4.5.2024 | Svátek má Květoslav


ŠAMANOVO DOUPĚ: Nevědomá arogance automobilových sportovců

14.11.2012

Automobilovému sportu zmar, zvláště rallye!

V neděli při Autogames Rally Show Uherský Brod zabil automobilový závodník na kraji valašské obce Lopeník čtyři lidi. Ve stopadesátikilometrové rychlosti vyletěl jeho vůz z terénní vlny a z cesty ho vynesl zadněboční vítr, jak pravil řidič. Nejdřív svým autem zabil dvě děvčata, sedmiletou a osmnáctiletou. Po asi 50 metrech narazil vůz do stromu, odrazil se do diváků a zabil další dvě děvčata, osmnáct a devatenáct let. Načež se zastavil o plot. Další tři diváky zranil. Bezpečnostní páska tam nebyla.
Taková je smutná pravda. Pravda také je, že zabíjejí řidiči, ne nějaké anonymní auto. Byli to závodníci, kteří řídili/neřídili auto, nikoli jejich auto. Jak se obvykle píše. Smutná pravda také je, že Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky (FAS AČR) se prostřednictvím svého mluvčího Josefa Pátla dopouští nevědomé arogance.

Pan mluvčí nejprve vyslovuje povinnou hlubokou soustrast. Také celou jeho organizaci to "hluboce zasáhlo". Pak připomíná, že diváci by měli při závodech stát pouze v "diváckých místech". (Asi jako stál ten zabitý zlínský divák v září.) Jak lze taková místa rozeznat? Jsou "většinou" za bezpečnostní páskou nebo za přenosným plotem. V místě dvojnásobného střetu s diváky však páska nebyla.

"Pokud někde páska není, považuje se takové místo za nebezpečné."

Ech? V současnosti chodím ve svém domě po schodišti, protože u nás probíhá rekonstrukce výtahu. Dveře do výtahové šachty jsou vyrajbované, před vstupem do díry mě a) varuje bezpečnostní páska s nápisem "Vstup zakázán", b) pevně přichycené pletivo. Pravda je, že si nepamatuji, že by při pádu do výtahové šachty zahynul některý obyvatel domu, kde rekonstrukce probíhala. (Zatímco za posledních 10 let bylo při rallye zabito 14 diváků.) Načež vyjdu z domu, a tam nikde v dohledu žádná bezpečnostní páska! Ha, toto je tedy ono nebezpečné místo, a pokud mě srazí závodící auto, mohu si za to sám. Někdo možná koná nějaké rallye… Přičemž, dle pana mluvčího, pro ochranné pásmo "desítky metrů nestačí, někde je to 100 metrů". Pak je ovšem "problém oslovit diváka, který tam bydlí":

"Bohužel máme málo prostoru tyto věci lidem sdělit. S pravidelnými diváky, kterých je odhadem okolo 100 000, problémy nejsou, ale vzdělanost ostatních ve vztahu k rallye je mizivá," pravil pan Pátl pro ČTK. Těch 14 lidí, co za minulých 10 let závodníci zabili, pravděpodobně vzděláno nebylo. To nejsou fanoušci, kteří pravidelně jezdí na pravidelné závody, ale zvědavci, kteří v podstatě bydlí v těch obcích, které jsou závodní mánií zasaženy. A nemusí být ani na volném prostranství. I když se dívají z vlastní zahrady, anebo i když je to nezajímá a chtěli by třeba plejt zahrádku, raději by si měli zalézt do sklepa. Jak pravil pan Pátl:

"Při organizování platí nadřazenost bezpečnosti rallye nad osobním vlastnictvím. Pořadatel může oznámit majiteli domu, že je vhodné se schovat za takovou překážku, aby v případě nehody nedošlo ke zranění. To, že zahrada nemusí být bezpečná, je možné. V takovém případě je lepší vůbec nevycházet. Od toho je traťový komisař."

Zde jsou minimálně dva drobné problémy:
1) Žádný traťový komisař nevyhlásil soukromé zahrady kolem trati za nebezpečné. Ani soukromé domy.
2) Pokud automobilový závod ohrožuje moje zdraví a můj soukromý majetek, může být konán pouze s mým písemným souhlasem, ne? Zde nevědomá arogance "sportovců" dosahuje přímo bolševických rozměrů.

"My jako federace nezkoumáme příčiny nehody, ale bohužel jen její následky. Nás to hluboce zasáhlo a na mimořádném jednání se budeme zabývat tím, jak budou probíhat zbývající volné podniky, aby se stoprocentní jistotou nedošlo k podobnému nonsensu." (Josef Pátl.)

Možná je škoda, že federace nezkoumá "příčiny nehod", pak by k takovým "nonsensům" snad nemuselo docházet, aspoň ne tak často. Federace prý bude činit nějaké kroky, bude "krotit jezdce", nicméně (dle Pátla): "Pořadatel ale nemá jinou šanci, než vést rychlostní zkoušky i skrz obce. Stejně je to i ve světě."

Ale má jinou šanci! Nepořádat rallye ve volném obytném prostoru zemičky, která je jako zahrádka, a kde je průměrná vzdálenost obcí dva kilometry.

Co na to ministerstvo dopravy? Legislativní úpravy neplánuje. Podobné akce jsou v kompetencích obecních úřadů. Současnou legislativou je to "řádně ošetřeno". Krom toho "možnosti úřadu" jsou omezené: "Motoristický sport" spadá do kompetence resortu školství, mládeže - a sportu. Dle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka. Dle mluvčího ministerstva školství atd. Marka Zemana zase nemůže jeho resort do úprav zákona v této oblasti zasahovat…

Vida, ukazuje se, že nejméně dvě ministerstva jsou nám v tomto případě na pytel. Nemohou, nechtějí, nezajímá je to. Inu, nejen "sportovci", ale i státní orgány ukazují svou bezděčnou aroganci. 14 mrtvých diváků za posledních 10 let je poněkud příšerná statistika, ale ne tak příšerná, jako tento alibismus.

Takže to zůstává na obcích. Není nic jednoduššího, než podobné závody nepovolit, přes všechen řev 100 000 fanoušků. Starosta Lopeníku prý s organizátory trasu závodu předem "částečně konzultoval". To místo nehody však nešlo ovlivnit: "To už bych to asi nepovolil, anebo by musela být bezpečnostní opatření, ale já nejsem k tomu kompetentní, abych řekl, že je to v pořádku nebo není."

Kompetentní, zdá se, není nikdo. Nebyla tam páska, a tak to nebylo bezpečné. Při sportu se občas něco nepředvídaného stane. Pokud tedy připustíme, že drandění v závodním autě je sport. Dnes už "kontaktní" sport… Nu, pro letošek je s rallye konec, jak právě rozhodli autosportovní bafuňáři. Než se na to zapomene.

Podle mého mínění takovéhle zvěrstvo do obydlené krajiny nepatří. Prezident AČR Roman Ječmínek namítá: "Diváci stejně přijdou, i když uspořádáme soutěž třeba ve vojenském újezdě." Tak ať tam přijdou! A bude jim jasné, že se "Autogames" účastní na vlastní nebezpečí. Třeba jako při air show - které jsou ovšem pro diváky mnohem bezpečnější.

Zůstane to nejspíš na starostech, a jak se nechají ukecat. Starostka obce Nivnice, odkud pocházejí dvě oběti, se ukecat nechce nechat: "Obec vyvine iniciativu, aby se rallye už nekonala. Nemám je ráda, jsou nebezpečné, neštěstí, která se stávají, mě v tom utvrzují." Avšak závodní auta pro jízdu přes její obec povolení podle paní starostky nepotřebovala:

"O konání a průběhu rally jsme nebyli pořadateli jakkoli informováni. Trasu navrhli organizátoři soutěže, kteří také jsou odpovědní za bezpečnostní opatření. Ti naplánovali pro letošní rok kromě městského okruhu v Uh. Brodě i rychlostní zkoušku na Lopeníku. Závodní auta měla určenou trasu přejezdu mezi těmito dvěma místy a ta právě vedla přes naši obec. Závodní auta projíždějící obcí byla běžnými účastníky silničního provozu s povinností dodržovat pravidla jako každý jiný."

Pořadatel závodů, je dle mluvčího Pátla vždy "vystaven nevoli z pochopitelných i nepochopitelných důvodů".

Tak tentokrát to je z důvodů pochopitelných. Jenom o "nevoli" bych nemluvil.

P.S. Dnes se už ví, že tam páska sice nebyla, ale cedule prej ano. A zítra se možná dovíme, že ta děvčata stopovala…
---------------------------------
Vizte, co k tomu, jak za nehody mohou auta, vítr, sníh a tratě, ale nikdy konkrétní člověk, před více než 140 lety napsal kolega Jan Neruda: S jakou lehkomyslností se jezdí v zemi nazvané Bohemia

************************************************
Neregistrovaným komentátorům je možno vyjádřit se k tomuto článku v Šamanově hospůdce U hřbitova.