Sobota 19. července 2025, svátek má Čeněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

NÁZOR: Země, o které se nemluví....

  22:04
diskuse (1)

 

Na žebříčku sympatií zaujímá první místo Švédsko. Přitom většina dotazovaných nikdy ve Švédsku nebyla, aniž zná jedinou tamní pamětihodnost. Švédsko působí sympaticky, přičemž světová veřejnost neví, proč. Přesto se lidé rozhodují ve Švédsku nakoupit, investovat, poznat tuto zem. Z iluzí se tak stávají konkrétní fakta zahraničních investic a obchodní i turistické bilance. Stejně spolehlivě fungují negativní předsudky. Jižní Korea má u světové veřejnosti špatné jméno, protože si ji mnozí pletou se severokorejskou diktaturou. Ještě horší než předsudky je neznalost: země, o které se nemluví, neexistuje.

Upoutat pozornost světa něco stojí, ale chytrost může náklady vyrovnat. Před pěti lety se Slovinci rozhodli vycídit svou hospodářskou image. Prospekty na křídovém papíru, celostránkové inzeráty ve světovém tisku a reklamní filmy na CNN spolykají statisicíce - a kde nic, tu nic. Jeden britský expert jim poradil, aby založili pomocný fond pro Srbsko. A světová média vzápětí zadarmo (věrohodněji než inzeráty) oslavovala hospodářskou sílu a velkorysost Slovinska.

Bohatší státy šetřit nemusí. Za propagaci při mistrovství světa ve fotbale vydá Německo 20 milionů eur; polovinu zaplatí průmysl, zbytek dá vláda. Němci chtějí oslabit klišé: slavní skladatelé, piklhaubny, bavorské kalhoty a průmysl. Slogan jejich prezentační kampaně zní „země nápadů“. Také český obraz pro svět je poněkud jednostranný: Zlatá Praha, Smetana, Vltava, Švejk a často názor, že chodíme převážně v krojích; zcela chybí technika, podnikání, modernost a dynamika. Jak to změnit? Každý národ si o sobě myslí, že má nejhezčí holky, zlaté ruce a nejlepší muzikanty. V ostré konkurenci o pozornost, o návštěvníky, investice, spotřebitele a vliv obstojíme pouze tehdy, vzbudíme-li zájem zahraničí poznat zemi, kde stojí za to vyrábět, bádat, tvořit a žít. Možné to je, důležité je začít.

(psáno pro Týden)

Aston Ondřej Neff
19. 7. 2025

Předvolební kampaň začne v půli srpna, soudí se obvykle.

Hyena Neff
19. 7. 2025

Snažím se někdy Noře uniknout.

Kateřina Lhotská
19. 7. 2025

Nynější europarlament má času dost.

Radek Šebesta
19. 7. 2025

Nechystám se volit žádného z bratří Okamurů.

Lidovky.cz, ČTK
18. 7. 2025

Plzeňští fotbalisté na úvod nového ročníku Chance Ligy deklasovali Pardubice 5:1. V páteční...

Lidovky.cz, ČTK
18. 7. 2025

Menšinový akcionář automobilky Tatra Trucks, skupina Promet, zablokoval na dnešní valné hromadě...

Iva Pekárková
18. 7. 2025

Pan Vojtěch těžce usedl na židli. Byl rozhořčený. Pořád se ho na něco ptali tou hatmatilkou, a když...

Lidovky.cz, ČTK
18. 7. 2025

Hasiči zasahují v areálu bývalé Poldi v Kladně u požáru Zeolitu, tedy opuštěné továrny na výrobu...

Dan Hübsch
18. 7. 2025

Cyklistická Tour de France má ve svém 112. ročníku zatím jednoznačného vládce. Závod ještě čekají...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz