29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Řezničina mezi řádky

Anketu Český slavík nesleduji, protože mi česká mainstreamová hudební scéna přijde nudná, sterilní a nezajímavá. Případ "Řezník" však mou pozornost upoutal a o nezajímavou záležitost rozhodně nejde.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kraus 18.12.2013 23:46

Dobrý a výstižný článek,

zvlášť jeho konec. Co by k tomu asi řekli lidé zkušení a znalí, jejichž hlas je ale slabý a chce ho slyšet málokdo a kteří se začínají oddělovat a nořit do mlčení? Že celé věky byli lidé lámáni ke ctnosti, aby se mohli povznést a jednou se zapojit do společného úsilí na vyšší úrovni, a teď pomalu přichází doba zkoušek a tříbení. Každý už jen podle své přirozenosti, ke které se během věků dopracoval, a jak už bylo kdysi řečeno slovem velkým a slavným, těm, kteří mají, bude přidáno a ti, kteří nemají, ztratí i to, co mají. S čím kdo souzní, s tím jednou splyne, a pro člověka dnes existují v tomto smyslu jen dvě možnosti. Jak říkal jeden český klasik, v tom nebi musí být strašná nuda, co bych tam dělal. Dopřejme mu i jemu podobným splynutí s tím, s čím souznějí. Směřují tam, zdá se, s jistotou a zástupy se k nim přidávají. Možná tam budou spokojeni. S těmi, kteří se nepřidali, je to složitější. Jistý si nemůže být nikdo, nikdo neví, co je v něm a jaké usazeniny a nečistoty budoucnost odkryje. Chceme-li někomu pomoci, poohlédněme se po nějakém malém dítěti v okolí. Někdy může pomoci i krátký pohled v tramvaji, aby se osobnost nepřeklopila přes hranu propasti, aspoň v nejbližší době. Období zkoušek nebude krátké a třeba příště podobně pomůže někdo nám. Někdy stačí opravdu málo. Znám jednoho, kterému kdysi změnila hudební vkus písnička Jeannie with the light brown hair, nazpívaná Johnem McCormackem někdy před první válkou. Odtud vede cesta k hudbě řečené vážná a od ní ještě dál. Jak říkají zkušení a znalí, co získáme v téhle době, z toho budeme žít. Zakrátko nebude už příliš z čeho čerpat. Nemylme se, dotyčný hudebník není vyšinutý exot, ale pokračovatel tendence, předvoj budoucnosti.

 http://www.youtube.com/watch?v=QAUniNIm_BI

M. Kosejk 18.12.2013 18:12

:))))))))))

Aféra "Řezník" je typicky český produkt mediálních mrdek. Celé roky tyhle mediální mrdky kritizovaly vše, co jen trochu zavánělo svobodu jedince. A najednou se sešikují za největším trapákem českého hudebního světa - a to prý kvůli debilní soukromé hudební anketě. Celý český mediální svět je paralyzován pohledem na "kobru" Babiše - a drží hubu. Ale hlavně řešit Slavíka... Prostě morální kýč ve stylu: "řidič Smetana". :)))

M. Šejna 18.12.2013 8:19

nikoho nezarazilo ....

nikoho nezarazilo, že Řezníkova "tvorba" dokázala přitáhnout tolik posluchačů, a že měli potřebu poslat tomuto exotovi svůj hlas. Buďto je naše mládež opravdu tak ujetá, nebo bylo hlasování zmanipulováno podobně, jako za dob Rudi Kovandy.

R. Gramblička 18.12.2013 9:53

Re: nikoho nezarazilo ....

mám obavu, že 1.možnost je správná. Pokud by byl zmíněný exot přijat mezi ostatní vítěze v soutěži, dalo by se tím najevo, že jeho "tvorba" je v pořádku. Kromě toho, soutěž je soukromá a o pravidlech rozhoduje organizátor. Nicméně, byl bych nerad, kdyby se z toho stal obecný precedens. Třeba bych se v budoucnu nemoh zúčastnit malířské soutěžě, protože by stát nebo různé nátlakové organizace vyvíjely na organizátora nátlak, ať mně do soutěže nezapojí, protože jsem nepohodlný a nemám korektní názory na celospoločenské otázky. Třeba.

V. Lacina 18.12.2013 9:54

Re: nikoho nezarazilo ....

Ne, mládež jen projevila podezření, že pořadatelé jsou zbabělí přizdisráči, které "hlas lidu" zajímá jen tehdy, pokud z něj vytřískají nějakou lacinou prestiž. A pořadatelé toto jejich podezření beze zbytku potvrdili. Podobná věc se vloni stala v anketě Miss Blesk a v současnosti dochází k obdobné aféře v jinak bezvýznamné anketě Miss Roma Internet, jejíž pravidla už se kvůli jedné "nepohodlné kandidátce" měnila už pětkrát... :D Virál je holt neúprosný: zbabělci a lovci bobříků by si s ním neměli zahrávat.

J. Štrobl 18.12.2013 7:48

Mám trochu jiný pohled

Přiznám se, že mi Řezník a kdokoliv jiný mi vadí daleko méně než Gott s Vondráčkovou, kteří celá léta dělali výkladní skříň komunistickému totalitnímu režimu a mají nemalý podíl na pokleslém vkusu českého posluchače. Operetní tajtrdlík Gott, kterému se podařilo vlivem otřesných aranží a stejně otřesného přednesu udělat z každého převzatého světového hitu nechutnou limonádu, má ještě k tomu na svědomí likvidaci nepohodlných muzikantů i skupin za normalizace. O nechutném jednání Vondráčkové před i po revoluci ani nemluvím. Řezník se mi nelíbí, protože to není můj styl, ale vyloženě špatně, jako z obou výše jmenovaných, mi z něj není.

R. Gramblička 18.12.2013 9:57

Re: Mám trochu jiný pohled

Heh, letos na jaře jsem naladil tv óčko gold, kde pouštějí starou dobrou muziku. Jenže v poslední době se tam roztrh pytel s českou muzikou a co chvíle mi tam vyskakujou Kája s Helenou. To jsem pak nucen přepínat

J. Schwarz 18.12.2013 6:10

Souhlas s tím,

že "mravně rozhořčení" členové různých obskurních spolků , "občanských iniciativ" a nevládních organizací žijících z vládních grantů jsou 1000x nebezpečnější než nějaké pako Řezník exhibující na internetu.

Z. Jaromír 18.12.2013 2:18

Článek je

tiísíckráte omlácená sláma.

Soudný občan si myslí jen to, že idiot bez rozlišovacích schopností je ten Řezník.

I. Schlägel 18.12.2013 6:11

Re: Článek je

A proto není potřeba soudného člověka před Řezníkem chránit zákazem jeho umělecké (?) tvorby.

R. Gramblička 18.12.2013 8:18

Re: Článek je

řezníkovu tvorbu nikdo nezakazuje. Jsem docela zvědav na reakce, až se objeví nějaký hajlující a nacizmus propagující "zpěvák".

L. Krajíček 18.12.2013 1:20

Miroslav Donutil vyprávěl příběh z mládí

o tom, jak se jistý brněnský poloblb Rudi Kovanda stal málem Zlatým slavíkem. V celé republice ho nikdo neznal a pouze několik jeho přátel skoupilo hromadně nějaké časopisy s anketními lístky a zaslalo je do soutěže. Rudi Kovanda byl pod jakousi záminkou vyřazen, aby mohl zvítězit Mistr.

Onen Řezník bude z velké části analogie stejného příběhu. Osoby a obsazení jsou jiné.

P. Schuster 18.12.2013 8:58

Re: Miroslav Donutil vyprávěl příběh z mládí

Jsem Brňák a srovnávat recesi vyvolanou Frantou Kocourkem z roku 1975 s nynějším rozhodnutím vyřadit Řezníčka je nesmysl. Je jiná doba jiný režim, ale cenzura, jak vidím pořád vládne.

Přečetl jsem si fejeton o Matěji Ruppertovi a s ním souhlasím. Cituji:"O přípustnosti,nebo nepřípustnosti hudebních textů mají rozhodovat orgány činné v trestním řízení, nikoliv pořadatelé soutěže."

A druhý citát o inkriminované písničce:"Pochopil jsem, že je to PROTI lidem, kteří takové věci dělají - je to příběh hnusného chlapa o kterého by si žádná holka neopřela ani kolo, tak jednu unese a pomstí se na ní za všechny ženské, které se mu v životě vyhýbali.

Jsem rád, že i přes velký věkový rozdíl, mne je 70 a Ruppertovi 35 let, dokáží tyhle generaci rozumět.

J. Schwarz 18.12.2013 14:47

Re: Miroslav Donutil vyprávěl příběh z mládí

Socanovi by ten chlap měl být naopak lidsky blízký - tak, jak jste ho popsal je to totiž typický "potřebný" o kterého se má sociální stát postarat. Každý přece potřebuje lásku. Takovým lidem kterým ji ostatní upírají - cituji - / chlap, o kterého by si žádná holka neopřela ani kolo / by se "Společnost" / stát / měla postarat o jejich citové a sexuální vyžití a netrpět jejich nespravedlivé vyloučení a diskriminaci. Kdy se asi právo na Lásku objeví jako dodatek k "Listině práv a svobod"? Jiná věc je, že až se tam objeví bude se už pod Láskou dávno rozumět to, čemu se dnes říká porno. Ale tak to zákonitě dopadne se vším, čeho se chopí "Pachatelé Dobra", "Společnost" a stát.

J. Stejskal 18.12.2013 10:08

Re: Miroslav Donutil vyprávěl příběh z mládí

Bohužel asi ne.

J. Stejskal 18.12.2013 0:40

Ano. Je spousta studií, ale tohle mne rozesmálo:

"Obzvlášť, když souvislost mezi uměleckou tvorbou (ale i počítačovými hrami) a reálným násilím nikdy nebyla prokázána. Naopak existuje studie tvrdící, že sledování násilného obsahu pomáhá frustrovaným jedincům jejich traumata mírnit a násilí v reálném světě se pak nedopouštět." Nebuďte zblblý ze studií, které jste si možná v dobré víře vyhledal a některé zase nevyhledal. Bez jakýchkoliv odkazů tvrdíte nehoráznost.

Ale celý ten případ stojí pouze za pár řádků. Je majitel soutěže, který stanovuje pravidla. Jestliže se mu zdá něco přes čáru a tohle je přes ní hodně, prostě ho nepozve a nebude mu dělat reklamu. Vydá jednovětné prohlášení a šmytec. Jestli mu dá to kilo, nebo nedá, závisí na něm. Dle mně by mu ho dát měli. Ale to je všecko. Jestliže udělám doma den otevřených dveří, neznamená to, že musím domů pustit i někoho, kdo má h*vno na botě. Chtěl jsem tím říci, že veškeré filozofování na toto téma jest honitba marného ptáka. Jenom pitomci by se na tomhle chtěli zviditelňovat.

I. Schlägel 18.12.2013 6:13

Re: Ano. Je spousta studií, ale tohle mne rozesmálo:

Existují nějaké relevantní výzkumy tvrdící, že shlédnutím hororu faktické násilí mezi lidmi vzrůstá?

J. Mannheim 18.12.2013 9:29

Re: Ano. Je spousta studií, ale tohle mne rozesmálo:

no jo no, ve středověku neměli ani horory, ani doommetalovou hudbu ani FPS hry, přesto to nebyly žádné měkkoty, veřejně se věšeli, stínali a upalovali, pokud si historie nevymýšlí

J. Stejskal 18.12.2013 10:06

Re: Ano. Je spousta studií, ale tohle mne rozesmálo:

No, právě! A existují nějaké, že ne? To je totiž stejné. Že ne,, říká jen autor. Já jsem přesvědčen, že exisuje spousta studií, které říkají ano a spousta která říká že ne. V takovýchto případecj je důležité vzít vlastní rozum do hrsti. Pokud je k dispozici.

R. Gramblička 18.12.2013 6:29

Re: Ano. Je spousta studií, ale tohle mne rozesmálo:

souhlas

V. Lacina 18.12.2013 10:52

Re: Ano. Je spousta studií, ale tohle mne rozesmálo:

Máte pravdu. Autor to měl zodkazovat. Sám se v moderní psychologii moc nevyznám. Kvůli převážně behavioristickému zaměření mi přijde většinou jako břečka. Tenhle estetický spor je ale naštěstí mnohem starší: je totiž mezi Platónem a Aristotelem. Podle Platóna nás styk se špatným, nevhodným a nevkusným obsahem nás zcela jistě "zkazí" (především Ústava: omlouvám se, že neuvádím přesnou knihu. Nemám tu bichli po ruce). Aristoteles byl naopak přesvědčen, že sporné obsahy jsou právě tím, co nás na umění zajímá: dokážeme se díky nim postavit svému strachu ze smrti a všemu, co je nám odporné (Poetika je velice útlé dílo: vřele Vám jej doporučuji) a tím funkčně pochopit i souvislosti, které bychom zblízka zkoumali jen neradi (války, zločin, korupce) a tím se s nimi i morálně vyrovnat. Platónovi následovníci v tomto definují jakousi teorii nápodoby (jsou to většinou psychologové, konzervativní věřící, socialisté, ekonomové a sociologové), ti, kdo se přiklánějí na Aristotelovu stranu, jsou označováni jako katarzisté (většina liberálních škol, filosofové, etikové).

Ona Platónská hysterie je dost rozšířená ve vysoce usazených, upadajících konformních společnostech a také v totalitních režimech. Popsal ji už sv. Augustýn ve svém Vyznání, kde píše, že rodiče zakazují svým dětem navštěvovat divadlo, aby "se nezkazily". Když si to tak vezmete, dává to smysl: Ty antické tragédie, to jsou samé vraždy, podvody, znásilnění... :)

J. Stejskal 18.12.2013 11:58

Re: Ano. Je spousta studií, ale tohle mne rozesmálo:

Neb nejsem klasicky vzdělán, nemám k tomu co dodat. Patrně máte pravdu.

V. Lacina 18.12.2013 14:59

Klasické vzdělání

Vzhledem ke své nedisciplinovanosti a chronické lenosti, považuji se spíše za "klasicky nevzdělaného". :) Poetiku by jse ovšem zkusit měl. Je celkem dobře stravitelná i pro lidi neklasické...