ENERGETIKA: Energetická politika vlády
1. Úvodní informace
V r. 2006 nebyla nová vláda a neznali jsme energetickou vizi budoucí vlády a čekali na energetickou koncepci, abychom mohli onu koncepci modelovat.
Dočkali jsme se až na začátku roku 2007, kdy nová vláda ve svém prohlášení představila svoji energetickou politiku.
Tato politika však není podložena nezávislou odbornou studií, takže vzniklo mnoho dohadů a nejistoty, jak se bude energetická situace vyvíjet, a nejistota trvá doposud.
Současné dokumenty jsou:
- "Zajištění energetické bezpečnosti státu" pro Bezpečnostní radu státu a
- SEK - "Státní energetická koncepce"
Oba tyto dokumenty jsou v rozporu s vládním prohlášením. Vláda proto zřídila nezávislou odbornou komisi k posouzení energetických potřeb České republiky v dlouhodobém horizontu. Předsedou komise je V. Pačes a z každé parlamentní strany 2 členové.
Věřme, že komise bude nestranná, budou v ní neúplatní odborníci a použije všech dostupných moderních analytických metod.
Doufejme, že studie bude veřejná a pokud bude opět tajná, tak se ji pokusme získat neveřejnými cestami. Energetika se netýká jen několika vybraných osob, které uchopily moc, ale je to věcí nás všech.
Má být dopracována nyní tajná studie "Zajištění energetické bezpečnosti státu".
Obě studie mají být předloženy do 30.6.2007. Není známo, jaký budou mít oba dokumenty vztah a váhu při rozhodování. Budou to dokumenty dlouhodobé, střednědobé nebo krátkodobé? No, uvidíme.
2. Je nejvyšší čas přejít od nekonečných diskuzí ke konkrétnímu konání
Ministr M. Říman dne 17. března 2007 na webu Neviditelný pes v článku Diskutujme a používejme selský rozum vyzval k veřejné diskuzi o energetické situaci. Bohužel, ministr Říman pouze poukazuje na neblahé následky neodpovědné politiky, ale sám žádná východiska nenavrhuje. Předkládám proto vizi energetiky, která nevychází z ideologických zásad nebo strachu o funkční postavení nebo z mocenských pozic, ale ze zhodnocení vlastností a možností jednotlivých zdrojů a potřeb. Tentokrát neuvádím exaktní výsledky simulačního modelu, ale jak si pan ministr přeje s použitím selského rozumu formu logických kroků, které jsou každému srozumitelné.
3. Pokusme se shrnout možnosti a vlastnosti energetických zdrojů současnosti
1. Vítr, fotovoltaika - jsou to neregulovatelné zdroje vyžadující regulaci a další regulační záložní zdroje se zvyšováním jejich výkonu:
- přečerpávací vodní elektrárny (PVE) mají rychlý náběh, ale omezenou dobu dodávky, nejvýše 3 hod. denně, pokud jsou načerpané. Jejich výkon je omezený 1150 MW a bez velkých investic nelze zvýšit.
- část výkonu licencovaných uhelných elektráren umožňující poskytnout výkon v regulačním pásmu podle okamžitého zvýšení nebo snížení požadavku elektrické sítě (primární, sekundární + - terciární regulace). Tento druh regulace reguluje průběžné odchylky ve spotřebě, ale zejména výkyvy v dodávce z neregulovatelných zdrojů - vítr, FV.
Pro rok 2007 musel ČEPS nakoupit další uvedené regulační výkony odpovídající zvyšování neregulovatelných zdrojů.
I když platí povinnost mít nakoupené podpůrné služby velikosti největšího bloku t.j. 1000 MW (Temelín), ČEPS musí zvyšovat nákup regulačních výkonů se zvyšujícím se podílem neregulovatelných zdrojů.
Regulační systém je velmi složitý, zahrnuje 18 různých druhů vzájemně provázaných nakupovaných a provozovaných regulačních služeb a další jejich popis přesahuje rozsah tohoto článku.
2. Biomasa má potenciál omezený. Odpadová biomasa se dá zpracovat s nízkými energetickými vstupy, ale je téměř vyčerpaná, nebude hrát podstatnou roli jako energetický zdroj, nicméně její zužitkování je vítané.
Pěstovaná biomasa je podmíněna spotřebou energie na hnojiva, insekticidy, pěstování, zpracování, skladování, dopravu, produkci + další CO2. Energetické náklady spadnou do spotřeby, takže co vyprodukujeme, to sptřebujeme na produkci, popřípadě s mírným ziskem.
V konečné energetické bilanci výstupy/vstupy nebude hrát podstatnou roli. Pokud do biomasy energii vložíme musíme ji z jiné energie odebrat - většinou fosilní. Perpetum mobile neexistuje.
3. Bioplyn je nadějnější. Bioplynové stanice umožňují zpracování organického odpadu anaerobní fermentací se současnou výrobou elektrické energie a tepla. Náklady na bioplynovou stanici jsou 60 milionů Kč s výkonem elektrického generátoru 500 kW. Při zajištění provozu 8000 hodin/rok by mohla vyprodukovat 4,0 GWh/rok. Počet bioplynových stanic na odpad je omezen množstvím odpadu.
4. Uhlí - funkce:
- základní pásmo - konstantní zdroj energie, v případě jeho snížení je nutné nahradit jiným zdrojem se stabilní dodávkou
- regulační pásmo - dodávka regulační energie pro zajištění rovnováhy sítě. V současné době tento zdroj pro regulaci není nahraditelný. Regulace vyžaduje 30% celkové energie, která je vyprodukována v síti. Nárustem výkonu neregulovatelných zdrojů (vítr, FV) se bude spotřeba uhlí pro regulaci stále zvyšovat, bez toho , jestli se nám to líbí nebo ne, protože jiné regulační zdroje v rozsahu elektrizační sítě nemáme.
- surovina pro výrobu dalších produktů
5. Jádro je zdroj se stabilní dodávkou schopné nahradit snížení produkce uhlí jako konstantního zdroje energie.
6. Plynové elektrárny - u nás mají malý výkon, pomáhají regulaci, nemají schopnost nahradit snížení stálého výkonu z uhlí. Perspektivně se s elektrárnami na zemní plyn nepočítá jako s rizikovým zdrojem.
7. Vodní energie je vyčerpána, není možné podstatné zvýšení.
8. Geotermální energie hlubinná - v ČR není žádný funkční vrt pro výrobu elektřiny, v Litoměřicích se vrtá první dvojvrt, o jehož funkčnosti a produkci nejsou zatím informace.
4. Závěry a návrhy řešení
Na základě uvedených vlastností a možností zdrojů provedeme závěry a návrhy na řešení.
1. Uhlí ponechat pro jeho nezastupitelné funkce - zálohy, regulace, chemie.
S uhlím maximálně šetřit, neprolamovat limity, v dohledu desítek roků není jiný zdroj pro regulaci v rozsahu elektrizační sítě. Pokud uhlí dotěžíme, nebude čím regulovat a elektrizační síť se zhroutí. Bez regulace síť nepojede. K uhlí je třeba se chovat jako k vzácné strategické surovině.
2. Uhlí spalované pro základní dodávku elektřiny nahradit jiným stabilním zdrojem.
Není jiná možnost, než urychleně provést dostavbu Temelína a následnou výstavbu dalších JE. JE je stabilní zdroj, který po najetí do jmenovitého výkonu nemusí být průběžně regulován. Regulace je nutná při náhlém neplánovaném odstavení výkonu a to musí zvládnout regulační soustava. K tomu dochází velmi zřídka. Uhehné elektrárny ponechat pouze pro účely regulační a uhlí pro účely chemického průmyslu.
3. Prosazovat úspory jako významný příspěvek k zabezpečení energetických potřeb. Pokud budeme hodně šetřit a uspoříme 20% energie, tak nám zbývá ještě 80%, které musíme pokrýt stabilní dodávkou. Obnovitelné zdroje energie jsou jako doplňující, je na ně vázána velká kapacita regulovatelných záložních zdrojů. Čím více se budou OZE rozšiřovat, tím více budeme potřebovat regulačních záložních kapacit.
4. Pro bezpečný chod elektrizační soustavy musí být k dispozici rezervní kapacita v takovém rozsahu, abychom nemuseli být závislí na importu, který nám může poskytnou energii pouze, když nějakou má, a to je riziko.
Závěrem bych chtěl ministru Římanovi sdělit, že jestli bude hnát energetiku do nereálných řešení prosazovaných malou skupinkou lidí, tak náprava už nebude možná a on přivede zemi do katastrofy.
autor simulačního modelu energetické soustavy ČR.