 7,30 ráno. Návrh tehdy vláda smetla se stolu, nyní se však prý znovu projednává.

Cílem má být - co jiného - snížení množství CO2, produkovaného spalovacími motory.

Pokud si ČT nevymýšlí (a to doufám, že ne), nebo hrubě nezkresluje, jedná se zřejmě o mimořádně pitomý návrh. Uvedu jen některé důvody, proč takhle ne.

Aby bylo zřetelné, oč běží, přijměme pracovní název "nežádoucí produkty" proudící z výfuků, pod který skryjeme démonizovaný kysličník uhličitý (CO2), který je však odvěkou přirozenou složkou zemské atmosféry, nespálené či nedokonale spálené uhlovodíky z paliva a oleje a kysličníky dusíku. Zejména tyto hmotné substance spalovací motor produkuje. Doufám, že nikdo do této kategorie nebude zařazovat samotný dusík, který prošel motorem a prodělal procesy pouze fyzikální.

Poměřovat množství "nežádoucích produktů", které produkuje spalovací motor, především jeho stářím je absolutně zcestné. Stáří motoru je pouze jedním z parametrů, které mohou více nebo méně toto množství ovlivnit. Zajisté obecně platí, že modernější spalovací motory pracují ekonomičtěji a "čistěji". Jsou zde ovšem veliké rozdíly mezi jednotlivými výrobci i mezi jednotlivými typy motoru téhož výrobce. Pět let starý motor výrobce X bude dodávat méně "nežádoucích produktů" než zcela nový srovnatelný motor výrobce Y. To mluvím o morálním stáří.

Nesporně obrovský vliv na množství "nežádoucích produktů" má úroveň údržby. Opět obrovský vliv má styl jízdy. Každý motorista ví, že ve stejných podmínkách a ve stejném autě lze jezdit za 6 nebo za 10 litrů paliva na 100 km. Nejsem agent BESIPu ani ekologistů, leč v hodinách fyziky jsem pochopil, že dodám-li tělesu (autu) pohybovou energii a pak ji eliminuji brzděním, mění se tato z větší části v energii tepelnou (čímž přispívám ke globálnímu oteplování). Tedy - což takhle pořádně zdanit spotřební daní veškeré součásti brzdových systémů? Má to určitě víc logiky než zdanění starších aut vyšší daní. Že se pak třeba zabije o pár lidí víc? No a co, vždyť jde o osud planety!

Abychom nezůstali jen u aut. Množství "nežádoucích produktů" zřetelně ovlivňuje i to, po čem jezdíme (kvalita vozovek, potažmo valivý odpor), a jsme jasně mimo vliv toho, kdo a co jezdí.

A co takhle průjezdnost komunikací, situace kdy motor běží a vy jedete hodinu i víc desetikilometrovou rychlostí? Tam už opravdu to, čím jedete, je dosti podružné a jak jedete, vůbec nezávisí na vás.

K tomu chci dodat, že starší auto (5 až 10 let, ale i více) nenechá za peníze sešrotovat ani ekomagor. Prodá je někomu, kdo nemá na nové! Takže to auto zůstane na silnici a bude dál vyrábět "nežádoucí produkty".

Předpokládám, že návrh do vlády přinesl p. Bursík, který měří výkon kilowatthodinami. Prosím a přimlouvám se, zastavme tohle nebezpečné blbnutí diletantů na účet nás všech.

Bez analyzování co největšího počtu vlivů přece nelze seriozně navrhovat jakékoliv řešení. Nedovedu si vůbec představit, že by někdo uměl v současné době udělat kvalifikovaný odhad dopadů jednotlivých vlivů, které jsem (velmi stručně a neúplně) popsal, na množství "nežádoucích produktů" alespoň v Evropě. Sama Evropa by přitom v rámci "spásy planety" těžko měla dostatečný vliv. My se však bavíme pouze o ČR! Někdo si chce udělat čárku při plnění volebního programu a bere si nás za rukojmí. Já důrazně protestuji!