Pátek 18. dubna 2025, svátek má Valérie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Platí smlouva krajů s premiérem Fischerem?

diskuse (19)
Ministr financí Kalousek zvažuje omezit dotace na regionální dopravu jako jednu z možností, jak ušetřit peníze, které bude nyní muset na základě rozhodnutí Ústavního soudu (více zde) vydat na doplacení dotací stavebního spoření.

Kraje ústy hejtmana Haška budou vymáhat dotace od vlády soudně. Platí prý totiž závazek tehdejší Fischerovy vlády dotovat kraje po deset let.

Když před dvěma roky podepsali zástupci krajů s premiérem Fischerem memorandum o dotování krajské regionální dopravy, napsal jsem na blogu toto:

„Premiér Fischer závazkem státního příspěvku de facto vytvořil dodatečné mandatorní výdaje státního rozpočtu pro minimálně tři příští vlády.

Řekl bych, že vláda překročila tímto memorandem své pravomoci, když obešla parlamentní proces. Pokud chtěla opravdu slíbit Českým drahám, resp. krajům desítky miliard ze státní kasy po dobu deseti let, měla to udělat řádným zákonem, transparentně, skrze parlament.“

Pokud soud na základě žaloby krajů rozhodne o tom, že memorandum je platnou smlouvou, bude muset ministerstvo financí dotace na krajskou dopravu opět doplatit.

Pak ale bude muset popohnat k odpovědnosti bývalého premiéra Fischera.

Odpovědnost bývalého premiéra Fischera

Osobně se domnívám, že závazek platný není – proto byl i nazván „memorandem“ a nikoliv „smlouvou“. K vytvoření takového závazku (tedy smlouvě) neměla tehdejší Fischerova vláda (jak jsem psal) mandát – vytvořením závazku by porušila zákon o rozpočtových pravidlech.

Novináři by nyní měli jít za bývalým premiérem Fischerem a zeptat se ho: „Pane Fischere, považoval jste tehdy memorandum podepsané se zástupci krajů za závaznou smlouvu, nebo šlo jen o nezávazné vyjádření vůle?“

Pan Fischer se nebude chtít dostat do situace, kdy by nesl odpovědnost za neoprávněně vzniklý závazek, a tak odpoví: „Kdepak, to nebyl právně závazný závazek. Chtěli jsme tím jen vyjádřit, že si přejeme, aby příští vlády dotovaly regionální dopravu dle tohoto memoranda. Žádný právní závazek z toho neplyne.“

Memorandum každopádně vneslo nejistotu do smluvních vztahů. Kraje na jeho základě nekontraktovaly vlakové spoje od Českých drah a České dráhy nekontraktovaly nové vozy. Kdo pak ponese ztráty Českých drah, když nedostanou zaplaceno od krajů to, co čekaly?

Považuji za správné, aby vláda dotace krajům na regionální dopravu stopla, jak navrhuje ministr Kalousek. Memorandum nemůže považovat za právně závazné. Pokud jej soud následně - na základě žaloby krajů - označí za závazné, bude muset tato vláda podat trestní oznámení na premiéra Fischera za to, že obešel zákon a parlament vytvořením závazku, k němuž neměl mandát.

Rušit dotace je potřeba mnohem víc

Ani zrušení státních dotací krajům na regionální dopravu (2,65 mld) nebude stačit na vykrytí dodatečných nákladů na dotace ke stavebnímu spoření (6,6 mld). Tvrdím, že je potřeba zrušit celé dotace ke stavebnímu spoření (13 mld Kč) i celé dotace státu na regionální dopravu krajům. Tak lze ušetřit 15,65 mld Kč počínaje příštím státním rozpočtem. Ministr kalousek má v tomto moji podporu. Udělat je ale potřeba mnohem více. Je potřeba odstranit deficit ve výši 135 miliard korun.

Každý snad již začíná vidět, že dotace jsou zlem, které plodí další zla, které plodí absurdní soudy. Potřebujeme změnu paradigmatu: Přestat neustále něco dotovat. Kdo chce, a%t si spoří, kdo chce provozovat autobusovou či vlakovou dopravu, ať ji provozuje. Dotace na to nejsou potřeba.

Převzato z autorova blogu

Autor je předsedou Strany svobodných občanů a přednáší ekonomii na vysokých školách

Aston Ondřej Neff
18. 4. 2025

Audit digitalizace stavebního řízení neexistuje.

Jana Jochová
18. 4. 2025

Na rodinu se pohlíží hlavně jako na sociální problém.

Tomáš Vodvářka
18. 4. 2025

Během tří velikonočních dní se odehraje drama našeho světa.

Lubomír Stejskal
18. 4. 2025

Vždy za několik let připadají svátky na stejný termín.

Aston Ondřej Neff
15. 4. 2025

Spustím se ze špiček a došlápnu napevno.

Aston Ondřej Neff
16. 4. 2025

Migrace patří k Babišovým předvolebním evergreenům.

Aston Ondřej Neff
17. 4. 2025

Chceme napříště podléhat „nadstátní moci‟?

Marian Kechlibar
15. 4. 2025

Britská vláda přebírá kontrolu nad velkou ocelárnou ve Scunthorpe.

přečetl Panikář
17. 4. 2025

Německé „ministerstvo pravdy“ hlídá „svobodu názorů“

Lidovky.cz, ČTK
18. 4. 2025

Spojené státy ukončí úsilí zprostředkovat mír mezi Ruskem a Ukrajinou, pokud během několika dní...

fra František Strnad
18. 4. 2025

Český technologický lídr 2N Telekomunikace zahajuje oficiální vstup na japonský trh. Společnost,...

Lidovky.cz
18. 4. 2025

Upozadit nebo ideálně potlačit duchovní význam Velikonoc. O to se dlouhá léta snažil komunistický...

bur Vítězslav Bureš
18. 4. 2025

Ve věku 82 let zemřel Kim Šin-džo, člen prominentního severokorejského komanda, které v roce 1968...

Lidovky.cz, ČTK
18. 4. 2025

V Česku pracuje 155 tisíc uprchlic a uprchlíků z Ukrajiny. Celkem 95 procent z nich platí z výdělku...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz