19.6.2024 | Svátek má Leoš


KOMENTÁŘ: Karel Hvížďala pro Radiožurnál

17.12.2011

Co vás, pane Hvížďalo, zaujalo v uplynulém týdnu v našich médiích?

Za zmíněnou dobu se zase nejvíc hovořilo o České televizi: začalo to koncem minulého týdne, kdy se dostala na veřejnost zpráva, že ředitel Petr Dvořák na sklonku listopadu požádal krajské hejtmany z Asociace krajů, aby vypracovali analýzu práce regionálních štábů. Hejtmani pak zadali podle Mladé fronty Dnes tento úkol tiskovým odborům. V praxi to znamená, že pan ředitel požádal sociální demokraty, protože ti ovládají kromě Prahy všechny kraje, o vyhodnocení práce regionálních studií, což je - řečeno diplomaticky - zadání velice neobvyklé a logiku to má jen politickou, protože se čeká příští rok v krajských volbách zase vítězství sociální demokracie. Ředitel veřejnoprávní televize by ale neměl myslet mocensky, nýbrž nadstranicky, aby tím před veřejností stvrzoval svou nezávislost. Česká televize má vysílat ze zákona objektivní a vyvážené zpravodajství, proto nepřísluší žádné politické straně, aby veřejně hodnotila její zpravodajství: každá strana je pochopitelně s vysíláním jakékoliv televize v kterékoliv zemi nespokojená a chtěla by, aby o sobě slyšela více pozitivních zpráv. Proto výsledek takového hodnocení je zcela irelevantní. Jestli by někdo v krajích mohl takovou práci provést, tak by to byly jistě tamější univerzity. Připusťme ale, že to nový generální ředitel řekl jen proto, aby s hejtmany dobře vycházel a jaksi mimochodem, ale i toto gesto nesvědčí o tom, že pan ředitel plně pochopil práci veřejnoprávní instituce: v očích veřejnosti tím snižuje prestiž nejen svoji, ale i celé České televize, což je škoda.

To ale nebylo jediné téma, které se v souvislosti s ČT objevilo tento týden v médiích. Dále to byly psychologické testy...

Ano, psychologické testy zaměstnanců a hodnocení kvality zaměstnanců. Na tomto kroku, který není nijak výjimečný, provádějí ho firmy na celém světě, je zarážející spíš to, nepočítáme-li, že ho provádí firma spřízněná s PPF, kde Petr Dvořák dříve pracoval, že účel takového kroku nové vedení nedokázalo zaměstnancům řádně vysvětlit, a tím je vystrašilo: jinak by se přece taková věc nemohla dostat do médií. Nehledě na to, že zaměstnanci ČT, kteří o tom hovoří, chtějí zůstat v anonymitě, což není nikdy pro image firmy dobré. Zdá se, že to, o čem jsme hovořili již před časem, a sice že vnitřní komunikace je skutečně jeden z největších problémů České televize na jejím novém počátku. S vystresovanými zaměstnanci se dělá špatně jakákoliv změna.

Hlavní změna, které bychom si měli všimnout, se týká zpravodajství, které by se mělo proměnit již od března. Víte o tom již něco víc?

Budeme-li zase věřit řediteli zpravodajství Zdeňku Šámalovi, že ČT necenzuruje kritické příspěvky, o čemž se tento týden taky psalo v MfD i LN, jen klade vyšší důraz na jejich kvalitu a že nebude vše posuzovat jen podle sledovanosti, jak zase řekl ředitel, tedy že nehodlá dále kopírovat Novu a zabývat se hlavně nehodami, katastrofami a příběhy o zvířátkách, pak se ale člověk - z toho co o změnách z televize slyší - neubrání dojmu, že jde zatím hlavně o změny vnějškové, kterých si každý všimne: zprávy budou hodinové, bude jimi provázet jen jeden moderátor, budou se vysílat z jiného studia: čili zase se změní interiér, ale o obsahu se nic veřejnosti nesděluje, ač právě jen na něm bude záležet, jestli se někdo vydrží na zpravodajství tak dlouho dívat. Produkovat hodinové zprávy by vyžadovalo zásadně změnit jejich strukturu: první dvě zprávy by například musely mít kolem pěti minut a na natočení takového příběhu potřebuje každá televize jeden štáb minimálně na tři, čtyři dny, což při dnešním personálním složení a úsporných opatřeních si nemůže vůbec dovolit. A pokud zpravodajství nebude špičkové, padne zprávám v České televizi sledovanost a to je přesně to, co si nikdo nepřeje. Zřejmě i z toho jsou redaktoři ČT dnes nervózní.

Další problém by mohla mít Česká televize s novým kanálem pro děti, protože v těchto dnech dostala licenci na vysílání televize pro mladé TV Pohoda, která chce začít s vysíláním na počátku příštího roku. ČT chce s vysíláním pro děti začít až koncem roku. Cílové skupiny se budou jistě překrývat, což na malém trhu může zase ohrozit sledovanost nového kanálu ČT i proto, že bude startovat později.