Sobota 14. září 2024, svátek má Radka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Šrotovné? NE, NE, NE!

diskuse (256)
Ministři české vlády se chvílemi v minulosti tvářili, že chtějí vnést do EU během českého předsednictví trochu toho ekonomického liberalismu.

Dnes ministr Říman prosazuje dotace, které mají pomoci konkrétnímu jednomu odvětví na úkor ostatních a ministr Vondra dokonce chce, aby šlo o celoevropskou regulační politiku povinnou pro všechny členské země. Nová regulace se nazývá šrotovné a dotaci v řádu několika desítek tisíc korun má dostat ten, kdo se zbaví starého auta a koupí si nové.

Pomoc automobilkám není pomocí ekonomice

Nejprve zdůrazněme, že podobná dotace ekonomice ani v nejmenším nepomáhá. Pomáhá jen vybraným osobám na úkor všech ostatních. S růstem HDP nepohne vzhůru ani o milimetr.

Je samozřejmě vítanou pomocí spadlou do klína těm, kdo zrovna chtějí koupit nové auto a zbavit se starého. Je vítanou pomocí akcionářům a zaměstnancům automobilek a šrotovnám, kterým stoupnou tržby. Jejich výhoda ale bude přesně ve stejné výši zaplacena všemi ostatními. Každý, kdo si nové auto nekoupí, bude platit kus daní právě na tuto dotaci. Stranou pak budou muset jít jiné výdaje nebo se dokonce vláda ještě více zadluží. Vyšší dluh vlády bude znamenat vyšší výdaje na úroky v budoucnosti a vyšší poptávka vlády po půjčkách od bank zhorší dostupnost úvěrů pro všechny podnikatele či zájemce o hypotéky.

Vzroste sice výroba aut, ale poklesne ve stejném objemu výroba ostatních věcí v ekonomice. Udrží se tedy uměle zaměstnanost v automobilovém průmyslu, ale o stejný počet "zachráněných" pracovních míst poklesne zaměstnanost v ostatních odvětvích.

Dopad na ekonomiku ale nejen, že nebude neutrální, bude dokonce záporný. 1) Dojde ke zničení věcí, které fungují, které by jinak lidé dále používali. Pokud např. regulace způsobí, že se sešrotuje 3000 aut starých 9 let, která stále slouží a která mají v průměru hodnotu 50 tisíc korun, sešrotujeme majetky v hodnotě 150 milionů korun. Celkové bohatství ekonomiky se tedy sníží. Sníží se i tempo růstu, protože se v ekonomice vyrobí jiné věci, než které lidé (na rozdíl od vlády) považují za nejužitečnější. Vyrobení více aut bude znamenat vyrobení méně jiných, užitečnějších věcí.

Životnímu prostředí nepomůžeme

Druhý používaný argument ve prospěch šrotovného je, že se zlepší životní prostředí, protože se zbavíme starých aut s horšími emisemi a pořídíme si nová auta s menšími emisemi škodlivých látek. To je sice pravda, ale tato úvaha ignoruje fakt, že se nová auta budou nejen provozovat, ale nejprve se budou muset vyrobit. Každý rozumný ochránce životního prostředí by měl protestovat. Na vyhazování funkčních věcí a umělém vyrábění nových není nic ekologického!

Nechte ostatní Evropany být!

Pokud naše vláda podlehla lobbistům a chce dát automobilkám tuto výhodu na úkor všech ostatních, je to smutné. Ještě smutnější ale je, že zneužívá předsednictví v EU a chce tuto velmi hloupou regulaci uvalit na všechny ostatní. Dosud je v EU asi ještě 17 rozumných států (možná ale jen nemají automobilky), které tuto dotaci na úkor daňových poplatníků nezavádějí. Pane Vondro, nechte prosím ostatní země na pokoji a nevnucujte jim tento bláznivý nápad.

Zatím ministr financí Kalousek hrdinně odolává. Je otázka, jestli tomuto regulačně-socialisticko-lobbistickému tlaku ministrů za ODS odolá. Kéž by.

http://petrmach.cz/

Aston Ondřej Neff
14. 9. 2024

Za oknem je clona deště, píšu tyto řádky, kdy máme za sebou 30 hodin nepřetržitého deště. Ráno to...

Tomáš Vodvářka
14. 9. 2024

Aspoň si to myslí ten, kdo prodává tento slogan s portrétem Vladimíra Uljanova. Vedle něj je tam i...

Jan Bartoň
14. 9. 2024

Ona tak zvaná světová média jsou ale zejména média dlouhodobě fandící demokratům v USA.

Lubomír Stejskal
14. 9. 2024

Dva hrůzné příběhy, dva panovníci téže dynastie, otec a syn, a zcela odlišný přístup.

Jan Ziegler
14. 9. 2024

Vlak svobody projel na svobodu z komunistického otroctví.

Aston Ondřej Neff
12. 9. 2024

Dnešní stav je neschopný státní kolos plně převzatý od komunistů s formální nadstavbou...

Aston Ondřej Neff
13. 9. 2024

Potopeň je cosi mezi povodní a potopou a meteorologové nás ujišťují, že něco takového nás o víkendu...

Aston Ondřej Neff
11. 9. 2024

Už jsme si zvykli, že stát neumí stavět silnice a učit děti a doručovat poštu.

Václav Vlk st.
13. 9. 2024

Vše nasvědčuje tomu, že se Západ snaží znovu vyjednat jakousi novou mnichovskou dohodu na úkor...

Aston Ondřej Neff
14. 9. 2024

Za oknem je clona deště, píšu tyto řádky, kdy máme za sebou 30 hodin nepřetržitého deště. Ráno to...

Josef Kopecký, vlc Tereza Vlčková, jol Jolana Vašinová, ČTK
14. 9. 2024

Kvůli extrémním srážkám vyhlásil jako první v Česku stav nebezpečí Moravskoslezský kraj, kde se...

Lidovky.cz, ČTK
14. 9. 2024

Humanitární organizace již zareagovaly na varování meteorologů před důsledky vydatného deště....

Josef Gabzdyl
14. 9. 2024

Ještě horší než byly nejpesimističtější odhady jsou aktuální očekávání vývoje srážek v...

Lidovky.cz, ČTK
14. 9. 2024

Silné lijáky a záplavy způsobené tlakovou níží Boris postihly nejen Česko, ale i další země střední...

dyn Josef Dyntr, ČTK
14. 9. 2024

Třetí stupeň povodňové aktivity byl v sobotu na 44 místech v České republice, na dvou místech...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz