Pondělí 12. května 2025, svátek má Pankrác
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Elektronická budoucnost

Ministr Řebíček vypustil zkušební balonek zvaný „viněty“, aby zjistil, nakolik jsou Češi hloupí

Elektronické viněty namísto dálničních známek? Oči bezděčně zamířily ke kalendáři, jestli náhodou není prvního apríla.

Do konce roku 2008 zbývá necelých osm měsíců. Do té doby hodlá ministerstvo dopravy prosadit, rozjet a realizovat systém dálničních poplatků, který nemá obdoby nikde v Evropě a je uplatněn v Austrálii a v Chile. Zde je třeba dodat, že v Sydney je uplatněn na čtyřech rychlostních komunikacích městského dopravního systému, kde funguje v běžných mýtních systémech, jaké známe z Itálie nebo Francie. Podobně je uplatněn i v Melbourne.

V Santiagu jde o čtyřicet kilometrů dlouhou dálnici Costanera Norte, s šesti mosty a jedním čtyřkilometrovým tunelem. Je to tedy technicky náročný úsek, na němž se vybírá mýto, podobně jako Rakušané v některých náročných místech své dálniční sítě vybírají poplatky nad úroveň krytou dálniční známkou.

Zdá se tedy, že nikde na světě a možná v celém blízkém vesmíru není elektronickými vinětami kryta celá dálniční síť, navíc nehotová, nespojitá, roztříštěná a očividně nekoncepční. Buďme na špici To samozřejmě není ultimativní argument proti zavedení elektronického mýtného. Elektrické tramvaje byly také světovou novinkou, když se v Praze rozjela v roce 1891 první souprava. To jenom nejsme po desetiletích úpadku zvyklí na to, že bychom byli na špici v něčem jiném než pití piva.

Pochybnosti samozřejmě přetrvávají. Tento stát, bez ohledu na barvu vládní garnitury, zatím mnoho skvělých výkonů od roku 1990 nepředvedl – a na stavu silniční i železniční sítě je jeho neschopnost vidět na první pohled.

Systém je očividně spojen s firmou Kapsch, která už instalovala systém mýtných bran na našich dálnicích. Ta předvedla podivuhodnou výkonnost, jak na poli politického lobbování, tak na poli technickém.

Dařilo se jí prosadit svůj systém i v ostrém protivětru názorů předních dopravních odborníků, přesvědčila vládu, že brány jsou lepší než satelitní kontrola, a když se začalo stavět, oznámila, že je schopna se systémem přejít na satelitní kontrolu, a to vše se podařilo, aniž sangvinici pukli vzteky a smíškové smíchem.

Humorné je i prohlášení ministra dopravy Aleše Řebíčka. Ten sdělil veřejnosti, že ministerstvo nyní zkoumá, zdali jde o jedinečné technické řešení. „Pokud je, bude osloven přímo Kapsch, pokud ne, bude tendr,“ řekl doslova. Jinde než v Kocourkově by se ministerstvo zajímalo o jedinečnost nebo osvědčenost navrhovaného systému dřív, než sdělí občanům, co je za osm měsíců čeká. Pokud bude tendr, jak dlouho se výběrové řízení potáhne? Jak dlouho budou trvat nevyhnutelné soudní tahanice?

Technicky i ideově vzato jde o správnou věc. Jeden z hlavních argumentů vychází ze stavu na našich dálnicích, hlavně na dálnici D 1, která je dopravní osou republiky. Jelikož je to jediná dálniční spojnice mezi její českou a moravskou částí, panuje na ní vražedný chaos. Díky elektronickým vinětám bude možno onen chaos monitorovat a kontroloři budou přesně vědět, že v kolizi na úrovni Větrného Jeníkova uvázlo osm tisíc dvě stě šedesát tři automobilů. Principiální otázka zní: bude elektronická viněta sloužit k plošným poplatkům, anebo k poplatkům za ujeté kilometry?

Těžko hledat rozumný důvod Ministr Řebíček ujišťuje, že to bude plošné zpoplatnění. To je samozřejmě součást „průzkumu bojem“ s účelem zjistit míru hlouposti veřejnosti. Ministr Řebíček by věru těžko hledal jediný rozumný důvod, proč bychom si měli kupovat nějakou krabičku, opatrovat ji, napájet ji, nabíjet ji, abychom na tom byli stejně, jako jsme teď s dálniční známkou přilepenou na okně?

Ministr slibuje, že ta krabička bude přenosná a že nebude spojená s konkrétní poznávací značkou. I to je součást zmíněného průzkumu bojem. Jestliže krabička technicky může být spojena s konkrétním automobilem a může sledovat v rámci systému Kapsch počet ujetých kilometrů, tak dříve či později tomu tak bude.

Ministerstvo totiž zjistí, že plošné poplatky jsou nespravedlivé a že svobodní občané ve svobodném státě odpovědní za vlastní činy mají platit jen za služby, které skutečně konzumují, a že tedy ten, kdo po dálnicích jezdí desetkrát víc než jiní občané, má za to platit desetkrát tolik. Nebo přinejmenším víc. Což by bylo logické a spravedlivé a občané by se s tím patrně smířili snadněji než s těšínskými jablíčky o anonymitě a přenositelnosti.

A ten Velký bratr? Samozřejmě, že krabička technicky umožní sledovat průměrné rychlosti. Ve Francii policie občas kontroluje čas, který motorista strávil přejezdem z mýta A do mýta B, a běda mu, když čas neodpovídá rychlostnímu limitu 130 km/hod. Nakonec to bude jediná účinná metoda, jak zatrhnout tipec pirátům, kteří se chlubí, že jsou z Prahy v Brně pod hodinu času. Tohle všechno se bude diskutovat a dá se čekat, že na to veřejnost přistoupí.

To, co předvedl ministr Řebíček, je vypuštění pokusného balonku. Podle něho poznáme, odkud a kam vítr fouká. Vane od Kapsche, skončí u Kapsche – avšak zásadní směr, kterým vane, je správný. Rok 2009 je nereálný, avšak budoucnost je blíž, než si myslíme. A je elektronická.

LN, 4.4.2008

Stanislav Křeček
12. 5. 2025

Demonstrativně slavíme v části republiky osvobození

Gita Zbavitelová
12. 5. 2025

Libanonské teroristické hnutí Hizballáh mělo složit zbraně.

Mawenzi
12. 5. 2025

DEN 3.

Jan Ferenc
12. 5. 2025

V Česku je přibližně 1,4 milionu chronických nevoličů.

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Aston Ondřej Neff
10. 5. 2025

Pamatujete na kampaň „stydím se za svého premiéra‟?

Aston Ondřej Neff
9. 5. 2025

Evropa se rozdělila tak rozdělená, jak došly armády.

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Chechtavej tygr
10. 5. 2025

Blondýna: „Už jsi to slyšela? Našeho kominíka srazilo auto!“

Václav Vlk st.
9. 5. 2025

Tou „černou labutí“ se staly jednotky ROA.

vb Valentýna Bílá
12. 5. 2025

V Chlumčanech na Plzeňsku vykopl bagrista při výkopových pracích leteckou pumu. Policisté místo...

Logistická společnost Zásilkovna, známá svou rozsáhlou sítí výdejních míst a samoobslužných boxů, v...

David Štverka
12. 5. 2025

Maturoval jsem ve čtvrtek 25. května 1989. Od zkoušky, kterou skládají letošní maturanti, byla ta...

slo Miroslava Sloupová
12. 5. 2025

Zvláštní vyslanec amerického prezidenta Donalda Trumpa Steve Witkoff se během tří schůzek s ruským...

Lidovky.cz, ČTK
12. 5. 2025

Jakub Menšík postoupil na antukovém Masters v Římě do osmifinále po vítězství 6:4, 7:6 nad Maďarem...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz