2.6.2024 | Svátek má Jarmil


ZDRAVOTNICTVÍ: ÚS zrušil kontroverzní paragrafy zmetku

5.10.2006

Senátoři ODS podali letos v červenci stížnost k Ústavnímu soudu na zákon o neziskových nemocnicích a v závěru září Ústavní soud zrušil kontroverzní paragrafy tohoto legislativního zmetku.

Vraťme se však trochu zpátky a zopakujme si některá fakta: Zákon schválila Sněmovna před volbami hlasy ČSSD a KSČM. Podle pravicových politiků by norma mohla ohrozit některé nemocnice a pacienty. Zastánci zákona naopak říkali, že zaručí dostupnou péči. Zákon předpokládal vznik zhruba 140 veřejných neziskových nemocnic, jejichž péči by hradily zdravotní pojišťovny. Zbývající zařízení by se mohla rozhodnout, zda se k tomuto systému připojí. Nemocnice, které by se na neziskové přeměnit nechtěly, by neměly smlouvy s pojišťovnami. Ze zdravotního pojištění by tak dostávaly peníze jen za akutní péči. Ostatní zákroky by si lidé museli zaplatit.

V minulém volebním období ve Sněmovně probíhal nekonečný souboj o zamítnutí návrhu tohoto zákona. Měl devět různých verzí, které postupně předkládali poslanci ČSSD a KSČM. Nejkritičtější paragrafy návrhu zákona byly: Zbavení práva vlastníků nakládat se svým majetkem, pravomoc ministerstva zdravotnictví rozhodovat o rozsahu zdravotní péče, o cenách i mzdách zaměstnanců neziskových zařízení. Nesmyslná byla také odpovědnost za hospodaření, kterou měl mít výhradně vlastník. Naopak ve statutárních orgánech vlastník neměl mít žádné zastoupení – ty by byly složeny ze zástupců odborů, lékařské komory a ministerských úředníků. Účetnictví by odpovídalo charakteru rozpočtových organizací a neziskové zařízení by bylo možné pronajmout, což je evidentní cesta k tunelování. Vyloženě socialistickou záležitostí by byla povinnost zdravotních pojišťoven uzavřít smlouvy s neziskovými nemocnicemi. Ve zrušeném zákoně byla i další kontroverzní místa, například posílení vlivu lékařské komory na vedení nemocnic namísto sledování kvality zdravotní péče. Zákon měl platit od 1. ledna 2007 a předchozí vláda, zejména pak ministerstvo zdravotnictví neprovedly jediný prováděcí předpis. Tehdejší ministr David Rath nevytvořil jedinou normu, která by nebyla kontroverzní – viz například úhradová vyhláška. Jeho práce spočívala v zákazech, příkazech, nucených správách a v represích ředitelů státních nemocnic. Doslova neúnosné bylo zastrašování zaměstnanců zdravotnických zařízení, což vedlo k destrukci celého zdravotnického systému v České republice. Peníze, které David Rath vymohl na vládě pro zdravotnictví ve výši čtyř miliard, budou muset být nyní vráceny zpět do státního rozpočtu. To bude bolet a možná, že to bude bolet i jeho obdivovatele. Bohužel nejvíc na to doplatí zase pacienti. David Rath byl špatný hospodář.

Neziskové nemocnice v podobě socialisticko-komunistických představ tedy u nás nebudou. Ve státech západní Evropy ovšem nezisková zdravotnická zařízení existují, tyto nemocnice ale musí mezi sebou soutěžit o smlouvy se zdravotními pojišťovnami a nabízet co nejkvalitnější služby. V Německu je takových zdravotních pojišťoven 250, dovedete si to představit u nás? Neziskové nemocnice v západní Evropě totiž automaticky neznamenají, že jsou státní. U nás by podle tohoto zákona opět byly.

3. října 2006

poslanec PS Parlamentu ČR (ODS)

Jozef Kochan