11.5.2024 | Svátek má Svatava


GLOSA: Jak se vzdělávat?

8.2.2010

Výsledky školení by měly být měřitelné

Pro pochopení důležitosti celoživotního vzdělávání nepotřebujeme krizi. Ta přináší jen realistický pohled na způsob, jakým se vzděláváme. Probudil se i stát a dává alespoň omezené prostředky na školení lidí, kteří by se jinak ocitli mezi nezaměstnanými s pochmurnými vyhlídkami na novou práci.

Vzdělávání a školení však něco stojí. Stále platí axiom, že kromě kurzu musíme mít také příležitost a přátelské prostředí k uplatnění toho, co jsme se naučili. Přibývají otázky směřující k efektivitě vzdělávání zaměstnanců. Přednost získávají znalosti potřebné k oživení a růstu firmy. Všechno, co podporuje reakce na změny, pružnost v hledání nových cest, inovace, nové nápady má teď pro firmy zásadní význam. Je možné, že do takovýchto kurzů se vám zaměstnanci zrovna nepohrnou. Důležitý je proto i interní marketing vedený nejen manažery, ale i oddělením lidských zdrojů, které „prodá“ potřebné kurzy a přesvědčí o jejich výhodách posluchače.

Pro zvýšení efektivity je třeba hledat i nové způsoby vzdělávání. Shromažďovat zaměstnance na jednom místě, často vzdáleném, je drahé. Přizpůsobovat se termínu vypsaného kurzu může ohrožovat nebo komplikovat chod firmy. Financovat pobyt drahého lektora přináší další náklady. Efektivnější, a tedy i levnější způsob vzdělávání, hledají samozřejmě i vzdělávací firmy. Kromě e-learningu, který zatím nepřinesl přesvědčivé výsledky, se objevuje videovzdělávání nebo úplně nově webináře. Možná málo známý pojem, zkusím jej krátce objasnit. Webinář řídí lektor, který je na dálku on-line spojen s účastníky kurzu. Může s nimi nejen hovořit, ale zasílat jim i materiály, texty, fotografie, obrazovky a jejich části. Interaktivitu podporuje to, že jej účastníci vidí a slyší a mohou s ním různým způsobem komunikovat. Takovýto způsob výuky vyžaduje novou metodiku a kromě kvalitního obsahu nutně scénář provedení.

Při rozhodování o způsobu a obsahu školení bychom měli mít jasnou představu, jaké školení potřebujeme. Budeme muset vynaložit peníze a čas. Je třeba vzbudit zájem, nikoli bojkot účastníků. Výsledky školení by měly být měřitelné. Vzdělávací firmy by to měly respektovat. Dodat kvalitní lektory, kvalitní obsah, mít odpovídající technologické vybavení, používat prostředky na udržení zájmu posluchačů. Jen tak se očekávání na obou stranách naplní a nejen firmy, ale i účastníci budou ze vzdělání profitovat.

Týdeník EURO 4/2010