Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996KULTURA: Velká kniha o malém divadle
Přebal Josky a Kateřiny Skalníkových s konzervativní elegancí evokuje tradiční podobu divadelních programů Činoherního klubu a veskrze tradiční je i způsob, jakým čtveřice editorů (Roman Císař, Petra Honsová, Radvan Pácl a Joska Skalník) uspořádala texty a obrazové materiály. Základ tvoří trojice bloků (1965-1973, 1973-1989 a 1989-2005), v nichž jsou chronologicky připomenuty všechny inscenace divadla; každý titul dostává dvě nebo čtyři stránky, které kromě informací o datu premiéry a obsazení nabízejí několik fotografií. Příležitostně jsou prokládány souvisejícími texty, z větší části "programovými" či explikativními z pera samotných tvůrců, méně často jsou citovány pohledy zvenčí, recenze nebo studie z odborného tisku. Doplňkem je stručná kapitola o zahraničních zájezdech, která evokuje především dnes již legendární mezinárodní úspěchy Činoherního klubu na konci šedesátých let. Napůl analytické a napůl vzpomínkově vlídné texty přinášejí původní materiály v oddílu "texty o Činoherním klubu" (Jaroslav Vostrý, Jan Císař, Milan Lukeš, Alena Urbanová, Zdeněk Hořínek a další), které se z větší části zabývají poetikou divadla v prvních letech existence a její dobovou reflexí; Přemysl Rut analyzuje tvůrčí metodu dvojice Vodňanský-Skoumal ("zpěvohry" Činoherního klubu na přelomu šedesátých a sedmdesátých let), Jan Kolář připomíná méně slavné normalizační období divadla a Jiří Cieslar doplňuje medailony, v nichž na konkrétních filmových rolích vystihuje podstatu hereckého naturelu několika významných osobností, spjatých s počátky divadla. Nemůže samozřejmě chybět ani dlouhá série zdravic a vzpomínek na téma "já a Činoherák", ty však z čtenářského hlediska představují pasáž - kulantně řečeno - poněkud nesnadnou. Především pro divadelní historiky a badatele je mimořádně cenná pečlivě zpracovaná chronologie (uvádí sezónu po sezóně proměny uměleckého vedení a hereckého souboru), vybraná bibliografie a soupis záznamů jednotlivých inscenací. Chybí sice jmenný rejstřík, to však je vzhledem k tomu, že kniha nemá ambice být vědeckou publikací, vcelku pochopitelné.
Shrnuto: Činoherní klub 1965-2005 je publikací, která ve své kategorii nemá mnoho konkurentů. Scéna ve Smečkách touto formou nejen připomíná své významné místo v českých divadelních dějinách, ale potvrzuje, že je i po čtyřicetileté existenci stále při síle a chuti. A konec konců i to, že vztah k tradici a vlastním kořenům býval a je právě v Činoherním klubu mimořádně silný.
(autor je redaktorem Divadelních novin)