Středa 18. června 2025, svátek má Milan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Řezničina mezi řádky

diskuse (23)

Anketu Český slavík nesleduji, protože mi česká mainstreamová hudební scéna přijde nudná, sterilní a nezajímavá. Případ "Řezník" však mou pozornost upoutal a o nezajímavou záležitost rozhodně nejde. Pořadatelé Slavíka se lekli, že by mohl kategorii Hvězda internetu vyhrát a v přímém přenosu se objevit démonický neznaboh v masce, a tak jej potají vyřadili. Celkem jejich obavy chápu, ačkoliv řešení, které zvolili, rozhodně nepovažuji za férové. Ale jde koneckonců o akci soukromého subjektu, takže ať si pořadatelé dělají s pravidly, co uznají za vhodné. Reakce na takový postup je pak v rukou zákazníka – umělce, účastníka akce či televizního diváka. A reakce jsou na této záležitosti to nejzajímavější.

Někteří zpěváci reagovali bojkotem Slavíka, odsudkem pořadatelů a dokonce vracením již udělených ocenění. Vesměs jde o prohlášení typu "ať už Řezník rapuje o čemkoliv, tohle je cenzura, jděte tedy k šípku". Znepokojivé jsou ty ostatní reakce. Ty, které Slavíka nechávají Slavíkem, a cílí na samotnou rapperovu tvorbu. Ty, ve kterých mezi řádky vyplývá, že to, co se autorům nelíbí, mělo by se zakázat. Prohlášení zástupců různých neziskovek a uskupení, kteří si zřejmě myslí, že jejich (mnohdy prospěšná) činnost jim dává právo určovat, co je správné a nesprávné, škodlivé či nebezpečné, aniž by to mělo hlubší podklad než jen jejich subjektivní dojem. Bilý kruh bezpečí tvrdí: "Šíření takové tvorby má vliv na postoje části společnosti, na posun jejich tolerance k násilí, na posilování legitimity týrání a snižování lidské důstojnosti obětí násilí." Zajímalo by mě, jak na to přišli. Obzvlášť, když souvislost mezi uměleckou tvorbou (ale i počítačovými hrami) a reálným násilím nikdy nebyla prokázána. Naopak existuje studie tvrdící, že sledování násilného obsahu pomáhá frustrovaným jedincům jejich traumata mírnit a násilí v reálném světě se pak nedopouštět. Ředitelka centra pro týrané ženy Rosa, Marie Vavroňová, neváhá jít ještě dál a požaduje stažení Řezníkovy tvorby z internetu a dalších médií. Nevím, jak přesnou má paní ředitelka představu o internetu, ale když bude v tom odstraňování nevhodného obsahu, neměla by zapomenout i na Tarantina, Rodrigueze, všechny deathmetalové kapely a pro jistotu i Hitchcocka. (Mimochodem, zvedá se pravidelně počet vražd ve světě po uvedení nového Tarantinova filmu do kin? Podle vývodů výše uvedených sdružení by měl.) Zřejmě by se na to měla zřídit speciální komise, která by za peníze daňových poplatníků zkoumala veškerou uměleckou činnost a tu nevhodnou zakazovala a znepřístupnila. Moment, nebylo to tu už někdy...?

Tito zakazovači mají něco společného. Například žijí v naivní představě, že když se něco zakáže (lépe řečeno, když to zakáže státní moc), přestane to existovat. Což je tak zřejmý nesmysl, že je škoda na něj plýtvat slovy. Evidentní je také jejich pokřivené vnímání lidské zodpovědnosti – občan je idiot bez rozlišovací schopnosti, takže mu stát musí přesně vymezit, co je a není v pořádku. Rodiče jsou neschopní, a výchovu dětí ať tedy nahradí cenzura.

Naprosto chápu, že se někomu Řezníkův rap nelíbí. Jeho texty jsou vulgární, beaty příliš tvrdé, záběry v klipech plné násilí a agrese. Mám ale jednoduché řešení – neposlouchejte to a nedívejte se. Pokud nechcete, aby to sledovaly vaše děti, věnujte se jim. Můžete se i vymezit a kritizovat. Můžete psát články a komentáře (pokud možno kvalitnější, než ten od Mirky Spáčilové) nebo zorganizovat setkání fanoušků korektního umění, kde budete návštěvníky od poslechu Řezníka odrazovat. Dělejte, co chcete, dokud nebudete omezovat ostatní a schovávat se za státní represi.

Řezník nepředstavuje pro společnost nebezpečí. Stejně jako je nepředstavovali Sex Pistols, Plastic People of the Universe nebo Kubrickovy filmy. Skutečnou hrozbou jsou lidé, z jejichž slov mezi řádky ční totalita skrytá pod rouškou starosti o blaho ostatních.

Převzato z Czpremysl.wordpress.com se souhlasem autora.

Jan Kovanic
18. 6. 2025

Žádné „dvoustátní“ řešení pro sudetské Němce a palestinské Araby

Aston Ondřej Neff
18. 6. 2025

Není to často používané slovo.

Gustav Sitař
18. 6. 2025

Esej, který ovlivnil volby v USA.

Petr Homola
18. 6. 2025

Izrael se na Írán připravuje v podstatě nepřetržitě.

Konzervativní noviny
18. 6. 2025

Evropští představitelé by měli přestat radit Izraelcům, aby „ustoupili“.

Josef Kopecký
17. 6. 2025

Miliarda přijatá v bitcoinech od muže zapleteného do obchodu s drogami zaměstnává poslance. Šéf...

fred Alfred Hostička
17. 6. 2025

Při úterní diskuzi sedmi českých europoslanců na CNN Prima News přišla řeč na zbrojní výdaje, snahy...

Lidovky.cz, ČTK
17. 6. 2025

Na jihovýchodě Indonésie vybuchla v úterý sopka Lewotobi Laki-Laki a vyvrhla sloup popela až do...

ČTK, Lidovky.cz
17. 6. 2025

Íránská armáda varovala, že brzy zaútočí na Izrael, a vyzvala obyvatele izraelských měst Haify a...

Lidovky.cz, ČTK
17. 6. 2025

Polsko eviduje rušení signálu GPS nad Baltským mořem, které podle něj souvisí s akcemi Ruska,...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz