20.8.2019 | Svátek má Bernard


DOPRAVA: Malérů s mýtem přibývá

30.7.2019

Jak se bude vybírat po novém roce?

Pak že Češi nejsou originální. V Evropě se zavádějí různé druhy mýtných systémů pro nákladní auta.

Jednou se peníze za průjezd danou zemí vybírají pomocí mýtných bran, jindy se využívá satelitní systém, někde se spokojí se známkami nebo inkasem předepsané částky na mýtnicích.

Obvykle se však zavede jeden model, nejčastěji pomocí soukromého dodavatele, a tento model později provozuje příslušná státní instituce. Často tím způsobem, že převezme příslušnou divizi dodavatelské firmy.

Zmíněný postup se více či méně osvědčil v sousedních státech, tedy v Rakousku, Německu a Polsku. Ovšem Češi na to jdou jinak. Nejdříve zavedli mikrovlnný systém s využitím mýtných bran, ten začal po počátečních potížích bez problémů fungovat, jenže teď se rozhodli pro úplně jiný model, mýtné se má od nového roku vybírat s pomocí satelitů.

Češi milují komplikace. Vedle jedné veřejné soutěže, kterou absolvovali v letech 2005 a 2006, museli uspořádat ještě druhou. Její příprava trvala několik let a jedna dodavatelská firma byla vystřídána druhou.

Tím vznikla nutnost zaplatit za vznik systému ještě podruhé. Nezaplatí ovšem jenom stát, další náklady vzniknou dopravcům, kteří budou muset nakoupit nové palubní jednotky, které přijímají signál elektronického mýtného systému.

Tím ovšem složitosti nekončí. Dosavadní dodavatel Kapsch není spokojen s tím, že byl nahrazen konkurentem ze Slovenska. V první řadě ani nejde o peníze, ale není spokojen se ztrátou prestiže, ke které došlo jednak porážkou v soutěži a jednak výměnou invektiv s ministerstvem dopravy. Proto výsledek soutěže napadl u správních soudů.

Zatím se mu podařilo soudce přesvědčit, že antimonopolní úřad dostatečně nevypořádal jeho námitky proti průběhu soutěže a způsobu, jakým byla uzavřena smlouva s novým dodavatelem, konsorciem firem Czech Toll a Sky Toll.

Za pozornost stojí, že ve dvou liniích prověřuje soutěž o mýto státní zastupitelství. Je to dost vážné, aby se nedalo vyloučit, že ještě před koncem roku bude smlouva státu s novým dodavatelem zrušena. Pak by zřejmě nezbývalo, než dále používat mýtné brány a mikrovlnný systém.

Způsob, jak se bude mýto vybírat, není jistý ještě z jiného důvodu. Do kategorie zpoplatněných komunikací má být vedle zhruba 1200 kilometrů dálnic a 250 kilometrů silnic první třídy zařazeno dalších 900 kilometrů jedniček.

Bývalý ministr dopravy Dan Ťok přislíbil, že se na nich bude vybírat nulové mýtné, jeho nástupce Vladimír Kremlík se ale dal slyšet, že poplatky budou na úrovni těch, které se vybírají na těch silnicích první třídy zpoplatněných v této chvíli. Protestují dopravci, kraje i města a výsledek sporu je dosud ve hvězdách.

Vybírat se jistě bude, to je jisté, zároveň je jisté, že státu vzniknou nové náklady, které by nevznikly, kdyby postupoval jako jeho sousedé. Ovšem nikdo stoprocentně neví, na jakých silnicích se bude vybírat a jaká technologie se bude využívat.

Všechny tyto komplikace jsou zbytečné. Namísto ekonomické úvahy, která by se opírala o znalost technologií, se úředníci drželi politického zadání, podle kterého bylo nutné mýto ještě jednou vysoutěžit. Pokud je ovšem pravda, že Češi milují maléry, pak se nemohou na zástupce státu zlobit ani v nejmenším.

Autor je komentátor serveru Echo24

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci
Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci

Výchova dětí je těžká disciplína a neexistuje univerzální návod. Jak potrestat dítě, které neposlouchá? Fyzické tresty, zákazy nebo stačí jen domluva? Odborníci v tom mají jasno.

Diskuse


J. Novak
13:42
30.7.2019

B. Soukup
11:35
30.7.2019

V. Novák
13:57
30.7.2019

M. Prokop
17:32
30.7.2019

I. Vermis
9:26
31.7.2019

I. Mertl
10:45
30.7.2019

M. Prokop
17:31
30.7.2019

počet příspěvků: 7, poslední 31.7.2019 09:26









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.