Středa 9. října 2024, svátek má Štefan, Sára
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRÁVO: Šmejdy poražme jako Belgičané

Jak zatočit s podvodníky s tachometry

Pokud si kupujete ojeté auto ze zahraničí, s největší pravděpodobností jste naletěli podvodníkům. Proč? Protože celou Evropu trápí podvody s přetáčenými tachometry a s tímto problémem se potýkají zvláště v nových členských zemích.

Česká republika samozřejmě není výjimkou. Volný trh v rámci Evropské unie měl totiž za následek, že větší část nákupů ojetých aut ze západních zemí ve skutečnosti slouží jako tranzit pro další prodej v nových členských zemích.

Pro ilustraci uvádím pár čísel týkajících se České republiky. V roce 2014 se na českém trhu prodalo přes autobazary 220 000 automobilů. Z toho mělo 37 % takto inzerovaných vozidel stočený počet kilometrů. Nejedná se ale o jediný problém. Dalších 20 % aut bylo bouraných nebo mělo záznam o pojistné škodě a 17,8 % mělo uvedený mladší rok výroby. Počet poškozených zákazníků na českém trhu je alarmující. Jedná se o více než 73 000 lidí a celkovou výši škody není možné přesně vyčíslit. Podle odhadů se však pohybuje v miliardách. Zkrátka, čísla vypadají pro Česko opravdu hrozivě.

Navíc odkazování se na původ zde slouží jako výmluva prodávajících pro chybějící nebo nekompletní informace o historii vozu. Není divu, že stávající uspořádání je živnou půdou pro nezákonné úpravy ojetých aut.

Když to v Belgii funguje,...

Nechci, aby byli spotřebitelé dále klamáni při koupi automobilu, a těmto podvodům musíme učinit přítrž! Je ale vůbec možné s podvodnými „úpravami“ bojovat? Rozhodně ano! Musíme ale hledat inspiraci tam, kde to opravdu funguje. Naprosto ukázkovým případem úspěšného vypořádání se s tímto problémem jsou Nizozemsko a zvláště Belgie, které obě zavedly systém tzv. car-passů.

Rád bych zde proto zmínil právě Belgii, kde nyní jako europoslanec trávím velkou část svého času. I Belgie měla před rokem 2006 veliký problém s přetáčením tachometrů. Podle odhadů technické inspekce se mělo jednat o více než 60 000 případů za rok. Celkový rozsah podvodů byl vyčíslen na 150-200 milionů eur ročně, protože autům s nižším uváděným počtem ujetých kilometrů zcela stoupala jejich cena, která samozřejmě neodpovídala skutečnosti.

Zlomovým momentem se v Belgii stalo zavedení nové legislativy, která na tyto podvody pamatuje. Podle tamního zákona z roku 2006 hrozí za podvody s tachometry trestní postih až jeden rok vězení. Pro úspěch nebyla důležitá jen represivní opatření, ale především vytvoření databáze obsahující záznamy tachometrů ze všech vozidel registrovaných v Belgii. Všichni profesionální obchodníci s auty a opravny mají dnes povinnost převést identifikační číslo vozidla, ujeté míle, data oprav, údržby vozidla a výměny jeho jednotlivých součástí.

Prodávající auta „z druhé ruky“ je také ze zákona povinen poskytnout kupujícímu certifikát s počtem ujetých kilometrů. Pokud tak neučiní, převod vozidla je neplatný. Výhodou belgické praxe je zde také téměř nulová administrativní zátěž, protože záznam ujetých kilometrů je v automobilovém byznysu běžnou praxí.

Uspořádání má podporu ze strany spotřebitelů, automobilového sektoru i vlády. Centrální databázi záznamů na tachometrech má na starosti nezisková organizace Car-Pass. Peníze na činnost získává tato společnost pouze prodejem certifikátů prokazujících počet ujetých kilometrů. Nemá žádné další příjmy a není financovaná z veřejných peněz. Od roku 2006 bylo vydáno 6,8 milionů certifikátů a v databázi bylo za celou dobu evidováno už 21 milionů vozidel.

...tak proč to nezavést v celé EU?

Když se opatření osvědčilo ve dvou zemích, není důvod pochybovat o tom, že stejná praxe bude fungovat i na úrovni EU. Někteří se možná budou ptát, proč by se měla tato záležitost řešit na evropské úrovni? Důvod je úplně jednoduchý. Jelikož je přetáčení tachometrů problémem přesahujícím hranice jednotlivých států, nemůže úspěch na národní úrovni v boji s podvodníky zdaleka stačit. Vždy musíme počítat i s auty dovezenými ze zahraničí, u nichž se jejich minulost zjišťuje jen velmi obtížně.

Považuji proto za absolutní nutnost, aby evropské státy řešily problém společnými silami a byla vytvořena jednotná evropská databáze. Pokud má mít činnost evropských orgánů smysl, musí podnikat takové kroky, které budou lidem ku prospěchu. Nepochybuji o tom, že legislativní opatření vedoucí k potírání přetáčení tachometrů mezi ně patří.

Spolu s dalšími europoslanci jsem se proto podílel na vytvoření deklarace pro Evropskou komisi, kde žádáme jasná pravidla pro všechny členské státy. Na návrhu spolupracovali i odborníci z celé Evropy, včetně lidí z Autoklubu České republiky. Dosud velmi těžko postižitelné podvody při prodeji ojetých aut musí skončit! Bez společného úsilí celé Evropské unie je však jakékoliv řešení těchto praktik šmejdů v nedohlednu.

Převzato z blogu s autorovým souhlasem

Autor je europoslanec za KDU-ČSL, člen Rozpočtového výboru Evropského parlamentu

Jan Kovanic
9. 10. 2024

Přečtěte si seznam členských států OSN: Debil, blbeček, debil, blbeček, debil, blbeček, debil,...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Tomáš Břicháček
9. 10. 2024

Komise zažaluje Maďarsko kvůli zákonu na ochranu národní suverenity.

Ondřej Neff
9. 10. 2024

Podzim už máme astronomicky odklepnutý a také počasí odpovídá roční době.

Stanislav Křeček
9. 10. 2024

Jako každoročně, i letos nás Evropská komise nepochválila za to, jak jsou u nás vychovávány romské...

Aston Ondřej Neff
7. 10. 2024

Kde jsou ty časy, kdy se do boje pustila „hustá dvojka‟ sociální demokracie v sestavě Jana...

Aston Ondřej Neff
8. 10. 2024

Vláda Petra Fialy selhala při pokusu vyřešit jeden z palčivých problémů dneška, totiž stavební...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Marian Kechlibar
7. 10. 2024

Za měsíc se konají prezidentské volby v USA a otázka zní, „kdo má větší šance vyhrát?“.

Petr Ševčík
8. 10. 2024

Dovolil jsem si zformulovat teze, pro které bych rád hlasoval ve volbách.

kpu Klára Pukovcová
9. 10. 2024

Pražští kriminalisté pátrají po muži, který koncem září napadl na Černém mostě řidiče autobusu....

ČTK
9. 10. 2024

Petr Taz, který čelí obžalobě z únorového únosu a znásilnění ženy z Proseka, dnes u Městského soudu...

Josef Kopecký
9. 10. 2024

Naposledy v předvolebním složení se sešel Senát. I osmnáct končících senátorů tak nyní rozhoduje o...

Zbyněk Petráček
9. 10. 2024

Na českém území se už 150 let – od prusko-rakouské války – neodehrávají krvavé válečné bitvy. Ač to...

Lidovky.cz, ČTK
9. 10. 2024

Ruská vojenská rozvědka GRU se snaží vyvolat chaos v Británii a dalších zemích Evropy, varoval v...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz