KOMENTÁŘ: Karel Hvížďala pro Radiožurnál
Oznámení komerční televizní stanice Nova, že připravuje obdobu Otázek Václava Moravce, tedy formát s politickou debatou. Kdo pořad bude moderovat, nevíme, přečíst si můžeme jen inzerát, pomocí kterého hledá producenta a dramaturga v jedné osobě, tedy podle Marie Fialové z tiskového oddělení Novy člověka, který má, cituji: "Hlavně vymýšlet scénáře, seznamy hostů a otázky pro ně." Václav Moravec, který jasně prohlásil, že chce pracovat ve veřejnoprávní televizi, nový projekt komentoval slovy: "Konkurenci vítám!"
Co vás na tomto sdělení Novy překvapilo? Takový program již měla a v dnešní politicky turbulentní době je to přece dost logický krok?
Překvapivé je na tomto prohlášení jen to, že - bohužel - zřejmě o moc velkou konkurenci nepůjde. Když za moderátorem, ať by to byl sebezkušenější člověk, který se umí s politiky bavit jako s partnery a ne jako s nadřízenými, jako jsou mimo jiné třeba Martin Veselovský či Daniela Drtinová, nebude sofistikovaný a zkušených tým rešeršérů, jako je tomu v zahraničí v celostátních veřejnoprávních televizích zvykem, nic moc se nezmění. Z inzerátů vyplývá, že vše bude stát jen na jednom člověku, přesněji ještě jeho asistentovi a moderátorovi.
Jaké zázemí má k dispozici Václav Moravec?
Zázemí, jak mi sdělil pan Moravec, je skromné: dramaturg Čestmír Franěk (který je zároveň šéfdramaturgem Vývoje nových formátů), asistent pořadu Dalimil Novák, který obvolává hosty a zajišťuje část podkladů (částečně se o něj dělí ještě s pořadem Události, komentáře - protože tam dělá také asistenta na třetinový úvazek). Jinak si hlavní rešerše a podklady dělá pan Moravec sám a vytvořil si svůj okruh lidí (právníků, ekonomů apod.), kteří mu v rámci výpomoci pomáhají s věcmi, v nichž není odborníkem. Otázky nemají rozpočet jako jiné pořady ve světě. Minuta vysílání stojí koncesionáře v tzv. externích nákladech 1000 korun a přitom jde o jeden z nejlevnějších pořadů ČT1 a ČT24 s průměrnou sledovaností 600 tisíc diváků a cca 30 % share, tedy podílu na sledovanosti v první hodině a druhá hodina je nejsledovanějším pořadem ČT24 za celý týden, share činí 16 %.
A jak je tomu v zahraničí, třeba v sousedním Německu, kde to znáte?
Tak třeba na pořadu Menschen bei Meischberger na ARD, jak mi naposled tato moderátorka, když byla v Praze, říkala, pracuje tým sedmi redaktorů-rešešérů s jedním šéfredaktorem. Příprava jednoho pořadu trvá většinou měsíc, ale pokud je něco aktuálního, i jen třeba jedenáct hodin. Neznámé hosty redaktoři navštěvují a předtáčí se zkušební rozhovor: zkouší se, jak jsou mediální. Před každým vysíláním jsou tři konference, poslední je den před vysíláním, trvá čtyři hodiny a upřesňuje se forma a obsah. Zázemí je taky jiné: moderátorka Sandra Meischbergerová má oddělenou šatnu, aby se se svými hosty setkala až ve studiua a nemohla být nikým ovlivňována. Formáty jsou přísně vyprofilované, aby se lišily, a to jak u jednotlivých moderátorů, tak v různých hodinách. Polední nedělní politické talkshow bývá většinou vyhrazeno jen novinářům, většinou zahraničním korespondentům, kteří rozebírají jak domácí, tak zahraniční politiku, politici tam nejsou zváni. Důležité je, že k domácí politice mají tito analytici odstup a u zahraničních témat se mohou vždy sejít zástupci obou znesvářených stran. Rovněž je důležité že většinou tyto talkshow produkují soukromé produkce, které pořady dodávají televizím na klíč, takže nepodléhají vnitřní struktuře ARD či ZDF a ředitel ani šéfredaktor není jejich nadřízenbý a nemůže jim nic přikázat. Například pořad lidé u paní Meischbergerové produkuje společnost, kterou vlastní ona se svým manželem, kameramanem. A když jsem jmenoval třeba Sandru Meischberger, ta mívá v poslední době hlavně monotematické rozhovory. Například 25. srpna opakují její debatu na téma: Rakovina: nepřítel, který přichází z neznáma.
Vzhledem k tomu, co Nova zveřejnila, se zdá, že zázemí pro její nový pořad nebude větší, a tudíž de facto se nedá hovořit o skutečné konkurenci, která by vedla ke zvýšení kvality a k tomu, že by donutila Českou televizi, aby do pořadu více investovala. Ale možná, že nový ředitel, jak ukazují zvěsti o projektech adeptů, viz třeba Petr Dvořák, který o tom hovořil s MF Dnes, se chce právě na zlepšemí kvality zpravodajství a publicistiky zaměřit a ČT bude víc do těchto formátů investovat.
Autor je novinář a spisovatel