Čtvrtek 15. května 2025, svátek má Žofie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ČÍNA: Probuzený gigant s globálním dopadem

diskuse (13)

Napoleonovi se přisuzuje rčení, že Čína je spící gigant, jehož není radno budit. Náramně tak vyhověl kormidelník Mao Ce-tung svou Velkou kulturní proletářskou revolucí a Velkým skokem vpřed. Krása, elegance, estetická přitažlivost se s maoistickým konceptem zářného budování nesnášely. Platilo pravidlo devítileté střídmosti: tři roky nové, tři roky obnošené, tři roky vyspravované, flastrované. Nezřídka se stávalo, že ráno za tmy rozespalý, do práce pospíchající manžel si na sebe hodil manželčin mundúr a ona naopak jeho blůzu a pantalony, nikdo nic nepoznal, nebyl odlišitelný, celý velenárod totožně naditý. Zvlášť zakalení svazáci běhali s nůžkami po ulicích a ušmikávali dívčinám údajně feudální copy. Štíhlá neobézní stvoření nucena vypadat co nejošklivěji.

Úchylnými iniciativami se pozdržel vývoj země o půl století a se ztrátou třiceti až padesáti milionů zbytečně zmařených životů. Takové jsou oficiální údaje následných představitelů poničeného státu. V roce 1979, tedy deset let před rozpadem experimentu s vědeckým socialismem v Evropě, předák Teng Siao-pching přijel do Ameriky, kde mu v Texasu nasadili mnohogalonový kovbojský širák. Tento čínský, téměř jeden a půl metru vzrostlý velikán, se svěřil s plánem do roku 2000 přetvořit Čínu v průmyslovou velmoc. Což se věru podařilo, slova potvrzena činy: již se tam stali největšími exportéry svého zboží ve světě, jak je k vidění ve všemožných, tedy i českých obchodech - od hraček a podvlékaček po podstatnější produkty. I vlastenecké odznáčky a vlajky USA jsou vyráběné v PRC (People's Republic of China). Probuzená velmoc soutěží s USA, Japonskem, Německem a již v mnohém nad nimi vítězí s nabídkou zboží, služeb, všemožných projektů. Čeští budovatelé infrastruktrury, zápolící s mnohanásobně vyššími výdaji při výstavbě dálnic, by se mohli či spíš měli zajímat.

- - -

Právě se v Americe připomínalo sté výročí dokončení výstavby železnice přes její kontinent. Dost se na tehdejším výkonu podíleli k tomu účelu z Číny přivezení kuliové, skromní, tuze pracovití mravenci. Tolik jich přibylo, že se stali obětí rasistické nevraživosti, nejednoho pogromu, zejména v Kalifornii. Nyní v San Francisku prosperuje ta nejpočetnější čínská enkláva.

V současné době Čína rozšiřuje svou železniční síť o 25 tisíc kilometrů. Na tisíc kilometrů dlouhé trati Wuhan - Kanton byl právě dán do provozu ultrarychlý vlak, řítící se rychlostí 350 kilometrů (s dosažitelným maximem 400 km) v hodině. Do cíle dorazí za pouhé tři hodiny. Dokončován je projekt na trati Peking - Šanghaj. Před pár lety mi trvalo tuto vzdálenost zvládnout za téměř celé dva dny. Nyní postačí pouhých pět hodin. Pekingské letiště mi kdysi připomínalo to naše provinční v americkém Binghamtonu, mé adrese. Nyní, zejména v souvislosti s olympiádou 2008, bezkonkurenčně zmohutnilo. Významný americký publicista Thomas L. Friedman si povzdechl, že v porovnání kvality americká letiště již nabývají podobu končin Třetího světa.

Došlo k vybudování železnice do vzdáleného Tibetu, dokončuje se výstavba mamutí hydro-elektrické přehrady na řece Jang-c-tiang a přibývá značných investic a budovatelských aktivit v zahraničí. Prvním takovým projektem byla železnice ze Zambie do Tanzánie, nyní se dokončuje podobný projekt v Angole. Pracuje se na ultrarychlé železniční lince (high speed rail) v Brazílii.

Nejvíc zahraničních investic je zaměřeno na získávání velepotřebné energie, nákupu ropných polí a zdrojů přírodního plynu. V Kongu se stávají vlastníky dolů, tamější měď kutají. Prioritou zůstávají ekonomické zájmy vlády, jíž se podřizují všechny ostatní ohledy. Zájem o obchod koexistuje s nezájmem o počínání i nejhanebněji si počínajících vládních režimů jako třeba v Zimbabwe či Súdánu. Číňané tam například stavějí 900 mil dlouhý ropovod k Rudému moři. Realizují rozsáhlé výstavby satelitních měst v Saúdské Arábii.

A nyní se podílejí na prozatím největším zahraničním projektu v San Francisku.

- - -

Ano, tam, kde místní patrioté kdysi Číňanům dávali příležitost seznamovat se s všemožnými potupami. Mnoho let uplynulo a v historicky památném roce 1989 zemětřesení důkladně pošramotilo most Bay Bridge, přes záliv, spojující metropoli S.F. s Oaklandem. Výlohy projektu vykalkulovány ve výši 7,2 miliard dolarů.

Otázka: "Proč jít k Číňanům, jakkoliv již dávno o copy připravených?"

Odpověď: "Nemyslím, že by se něco takového jinak dalo uskutečnit." V tomto smyslu vysvětlil Brian A. Petersen, ředitel společného projektu. Zpřesnil, že většina amerických společností nemá potřebný typ skladišť, postrádá technické výbavení, jakož i potřebné financování. Číňané vlastní lodě, na ně objednaný produkt naloží a dodají. V současné době jsou zcela největším výrobcem oceli na světě a rovněž vedou svým výkonem a zkušeností ve výstavbě mostů. V Šanghaji již došlo k otevření 20 mil (32 km) dlouhého mostu a jeden v blízkosti Hongkongu, teprve ve stadiu plánování, bude ještě mnohem delší.

V obtížném rozhodování na americké straně se vážily priority, zda zvítězí větší zájem veřejnosti, daňových poplatníků, nebo zájem místních dělnických odborů. U Číňanů zakázka přišla o aspoň 400 milionů dolarů laciněji, což spor rozhodlo, s podmínkou, že oni vyrobí, dodají a pak na místě dodávky se budou angažovat američtí odboráři.

Již příští měsíc, oznamovaly The New York Times (25.6.2010, v článku s názvem "Bridge Comes to San Francisco With a Made-in-China Label"), poslední čtyři z celkového počtu dvou tuctů tzv. modules, každý velikosti poloviny fotbalového hřiště, se naloží na loď k přeplavbě přes Pacifik, k překonání vzdálenosti 6500 mil čili víc než deset tisíc kilometrů. Výrobcem je státem vlastněná firma Shanghai Zhenhua Heavy Industries Company, na prostoru přesahujícím jednu čtvereční míli, a na projektu se podílí 3000 zaměstnanců - tam, kde před pouhými čtyřmi roky stál pomerančový háj.. Jako typický tamější dělník je zmíněn pětapadesátiletý Pan Zhongwang, leštič ocele, do práce přijde v sedm hodin ráno a odejde v jedenáct hodin večer. Často pracuje sedm dní v týdnu. Žije v tovární ubytovně a denně si vydělá ekvivalent 12 dolarů.

Americký dělník by si vydělal dvojnásobek až trojnásobek nikoliv za den, ale za každou hodinu.

Vzdor protestům odborové unie tehdejší kalifornský guvernér a rakouský svalovec Arnold Schwarzenegger navštívil kontraverzní pracoviště Zhenhua a pochválil tamější pracovníky.

- - -

Takovéto počiny budou zajisté mít dopad při prezidentských volbách v blížícím se příštím roce (článek byl napsán 28.6.2011- pozn.red.). Role Číny, mohutnícího ekonomického giganta a v současné době i největšího věřitele Ameriky, vlastníka jejích dlužních úpisů, bude častým sporným tématem v kampani, s hádanicemi, jak se s tak notným problémem vypořádávat. V této záležitosti by se mohl zdárně prosadit John Huntsman, bývalý velvyslanec v Číně, jenž se zdaleka nejlíp vyzná v tamějším světě a mentalitě, a prozatím zůstává mým favoritem stát se budoucím nájemníkem Bílého domu.

Nerad bych tedy přivítal předpověď známého komentátora Kevina McCullougha, pokud by byla úspěšná. V roce 2006 totiž předvídal, že se prezidentem stane jakýsi Obama, o jehož existenci tehdy jen málokdo měl nějaké tušení. A tentokrát, v roce 2012, prognostik McCullough přisuzuje vítězství uchazeči se stoprocentně anglosaským jménem Rick Perry: nynější guvernér státu Texasu, který zavedl úspěšné potřebné novoty (například v justici, k notné nelibosti supů advokátů) a zasloužil se téměř o polovinu (47%) všech nových pracovnich příležitostí v celé federaci postižené za Obamovy vlády nadále vzrůstající nezaměstnaností.

Takové chvalitebné plusy ale ohrožují až znicotňují neméně realistické minusy, že v Texasu se snadněji hospodaří zásluhou ropy a zemního plynu pod povrchem a že Texas v nedávné době národ již obohatil dvěma prezidenty - Bush otec a syn.

Tak či onak, nezodpovězena zůstává otázka, proč výrobu americké vlajky s pruhy a padesáti hvězdami se dosud nepodařilo zavést v některé té domácí hvězdě. S těmi mosty a podobnými gigantickými projekty by se to s velkou pravděpodobností nepovedlo.

S nemenším zájmem budu sledovat, zda také v České republice dojde k čínskému budování silnic, dálnic, mostů, tunelů za postatně míň peněz.

KONEC

Neoficiální stránky Oty Ulče

Tomáš Procházka
15. 5. 2025

Od pátku probíhá hokejové mistrovství světa (MS).

Vladimír Karpenko
15. 5. 2025

Dějiny se přepisovaly již ve staré Číně.

přečetl Panikář
15. 5. 2025

Univerzity už nemají zájem o svůj původní účel.

Lubomír Stejskal
15. 5. 2025

Hrozí osamostatnění Alberty?

Jan Ziegler
15. 5. 2025

Stalin zradil Vlasova a stvořil vlasovce.

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Aston Ondřej Neff
13. 5. 2025

Po čtyřiceti letech si lidé chtěli užít radosti „nevolit‟.

Aston Ondřej Neff
14. 5. 2025

Chystaná smlouva s Korejci mohla být nepopiratelný úspěch

Stanislav Křeček
12. 5. 2025

Demonstrativně slavíme v části republiky osvobození

Aston Ondřej Neff
15. 5. 2025

O co jde vládní sestavě v předvolební kampani?

Jaroslav Petr
15. 5. 2025

Co se donedávna zdálo jen jako téma pro filmová plátna, může být skutečností. Americká...

Josef Kopecký, ČTK
15. 5. 2025

Prezident Petr Pavel postupně přijímá předsedy stran zastoupených ve Sněmovně k jednání o...

Lidovky.cz, ČTK
15. 5. 2025

Bezpečnostní složky na Ruskem spravovaném kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu zadržely dva české...

Josef Kopecký
15. 5. 2025

Podpis smlouvy o dostavbě Dukovan by podle místopředsedy Sněmovny a šéfa stínové vlády ANO Karla...

Lidovky.cz, ČTK
15. 5. 2025

Neúčast ruského prezidenta Vladimira Putina na přímých jednáních s Ukrajinci v Istanbulu, kam...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz