4.5.2024 | Svátek má Květoslav


EKONOMIKA: Kompenzace za slevy – to je byznys!

10.3.2015

Jančurovo dopravní impérium si od státu přišlo na docela slušný balík necelých sto milionů na slevách. Inu, jak zní legendární Šimkova věta: Nechci slevu zadarmo!

Stát nařizuje dopravcům, a to i soukromým, v jaké výši mají vybírat jízdné od studentů, hendikepovaných apod. Za tuto „slevu“ pak stát ušlé jízdné doplatí z eráru, tj. z daní nás všech. Tento systém je navlas stejný jako tolik kritizované platby za obnovitelné zdroje energie, pouze se v něm netočí tolik peněz, ale „jenom“ asi 300 milionů korun ročně.

Z informací o kompenzacích za slevy je zřejmě nejzajímavější údaj Českých drah, kterým tato kompenzace oproti minulému období klesla. Státnímu dopravci se tedy nedaří lákat do svých vlaků ty skupiny, které mají výhody slev a jeho podíl na vyplacených kompenzacích je dnes asi 10%.

Celý slevový systém je dle mého názoru opět postaven na principu „kolektivní viny“. V situaci, kdy je hromadná doprava privátním byznysem a státní podnik ČD zde vlastně jenom paběrkuje, je politika státem nařízených slev zcela nesmyslná. Vysoká konkurence v hromadné dopravě je přitom terénem, kde by takové slevy mohly najít uplatnění z čistě podnikatelských hledisek. Tj. i úspěšný soukromý dopravce by se snažil přilákat do svých sítí studenty a další méně movité klienty systémem vlastních slev, aniž by v tom byla nutná „kompenzační“ role státu.

Před dvěma roky, tj. za předminulé vlády, se dokonce uvažovalo o jeho zrušení. V dobách levicové vlády se takového opatření nedočkáme. Budeme tak dál z daní podporovat privátní byznys jenom proto, že si naše vláda myslí, že je to populární politika. Přitom České dráhy spolykají mnoho miliard ročně a „kompenzace“ za 20 milionů korun je směšná částka. Ať tedy slevy nabízí, ale kompenzace nedostane. Podobně i privátní dopravci – chtějí-li poskytovat slevy, ať je poskytují, ale ze svého. Celý tento kompenzační byznys je nesmyslný svou podstatou a jeho udržování při životě svědčí o neschopnosti státu starat se o finance formou řádného hospodáře. Obávám se však, že kdyby se snad Andrej Babiš rozhodl podnikat i v tomto segmentu, kompenzace by byly ještě zvýšeny. Vždyť co je dobré pro něj, je dobré i pro občany. Tak to alespoň Babiš tvrdil v ČT na dotaz na „zelenou“ naftu, což je další dotační tunel.

www.janbarton.cz
Převzato se svolením autora z JanBarton.blog.idnes.cz