Úterý 21. ledna 2025, svátek má Běla
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FINANCE: Sjednocení terminologie sazebníků bank

diskuse (12)
Úvod do tématu

Jedním z důvodů nízké mobility bankovních klientů je nepřehlednost sazebníků a praktická neporovnatelnost služeb bank. Pro běžné bankovní klienty je v praxi takřka nemožné porovnávat nabídky jednotlivých bankovních ústavů a tudíž nemají ekonomický důvod měnit svoji banku. Příčin je samozřejmě více, ale tou elementární, se kterou lze při dobré vůli i něco dělat, je různorodost terminologie. Právě sjednocení terminologie a tím i zjednodušení sazebníků by mohl být prvním vstřícným krokem našich bank. Na pozadí celosvětové finanční krize a snížení důvěry klientů v bankovní systém, by tento krok mohl mít o to větší efekt.

O jednotné terminologii se již diskutovalo

Naše výzva ke sjednocení terminologie neznamená regulační zásah státu a nejde ani o myšlenku zcela novou, kde by bylo zapotřebí složitých studií, analýz či celospolečenské diskuse. Již v roce 2005, kdy Ministerstvo financí otevřelo debatu kolem postavení bankovního klienta, zaznělo toto téma jako jeden z pilířů diskuse s Českou bankovní asociací (ČBA). O sjednocení terminologie se hovořilo jako o kroku, který povede ke srovnatelnosti informací.

I ve "Společném prohlášení České bankovní asociace a Ministerstva financí ČR", které 7. prosince 2005 podepsali ministr financí Bohuslav Sobotka a prezident ČBA Pavel Kavánek, se o sjednocení terminologie jako nástroje ke zjednodušení bankovních ceníků, několikrát píše. Jako jednou z důležitých oblastí, která se stala předmětem činnosti tzv. Expertní skupiny, byla "Společná revize podmínek informování klientů a nabídky produktů" a "Poskytování dostatečných a jasných informací klientům". V těchto oblastech se už tehdy hovořilo mimo jiné o přehledných infolistech, které by měly jasnou strukturu, obsah a formu, o zpřehlednění cen služeb a podmínek, za kterých jsou tyto služby poskytovány, o povinném uvádění celkové ceny za službu, která je složena z několika operací či o jasném pojmenování základních operací, které nemohou být předmětem produktové diferenciace. Tento záměr se objevil i v dokumentu Ministerstva financí (MF) "Způsob řešení oblastí v rámci změn v bankovním sektoru". V něm mezi 33 (respektive 28) oblastmi ke konkrétnímu řešení najdeme oblast - "Jednotná terminologie ceníků (definice rozsahu a závaznosti jednotné terminologie v cenících a marketingových materiálech)".

Výzva

I na základě zkušeností z následujících let proto vyzýváme bankovní sektor k diskusi nad několika okruhy. Asi se shodneme na tom, že správná volba banky není možná bez příležitosti jednoznačně srovnat cenu nabízených služeb. V zájmu posílení pozice klienta a možnosti porovnat poskytované informace, navrhujeme diskutovat nad těmito okruhy:

Jednotná terminologie sazebníků Sazebníky bank používají pro stejné operace a služby různé termíny, což znemožňuje rychlé srovnání cen. Navrhujeme, aby ČBA ve spolupráci s Českou národní bankou (jako regulátor trhu) a odbornou veřejností vytvořila jednotnou terminologii 20 až 50 základních bankovních operací. Banky by pak musely v sazebnících u těchto operací využívat pouze schválenou terminologii.

Uvádění celkové ceny služby Sazebníky bank často rozdělují cenu za určitou službu do několika částí. Navrhujeme, aby banky povinně v sazebníku uváděly cenu za celou službu či operaci. Typický příklad je poplatek za převod peněz do jiné banky. Ten je složen z několika cen a to ještě v různých částech sazebníku (samotný převod, cena za použití určitého kanálu, poplatek za účetní položku, poplatek za mezibankovní transakci atd.).

Informování klientů o vývoji cen a poplatků I přes včasné informování klientů je zřejmé, že průměrný bankovní klient není dokonale obeznámen s celým sazebníkem banky a tudíž není schopen vyhodnotit přesný dopad jeho změn. Navrhujeme proto, aby součástí informace o změně sazebníku byla informace o konkrétním dopadu pro klienta. S tím souvisí i požadavek, aby klienti našli na webových stránkách bank historická data jednotlivých poplatků a cen. Klienti by tak získali dlouhodobý přehled o vývoji cen jednotlivých bank.

Příklady ze sazebníků

Bezhotovostní operace (bez komplikací jako jsou prioritní, expresní platby, zúčtování, pořadí příkazů apod.)
Převzetí platebního příkazu (účetní položka) - Česká spořitelna
Příkaz k úhradě - Komerční banka
Platební příkaz - GE Money Bank
Jednorázový příkaz k úhradě - Poštovní spořitelna
Převod ve prospěch - Raiffiesenbank

Příchozí a odchozí platby
Tuzemské příchozí položky, tuzemské odchozí transakce - Komerční banka
Příchozí platba, odchozí platba - UniCredit Bank
Došlá platba - Poštovní spořitelna
Přijatá platba - Raiffeisenbank

provozovatel portálu www.bankovnipoplatky.com

Aston Ondřej Neff
21. 1. 2025

Od pondělka mají Spojené státy nového prezidenta.

Zdeněk Joukl
21. 1. 2025

Důležité je naučit se nejprve dobře svůj rodný jazyk.

George Švehla
21. 1. 2025

Pokusme se shrnout a sjednotit zajímavé poznatky na toto téma.

Lawrence Kadish
21. 1. 2025

Za každoročním úmrtím 100 000 Američanů stojí Čína

Dalibor Matušinský
21. 1. 2025

V pásmu Gazy vstoupilo v platnost příměří mezi Hamasem a Izraelem.

Aston Ondřej Neff
20. 1. 2025

Týden po Fialovi vystoupil v Partii Terezie Tománkové Babiš.

Aston Ondřej Neff
18. 1. 2025

SPOLU dělá všechno proto, aby volby prohrálo s každým, včetně STAN.

Alexander Tomský
18. 1. 2025

Elon Musk svými provokativními a mnohdy i lživými tweety rozbouřil Anglii.

Chechtavej tygr
18. 1. 2025

Sedí bruneta a blondýna v kavárně.

Marian Kechlibar
20. 1. 2025

Celý proces „přesunu IT napravo“ je drama o dvou dějstvích.

ert Oldřich Mánert
20. 1. 2025

Donald Trump krátce po poledni místního času složil inaugurační slib a stal se 47. prezidentem...

Lidovky.cz, ČTK
20. 1. 2025

České hokejistky získaly na univerziádě v Turíně zlato po vítězství v dramatickém finále nad...

Lidovky.cz, ČTK
20. 1. 2025

Spojené státy jsou pro Českou republiku klíčovým spojencem v bezpečnosti i obchodních vztazích,...

Reuters, kh Kateřina Havlická
20. 1. 2025

Nový americký prezident Donald Trump v inauguračním projevu avizoval, že vyhlásí stav nouze v...

Martin Korbáš
20. 1. 2025

Ocenění třetí hvězdy uplynulého týdne NHL potvrdil David Pastrňák i v předehrávaném zápase...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz