14.8.2020 | Svátek má Alan


EKONOMIKA: Hledá se nový začátek

17.7.2020

My vytvoříme finanční rámec a pak bude záležet na ostatních, jak tuto možnost využijí. Těmito slovy lze shrnout vládní recept na restart tuzemského hospodářství.

Citace pochází od vicepremiéra Karla Havlíčka, který s kolegy vystoupil na Národní ekonomické konferenci pořádané think-tankem hnutí ANO. Nepochybně je nutné obnovit hospodářský růst, a také stojí za to vytvořit finanční rámec, který by zaplatil investice na úrovni veřejné správy i podniků. Také lepší dostupnost úvěrů a rychlejší odpisy jsou jistě správnými nástroji. Podniky rozjedou nové výrobní programy, obce investují do ekologické dopravy nebo nových školek a všichni se budou mít lépe.

Přesto chtěla veřejnost na národní konferenci slyšet něco jiného: Jaký bude ten zásadní projekt, který změní svět k lepšímu. Možná bylo troufalé něco takového žádat. Přesto má takové volání zjevný smysl.

Mnoho lidí nemá v oblibě šéfa polské vládní strany Právo a spravedlnost Jaroslawa Kaczyńského, nikdo však nepochybuje o jeho politických schopnostech. Jistě má důvod, proč zahájit stavbu Centralny Port Komunikacyjny, v českém překladu Centrální dopravní uzel. Na cestě z Varšavy do Lodže vznikne největší letiště v zemi a s ním ohromné nádraží, odkud rychlovlaky dosáhnou do dvou a půl hodiny i nejodlehlejších míst na polské mapě. Projekt se jmenuje Solidarita a od roku 2028 změní Polsko na stát s nejmodernější infrastrukturou.

Dost možná si chce Kaczyński postavit pomník a opozice stíhá tento plán nesmiřitelnou kritikou, že mnohem užitečnější by bylo svěřit peníze na investice městům či obcím. Přesto nelze popřít a svědčí o tom i dostupné statistiky, že na vyšší úroveň se země a její ekonomika dostanou právě gigantickými stavbami, které na sebe vážou řadu dalších aktivit.

Takové pravidlo zná dobře zdejší prezident Miloš Zeman, který svého času rozjel ekonomický růst investicí do elektrárny v Temelíně a dnes žádá stavbu kanálu Dunaj–Odra–Labe. Věděl to i primátor Pavel Bém, který zachránil pražskou dopravu megalomanským tunelem Blanka a chtěl na Letenské pláni postavit Chobotnici.

Projektem desetiletí může být leccos, třeba dokončení pražského okruhu, rychlý internet zadarmo do každé rodiny, vysokorychlostní trať Praha–Brno, stavba pěti univerzitních nemocnic, klidně továrna na zpracování lithia pod Krušnými horami. Jenže o ničem takovém nebylo na Národní ekonomické konferenci řeč.

Šéfové příslušných investičních firem slibovali, že dokončí železniční koridor Praha–Budějovice a poslední úsek dálnice D1 – prostě projekty, které jdou svou cestou a budou dokončeny bez ohledu na to, jestli ekonomika potřebuje či nepotřebuje restartovat. Mít velkou stavbu, která bude vlajkovou lodí ekonomické obnovy, vypadá jako zbytečná nadstavba, ve skutečnosti však je základem každé změny.

Autor je komentátor serveru Echo24

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.