BANKOVNÍ POPLATKY: Výsledky 1. kola hlasování
1. 2. 2009
Celkem hlasovalo téměř 28 tisíc bankovních klientů
Server www.bankovnipoplatky.com vyhlásil 4. ročník ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek. A opět se anketa uskuteční nejen v České republice, ale i na Slovensku. V 1. ročníku návštěvníci webu zcela suverénně zvolili za vítěze poplatek za příchozí platbu. Ve 2. ročníku pak zvítězil poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky. Loni to byl poplatek za vedení běžného účtu. Pro 4. ročník ankety jsme nezařadili vítěze předchozích tří ročníků, aby měly šanci vyhrát i jiné absurdní poplatky.
Do 30. listopadu 2008 měli šanci ovlivnit strukturu navrhovaných bankovních poplatků návštěvníci webu tím, že nominovali poplatek, který považovali za absurdní.Z těchto nominací jsme sestavili tabulku 15 poplatků, které byly nominovány nejčastěji. Počínaje 1. prosincem 2008 začalo dvoukolové hlasování. V prvním kole, které skončilo 31. ledna, vybrali návštěvníci webu pět nejabsurdnějších poplatků, které získaly největší počet hlasů. Celkem hlasovalo 27 943 návštěvníků webu.
- poplatek za nadměrný vklad (32,41%) ........................... 9 056 hlasů
- poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet (14,78%).......4 129 hlasů
- poplatek za připsání úroku (13,81%)...................................3 859 hlasů
- poplatek za předčasně splacený úvěr (6,95%)......................1 942 hlasů
- poplatek za vložení variabilního (specifického) symbolu do příkazu k úhradě (5,29%)....1 479 hlasů
O těchto pěti poplatcích budou nyní návštěvníci serveru www.bankovnipoplatky.com hlasovat ve finálovém kole do konce února 2009. Na počátku března vyhlásíme "nejabsurdnější bankovní poplatek pro rok 2008". Odkaz na finálové hlasování.
Výsledky na Slovensku byly podobné jako v ČR:
Výsledky z ČR najdete zde
Výsledky ze Slovenska najdete zde
Komentář
Jak vyplývá z hlasování téměř 28 tisíc návštěvníků www.bankovnipoplatky.com v rámci ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek, vadí klientům bank poplatky za kreditní operace na jejich účtu. Zřetelně se tak ukazuje, že klienti mají jasno v tom, jaké poplatky jim vadí a proč. Na prvních třech místech jsou poplatky, které nějak souvisejí s příchodem peněz na účet - poplatek za nadměrný vklad, za vklad na přepážce na vlastní účet či za připsání úroku. Hlasující jsou naprosto konzistentní. Jen pro připomenutí, historicky první ročník ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek s přehledem vyhrál také poplatek za příjem peněz na účet - poplatek za příchozí platbu. Tento poplatek je klienty vnímán jako ten nejabsurdnější z absurdních. Známý je příběh klienta, který zřejmě od vtipálků z práce obdržel tisíc korunových plateb, ale na poplatcích za příchozí platby zaplatil tisíců šest. Je to poplatek nejen nepochopitelný, ale zároveň se mu nelze bránit, protože majitel neovlivní, kdo a jaké částky mu poukáže na jeho účet.
Zkrátka poplatky za příchod peněz na účet a to jakoukoliv formou lidé logicky považují za nesmyslnou věc. Možná anketu ovlivnila i probíhající finanční krize a nářky bank ve světě, že jim chybí hotovost. Proč tedy zpoplatňovat (trestat) klienta za to, že si vloží (pošle) peníze na účet?
Ještě se zastavme u tolik kritizovaného poplatku za připsáni úroku. Lidé jej nominovali jako druh poplatku za položku. Příkladem může být příspěvek Jana Dlaska "Připsání úroku účtuje moje banka jako pohyb na účtu, jako přijatou sumu a účtuje mi 6 Kč. Jelikož je úrok 0,01 procenta, každého čtvrt roku obdržím nějaké 2 Kč a za ně mi banka strhne 6 Kč. To je neetičnost prvního stupně, to ať si raději ty úroky nechají". V sazebníku některých bank (KB, ČS) najdeme pojem - "účetní položka". Je tam popsána jako poplatek za pohyb peněz - za přijatou (odchozí) platbu. Došlou platbou je ale také připsaní úroku na účet a o nějaké výjimce v sazebníku nenajdeme ani slovo. Oslovili jsme proto zmíněné banky a požádali je o vysvětlení. Obě banky shodně prohlásily, že poplatek za připsání úroku (jako druh účetní položky) nevybírají. Fakt, že na příchozí platbu ve formě úroku se nevztahuje poplatek za účetní položku, ale bohužel v sazebnících bank není uveden. A to je škoda, byla by to pro klienty jistě jedna z těch příjemnějších zpráv. Teď je to tak poněkud nepřehledné.
provozovatel www.bankovnipoplatky.com