4.5.2024 | Svátek má Květoslav


DO KINA: Wonka a jiné prequely

19.12.2023

Wonka je nový film a je to i prequel k dětskému příběhu Karlík a továrna na čokoládu.

Možná jste viděli některé filmové zpracování tohoto bestselleru Roalda Dahla a nelze vyloučit, že vám onen bestseller dokonce někdo přečet´.

Anebo, co vím, sami jste si pošušňali četbou - nejspíš v dětství. Nakonec ani nemohu vyloučit, že vás dotyčná kniha vyplivla zhnusené.

O čem je?

Chudý chlapeček objeví zlatý kupón, načež absolvuje díky tomu exkurzi v pravdě pohádkovou podzemní fabrikou miliardáře Willy Wonky, vyrábějícího „Wonkovu medosladkou rajskou pochoutku“. Čokoládu solidní jakosti. A právě do nesmírné záplavy tabulek své „čekulády“ skryl Wonka patero kupónů, takže se hledalo po celém světě a zbylé čtyři děti, které zlato zpod obalů vyloupaly, líčí Dahl spíše jako odporné fracky, hodné umučení.

Taky že na tortury dojde. Během exkurze děti umučeny jsou a každý ten fracek doplatí právě na to, na čem doma ujíždí. Je mezi nimi například děvče, které ukrutně rádo žvýká. Bez přestání. Ve dne v noci. Je to správné? Ne. I zaplatí. Vrátí se fialové.

Je tu kluk jako z Marsu - Miky Telekuk. Propadl televizním krvákům a vžívá se do vraždění na Divokém západě. Mává dětskými koltíky. I zaplatí! Je totiž vytažen do nesmírné výšky, takže by jej mohli do jeho smrti ukazovat v cirkuse jako zrůdu. A další eso? August Gdoule. Je učiněná koule. Tlusťoch a mlsoun. I za to - strašlivě - zaplatí. A vsadím se, že by Roald Dahl ty čtyři bohaté děti nejradši zaživa odšťavil a vylisoval a zabil; ale přece jenom znal kritéria kladená v šedesátých letech (kdy kniha prvně vyšla) na dětskou literaturu, a tak potvory přežily. A tak přežil i hodný chudý Karlík. Co víc, zdědil továrnu. Problém? To žvýkání, opojení dobrými westerny či tloušťka mě osobně nepřijde hodno tortury. Ty děti měly prostě smůlu a Wonka byl psychopat a magor.

Když jsem to ale četl poprvé, což bylo v časopise Mateřídouška a na pokračování a na samém počátku let sedmdesátých (o pár roků poté, kdy už začala normalizace, by to překladateli panu Kořánovi už neprošlo), když jsem to tedy louskal poprvé, vnímal jsem pouze dobrý příběh a ono mučení dětí kapitalistou mi unikalo.

To až při pohledu do zpětného zrcátka, když je vám šedesát, pochopíte. Dojde vám, že Roald Dahl možná oblažil dětské sny a napojil dětské chutě, ale taky stvořil brutální politikum. Wonka totiž tajně zaměstná celý domorodý kmen Umpa-Lumpů, který původně žil v Africe, a továrník ony malé lidičky přesvědčí, že jim bude lépe pod jeho fabrikou jako dělnictvu.

V Dahlově knize je to ale zmíněno snad jen jednou větou a osobně mě dlouho nenapadlo, že bych měl detailněji mapovat Wonkův „nábor“ konaný kdesi mezi kakaovými boby - v džungli. Ostatně, někdo v té fantastické továrně musel šrotit, to je jasné. A nejde, pěkně prosím, o žádné Wonkovy otroky. I když… I když ani o žádných výplatních termínech v Dahlově dětském románu nic nestojí. Jak to tedy vlastně bylo?

I abyste tohle zjistili, musíte jít hned zítra do kina, kde se od čtrnáctého prosince promítá film-prequel Wonka. A nic proti prequelům jako takovým nemám, ale nepopřete, že jsou často na dvě věci. Pouze na dvě. A bez nich jste mohli dál nerušeni snít. Třeba i o tom, jak se mladý Wonka nachomýtl v džungli… a zda Umpa-Lumpové míří do podsvětí továrny skutečně dobrovolně. A zda všichni.

Nebo nějací zůstali? Pokud ano, posílali jim „unesení“ z civilizace peníze? Nebo aspoň čokolády? Avšak tyto (a právě tyto) divné sny film Wonka definitivně mete s povrchu stolu. Je konec. Už nebudete moci snít, až tenhle spektákl uvidíte.

Ale nevadí. A celkem jistě si předem řeknete, že Wonka asi nebude kruťas a že budou v horších barvách předvedeni jeho konkurenti. Ano. Je tomu tak! A „temný“ je farář, kterého hraje Rowan Atkinson, a je temnou stranou, protože zůstává zrádný a zkorumpovaný.

Oproti tomu Wonka - zosobněný hercem Timothée Chalametem - je přímo božím světlem a jistá jeho vyšinutost korigována směrem k dickensovské dobrotě i rozšafnosti. I zapomeňme na Wonku - v podání Johnny Deppa (2005) - i toho zosobněného (vynikajícím komikem) Gene Wilderem (1971). Ti stačili… a zde a tohle je nový. Dahl umřel a nenapsal ho, ale je zde. Jak by se Dahlovi „růžový“ film líbil, se lze jen dohadovat.

Tak či onak to zřejmě propadák nebude.

Zpívá se tu a tančí, i když bez Astaira, a nelze říct, že by se jednalo přímo o muzikál, ale fungují chytlavá muzikálová čísla. Je to navíc komedie a humor se nese v solidně britském duchu. Je suchý, ale ne zas moc. Hraje tu také Hugh Grant a sám bych si ho jako Umpa-Lumpu, přiznávám, nikdy představit neuměl. Teď už jo. A přece… Přesto… na mě padl lehký smutek. Proč? Prequel zůstane vždy pouhým prequelem - a ničím víc - a vždycky je trochu riziko (přece jen) do podobného podniku jít. Kalkulačka v ruce filmového magnáta totiž velmi snadno spláče nad výdělkem a příkladem je prequel k naprosto klasické pohádce Čaroděj ze země Oz. Byl natočen s odstupem mnoha desetiletí a vědomím tvůrců, že Lyman Baum napsal kdysi o zemi Oz dlouho řadu knih, které, ano, půjdou v případě úspěchu prequelu také zfilmovat. No, ale nevyšlo to.

Jiným příkladem je - čistě literární - prequel k Ostrovu pokladů. V dětství jsem často přemítal, jak se poklad na ostrov dostal a co přesně bylo obsahem řeží, které se tenkrát odehrály. Stevenson tohle pouze naznačuje a nikdy nikde nedopoví. Skutečně vás nutí snít.

A dětství jednou skončí a již mě ani nenapadlo, že bych třeba napsal prehistorii toho ostrova. Proč taky? Jenže to napadlo jiné a příkladem jest literární prequel Arthura Howdena Smithe Zlato z Portobela. Ne, já neříkám, že je to vysloveně špatná kniha, a snad ani úplně zbytečná nebude. Mě však nudí. Táhne se a problém je, že víte, jak to vše musí dopadnout.

Osvěžením jen kapitola takřka na konci, která se jmenuje Darby McGraw, sem ten rum!, a například můj švagr byl vždy tímhle legendárním křikem uhranut. Budu mu muset Zlato z Portobela půjčit, protože tady je konečně vylíčeno, kdy se řev nesl nad palmami poprvé.

Ale jinak nedokážu tento Smithův prequel s klidným srdcem doporučit! Ani film o muži, který přiletí do Oz, aby se tam stal čarodějem, ačkoli čaroděj není. Ani ten film vám nedoporučuji. Ruší totiž sny a drtí to, co bylo krásně na pozadí. Co jsme si každý představovali po svém. A Wonka? Taky „soráč“? Připojuje se do té sorty?

Musím říct, že ne.

Tady si tvůrci dali záležet a dílo by obstálo i bez Dahlova románu. Samostatně. V některých směrech jej překonává. Ano, ano, je děsně infantilní, ale řešme radši a obecněji, proč se tak veliká část kinematografie infantilní stala. To by se mělo rozklíčovat. Když ale máme už Wonku na plátně, proč se ošívat? Je to pohádka, je dobrá, není rasistická, a co se týče vztahu mezi Umpa-Lumpy a Wonkou, nad tím nechť filosofuje každý sám.

A sám bych řekl, že Wonka odsud vyjde jako líbaný vítěz. Čokoládou za osvobození světa? To ne, ale čekuládou za sbližování ras a lidí. Snad i za odstranění hladu. A Wonkova medosladká rajská pochoutka i prequel chyběly půl století. Ale pozor a ještě něco. Tento film by neuspěl, kdyby neměl skutečně dobrý příběh. A kdyby nebyl ten příběh velice šikovně ušit a vyprávěn. A nechápete-li, co je (obdobný) dobrý příběh, třeba si znovu poslechněte písničku, která je také vánoční a která si říká Pastor z Little Fort.

Titulní pastor sice je poněkud podvratnější než Wonka, ale pro děti podobně spásný. Broukat se to dá. I po filmu si některé melodie budete broukat…

(VÁNOČNÍ) PASTOR Z LITTLE FORT: Pastor z Little Fort (youtube.com)

Wonka. USA 2023. Scénář Simon Farnaby a Paul King. Stopáž: bez čtyř minut dvě hodiny. Hrají: Timothée Chalamet, Hugh Grant, Rowan Atkinson, Olivia Colmanová - a další. Hudba Joby Talbot. Režie Paul King.

WONKA (jako vánoční film): WONKA (2023) | Nový trailer | český dabing (youtube.com)