EKONOMIKA: Do šrotu, nebo s Klausem
Praktické zkušenosti jasně prokazují, že jde o formu dotace, která nemá na celkovou schopnost ekonomiky vyrovnat se s krizí pražádný dopad. Jen dotuje již tak hodně státní pomocí vykrmené automobilky a konzervuje nadbytečné kapacity v tomto odvětví.
Automobilky zjevně v tomto případě žijí na úkor jiných podnikatelů, a to v tržní ekonomice nic pozitivního přinést nemůže. Navíc českým automobilkám, které doma prodají jen zhruba pět až osm procent své produkce, bude české šrotovné platné jako mrtvému zimník. A jestli má být toto opatření projevem solidarity se zeměmi, které šrotovné zavedly a naše Škoda z toho profitovala, tak vězme, že jde o profit vskutku krátkodobý, protože to, co prodala teď, neprodá příští tři roky.
Ti, co plánovali někdy v blízké budoucnosti nákup nového vozu, prostě a jednoduše využili slevu. Navíc solidarita v hlouposti není žádnou zvláštní ctností.
Jestliže věcně má prezident pravdu, pak z politického hlediska je to kuriózní situace, kdy prezident postupuje proti dohodě ODS a ČSSD, kterou si svou taktikou po pádu vlády sám vynutil.
Teď bude zajímavé sledovat, jak při hlasování o vetu budou jejich poslanci před volbami ctít dohody.
MfD, 10.7.2009