27.6.2024 | Svátek má Ladislav


KOMENTÁŘ: Karel Hvížďala pro Radiožurnál

31.3.2012

Co vás, pane Hvížďalo, zaujalo tento týden v médiích?

Dvě zprávy. Zaprvé další informace o brutálních metodách, které v konkurenčním boji používal Rupert Murdoch již na konci devadesátých let a jeho společnost News Corporation. Podle BBC si tento mediální magnát pronajímal hackery, aby útočili na konkurenci ve Velké Británii. Snažil se poškodit televizní společnost ONdigital, která tehdy konkurovala BSyB, v níž Murdoch vlastní 39,1 procenta akcií a kterou nedávno chtěl ovládnout. Podle BBC k tomu Murdoch využíval softwarovou firmu NDS, kterou vlastnil. Ta prolomila přístupové kódy k této placené televizi, zveřejnila je na pirátském webu a tím televizi připravila o příjmy. Takové chování by zřejmě bylo možné kvalifikovat jako trestný čin.

Správce hackerského serveru Lee Gibling totiž přiznal, že od šéfa této firmy Raye Adamse dostával za tuto činnost 60 tisíc liber ročně, což je 1,7 milionu korun, a měl od nich zdarma i počítačové vybavení. I počítačový expert, který osobně kódy prolomil, pan Oliver Koermmerling, byl na výplatní pásce Murdochovy firmy NDS. Díky tomuto brutálnímu jednání se panu Murdochovi podařilo televizi ONdigital zničit: v roce 2002 skončila a ponechala svou lukrativní činnost právě firmě BSkyB, kterou částečně vlastnil Murdoch. The Guardian ještě upozornil na tu skutečnost, že v té době byl poradním ředitelem firmy Murdochův syn James. Neexistují však důkazy, že o těchto praktikách věděl. Murdochovi právníci hrozí BBC žalobou, jestli reportáž, o které se již píše v médiích, odvysílá, a tvrdí, že přístupové kódy měla Murdochova společnost pouze z analytických důvodů, aby mohla bojovat proti pirátům.

A o čem pojednává druhá zpráva, která vás zaujala?

Druhá zpráva přišla z Turecka a poukazuje na jiné - v mých očích taky zrůdné - prolomení tabu. Tam byly totiž použity v reklamě na šampon autentické záběry Adolfa Hitlera, který propagoval šampon pro muže. Reklamní pracovníci vložili Hitlerovi do úst větu: "Proč používáš šampon pro ženy, když nenosíš sukně. Opravdoví muži používají Biomen." Tuto větu vykřikuje na záběrech z nějaké stranické manifestace zuřivě rozlícený Adolf Hitler, z kterého dělá reklama opravdového muže, ač to byl masový vrah. V druhé světové válce, kterou rozpoutal, zahynulo 60 milionů lidí.

Nechutné je to nejen z podstaty, ale také proto, že se tak stalo v Turecku, kde se Židé, kterých tam žije 20 000, stávají často terčem útoků a násilností: připomeňme útoky na dvě synagogy, které provedla Al-Káida a při nichž v roce 2003 zahynulo 27 lidí.

Liga proti hanobení (ADL), která sídlí v New Yorku, uvedla, že je znechucená tím, že někdo využil záběry Hitlera k propagování šamponu. "Použití záběrů krajně antisemitského diktátora, který byl odpovědný za masovou vraždu šesti milionu Židů a milionů jiných lidí, v reklamě je nechutný a zavrženíhodný marketingový trik," uvedl zástupce ADL Abraham Foxman, který přežil holokaust.

O čem tyto dvě zprávy svědčí?

Evidentně o morální a etické krizi naší civilizace, která již dlouhou dobu nerespektuje žádná pravidla a stále prolamuje další a další tabu. Zřejmě právě v tomto nerespektování vlastních hodnot, na kterých naše křesťansko-židovská civilizace stála, je možné spatřovat i nejhlubší příčinu naší poslední ekonomické krize, která začala v roce 2008. I ta byla způsobena prolomením tabu, které donedávna nedovolovalo bankám, u kterých měli občané vklady, provádět riskantní transakce. Kvůli právě takovémuto chování ztrácíme ale respekt i u ostatních civilizací, které námi začínají pohrdat. Můžeme si za to ale sami: my občané, když od bezskrupulózních podnikatelů, jako je pan Murdoch, takové neetické zakázky přijímáme, když televize a její představitelé takovou neetickou reklamu zařadí do vysílání a když Velká Británie - která o metodách pana Murdocha léta věděla - proti němu nezakročila a naopak využívala jeho vlivu k politickým cílům.