EVROPA: Dopřejme EU více parlamentarismu
Stačí zmínit trvalky jako otevírání pracovních trhů členských zemí lidem zvenčí, liberalizace služeb či harmonizace daňových systémů. A to se na EU valí lavina v podobě nutnosti efektivně kooperovat v sociální oblasti. Jedním z pilířů Unie jsou blízké národní koncepce, které podepírají věhlasný evropský sociální model. Co si s ním ale počít, když EU přijímá stále nové členy, jejichž sociální standardy jsou různé a od „staroevropských“ často odlišné. Jak poté nakládat s pojmy koheze a solidarity? Kudy dláždit chodník zaměstnanosti a demografické vyrovnanosti?
Ačkoli evropská veřejnost podle dostupných průzkumů akcentuje zejména sociální či bezpečnostní dimenzi integrace a na EU jí zajímá hlavně to, co zkvalitní či ochrání její každodenní život, politiky čeká nevděčný úkol nalézt shodu nad budoucností evropské ústavní smlouvy či dokumentu nástupnického. Ze dne na den k tomu ale patrně nedojde. A to přesto, že loňské neformální setkání v Hampton Court jako východisko z krize nabídlo pokračování dialogu a ušlechtilý záměr podporovat vědu a výzkum, čímž učinilo pokus navázat institucionální debaty na záležitosti věcné.
Do trpkého jablka však dosud kousnuto nebylo. Přitom to je paradoxně zmrazený návrh euroústavy, z nějž lze vyčíst recept na zabránění dalšímu rozkladu společného evropského domu. Spočívá v rozšíření pravomocí Evropského parlamentu (sám jeho předseda Borell v březnu vyzval k posílení politické role a odpovědnosti parlamentu), na které by mělo být navázáno intenzivním formováním EU v rámci spíše stranicko-politickém, než mezistátním.
Vzpomeňme na předloňské přetahování Evropského parlamentu s šéfem Evropské komise Barrosem o italského komisaře prudérních názorů Buttiglioneho. Slyšení před příslušným parlamentním výborem projel na celé čáře, avšak Barroso se nechtěl jen tak snadno vzdát. Koneckonců nemohl: Buttiglione byl do Komise vyslán italskou Berlusconiho vládou, která svoji vůli nehodlala měnit. Leč poslanci trvali na svém a předsedu Komise dotlačili k nezvyklému stažení kompletního navrhovaného týmu. Při vyjednávání o nové Komisi zúročil Evropský parlament nabyté sebevědomí a dosáhl dohody, na jejímž základě v budoucnu oznámí Barrosovi eventuální nespokojenost s konkrétními komisaři a on je osobně vyzve k rezignaci.
Někteří členové Komise a někteří premiéři vznesli naivní námitku: Co si to ten Evropský parlament dovoluje? Vždyť EU funguje na mezivládním principu! Poslanci nemohou vetovat či přímo revokovat verdikt kabinetů jednotlivých zemí!
Jenže – proč by nemohli? Evropský parlament je nejnadějnější unijní institucí a jeho váha by měla růst. Zatímco koordinovat dohadování pětadvaceti a více států, zejména na úrovni Evropské rady, je sysifovským úkolem, není až tak obtížné debatovat napříč parlamentními stranickými frakcemi. Má-li proto být EU k čemu, musí se stát výrazně politickým tělesem opírajícím se o zastupitelskou demokracii s transparentním systémem politických stran. Copak je tuze odvážné přát si, ať se Evropská komise stane plnohodnotnou vládou, Evropský parlament její přísnou sněmovnou a role Evropské rady je poradní, případně „odvolací“?
ODS tuto vizi označí za federalistickou. Nedocení však její logický rozměr, hlavně zjednodušení dnešních struktur a kompetencí. Kéž by si vzpomněla na počátek 90. let, kdy byla hlavním propagátorem nekomplikovaného stranického systému coby nezbytného předpokladu transformace! Když nyní tak vášnivě brojí proti nekontrolovatelné bruselské byrokracii a nespravedlivému rozdělení vlivu v EU, neměla by se vzpírat racionalizaci.
Dokonce i české politice by prospělo, kdyby stávající partaje s ne vždy valnou pověstí u nás vystřídala zajetá evropská politická hnutí. Současná situace, v níž registrujeme národní strany konzervativců, socialistů, zelených či liberálů, ale též obdobná uskupení evropská, postrádá půvab. Zvláště když se například tuzemská pravice chová jinak než subjekt totožné orientace s celoevropskou legitimitou. Nejspíš právě zde je zakopán pes: Jak by mohla být ODS pro evropskou integraci, když není s to sladit tón ani s Evropskou lidovou stranou, v jejíž frakci v EP působí? Problém odpůrců prohlubování evropské integrace tkví v neschopnosti přejímat úspěšné vzory, vést dialog, koexistovat s nositeli alternativních názorů.
Evropská unie zkrátka vedle obnoveného zájmu veřejnosti potřebuje silnější politickou, tedy parlamentní i stranickou vazbu, protože dosavadní mechanismy pracují na hranici zvladatelné zátěže a mohou kdykoli - k radosti eurosabotérů - zkolabovat. Efektivně rozlouskávat dozrávající ekonomické či sociální oříšky EU pak bude prakticky nemožné.
Literární noviny 9.5.2006