11.5.2024 | Svátek má Svatava


PRAHA: Volby na obzoru! Magistrálu pod zem!

2.5.2008

Tak se nám to rozjíždí. Úředníci a aktivisté se konečně dohodli a bude se stavět dráha z Dejvic do Kladna. Dohoda je to úžasná! Ovšem po sedmnácti letech. Sedmnáct let se dohadovat, zda a jak postavíme jednu blbou dráhu, to je fakt výkon. A hlavně prý protestovala Praha 6. Jen tak mi napadá, nebyl on tam šéfem na radnici nějaký Bém? Takový malý, kmitavý, lékař, v Americe vystudovaný na specializaci na drogové závislosti. Kde já to tuhle viděl?!

No jó, v novinách. Jak podepisují s Topolem, Hřebíkem a ještě s někým nápad, jak zakopat magistrálu pod zem. Chvályhodný záměr! Však to taky přítel a kolega Wagner hezky napsal jako úvodník. Na Psu 30. dubna. Ohlas byl veliký, to bylo příspěvků.

No, já bych jen dodal, že kolega Wagner, snad to můžu napsat, je jedním z pražských exotů, kteří nemají auto. A tudíž ani moc zkušeností, jak to s tou dopravou je. Magistrála je prý zločin. No, jak kde a jak kdy. V Paříži vede magistrála k Vítěznému oblouku už asi dvě století, v Madridu se po Paseo de la Castellana dostanete až k Atocha po Avenida de America taky do centra a k Universitě vede M 30 (dálnice) a tak dál. A kolem města je několik okruhů…..

Ve Vídni je doprava vedena bezva dálnicemi kolem města i dovnitř, viz zde atd., atd. V Česku rozšířená představa, že jen komunisti zločinně zavedli magistrálu do centra města, je prosím naprostá pitomost. Jestli to tvrdí Auto*mat, Grýnpís a jiné obskurní organizace, je to smutné, ale nic s tím nenadělám. Ovšem že to dneska tvrdí kdekdo, a také politici a novináři, to jen dokazuje, že měl Goebbels pravdu. Stačí dost dlouho lhát, aby si všichni mysleli, že je to pravda.

Představa, že lze vůbec nějak obsluhovat milionové město uličkami vzniklými někdy ve středověku podle plánu Karla IV. (Malá Strana a Staré Město pražské) a nebo rakouskouherských dopravních plánů z 19. století (Karlín, Libeň, Holešovice, Dejvice atd.) je prosím představa, mírně řečeno, éééé, poněkud zpozdilá.

V rámci předvolebního boje slíbí politici i „hory i s horákama“. Děsný je, když se to pokusí splnit. Představa, že by město s cca dvěma miliony denních uživatelů mohlo přežít s tím, že se magistrála, jediný průtah městem, zúží na 50% dnešní kapacity, je doslova šílená!!

Aby vůbec byla nějak řešena alespoň trochu rozumně doprava v Praze, je nutno předem vybudovat vnější okruh pro dálkovou dopravu, dále pak předem postavit vnitřní okruh – dálničního typu a ne si myslet že to vyřeším cedulkami na sloupech starých ulic - předem také zajistit jejich paprskovité propojení, jak se to řeší ve světě viz zde, nebo zde (a klikněte si na Vyhledat Madrid).

A pak už stačí se jen podívat a víte, že ty propagační bláboly ekologistů a šílenců, kteří by nejraději zrušili dopravu, nemají v realitě žádné opodstatnění. Všechna velká evropská města mají dopravu dovedenu moderními rychlosilnicemi až do středu města! Například Paseo de la Castellana má místy 6 až 8 proudů, často stromy oddělenými dvěma pojížděcími a krátce parkovacími pruhy. Takže ty propagační kecy a jistě že stavebními firmami vítané politické akce povedou jen k dalšímu maléru. Dopravnímu. A bohužel, velká část diskutujících by potřebovala jen jedno. Občas vyjet do světa a ne jen k moři a pak byste to, vážení, těm zeleným pražským matkám a podobným a také politikům jaksi, ehm, nežrali.

Jenže na postavení potřebných dopravních tepen jaksi nejsou plány a zelení mužíci by to na státní i magistrální úrovni prostě zase na dalších dvacet let zařízli a co teď? Jak se proslavíme, chlapci? Nejlépe tak, že nic nepřiznáme a vyrazíme do voleb podle hesla: „To, co já vám slíbím, to vám nikdo jinej dát nemůže.„

Mimochodem, začít teď budovat tunel na magistrále, znamená silně omezit dopravu skrz Prahu. To mi připadá jako nápad slavnostně se zavázat, že zlepším doma naši hygienu a jít a rozbourat kadibudku. S tím, že jednou, až se to povede a jestli budou peníze, vybudujeme bezvadný moderní záchod hygienický a splachovací, s ventilací a tak podobně. Ale sice nevíme, kdy to bude a prostě vůbec, ale nápad je to báječný!

A co do tý doby, mistři politici z ODS? Budeme, přeneseně myšleno, „chodit kálet do lesa“? Tedy po Praze pěšky? Protože, vážení, silnice, doprava a likvidace lidských výkalů jsou pro civilizovaný stát stejně důležité. Nemusí se nám to líbit, ale nemůžeme bez toho být. Jak to dopadne, když se na to zapomene, se račte jet podívat třeba do Jižní Ameriky. Tam se většinou, ovšem až na centra hlavních měst, chodí kálet na dvůr. Tam nemají ani ty české kadibudky.