Úterý 18. listopadu 2025, svátek má Romana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Úřední šiml řehtá všude

diskuse (3)

Že je byrokracie věčná a zřejmě nezničitelná, se přesvědčujeme neustále, téměř vždy, když stát prostřednictvím věcně příslušného úřadu o něco žádáme nebo naopak když jsme o něco žádáni. Ale byrokracii to nestačí a proniká do dalších oblastí.

Při své práci často potřebuji od správců energetických, sdělovacích nebo obdobných sítí sdělení o jejich existenci v určité lokalitě. Je to ostatně také podklad, který požaduje stavební úřad v téměř všech druzích řízení. Pravdou je, že již u téměř všech správců sítí lze věc vyřídit elektronickou cestou, zdarma a většinou ve velmi krátké době, ba i obratem. Ale...

Obrátil jsem se touto cestou na polostátní podnik ČEZ – Distribuce a žádané osmistránkové vyjádření jsem vskutku brzy obdržel. Přes danou lokalitu vede nadzemní vedení vysokého napětí. Ve vyjádření bylo uvedeno, spolu s obsáhlým sdělením, že kromě vlastního vedení je nutno respektovat i jeho ochranné pásmo, a podrobně bylo uvedeno, co se v něm smí a co nesmí. V podmínkách pro činnost v blízkosti nadzemních vedení bylo uvedeno i celkem osm variant šíře ochranného pásma s ohledem na přenášené napětí, druh vodičů a době výstavby vedení. Protože ochranné pásmo se vytyčuje od krajních vodičů, přistupuje další neznámá, a to šíře vedení. Na první pohled vyčerpávající informace. Až na to, že ani ve vyjádření ani v grafické příloze nebyly žádné tyto údaje o daném vedení uvedeny.

Protože šíře ochranného pásma byla v daném případě pro mne důležitá, obrátil jsem se se žádostí o doplňující informaci na zákaznické centrum prostřednictvím infolinky. Po několika překlapování a cca deseti minutách jsem se doťukal na technický odbor, který mi prý pomůže. Vlídná spojovatelka si po vyslovení dotazu vyžádala číslo jejich sdělení, našla si ho a konstatovala, že žádanou informaci neobsahuje. Na dotaz, jak dál, se mne ptala, na co ji potřebuji, jsem-li jejich zákazníkem, jaké mám zákaznické číslo a když jsem to zpaměti nevěděl, chtěla alespoň datum mého narození. Na otázku, jak to souvisí s daným dotazem, odpověděla, že si musí ověřit mou totožnost. Když jsme se vrátili k problému, navrhla mi, abych požádal o vytýčení vedení, do týdne je jistě provedou a při té příležitosti mi jistě požadovanou informaci sdělí. Když jsem ji řekl, co by asi pracovníci vytyčující vedení, které je vidět na několik kilometrů, řekli o pracovnících ústředí a co by si asi mysleli o mně, napadla ji spásná myšlenka, že moji žádost předá technikům a ti že se mi ozvou. Opravdu se druhý den technik ozval a za půl minuty byl problém vyřešen. V podstatě plané tlachání trvalo celkem asi dvacet minut, do problému byli zapojeni tři lidé a za hovor jsem zaplatil osmdesát šest korun.

Nedalo mi to a popsal jsem situaci v emailu, kde jsem navrhl i velmi jednoduché řešení, a to že by na vyjádření uvedli druh vedení, nebo lépe rovnou celkovou šířku ochranného pásma. Email jsem odeslal na info adresu a po třech dnech jsem dostal odpověď: opět sdělit identifikační údaje, včetně mého zákaznického čísla, i když jsem jako zákazník nevystupoval, důvod žádosti, opět uvést číslo stanoviska a na konci rada, abych se s důvěrou obrátil na zákaznickou linku. To jsem už dost ostře odmítl, s poukazem, že takto jsem se žádané informace už jednou nedočkal a že možné a snadné řešení jsem v předchozí zprávě navrhl a že se těším, jaké že uvedou důvody, proč to nejde. Nezklamali mne. Do textu vyjádření prý není možné kromě vyhrazených údajů zasahovat a pokud na svém dotazu trvám, mám vyplnit a odeslat přiložený formulář, který v zákonné době jistě vyřídí. Prostě služba jako hrom. Na poděkování za poskytnutou informaci jsem se už nezmohl.

A ještě trochu nostalgie. Do konce devadesátých let jsem si pro potřebnou informaci zašel na příslušnou služebnu, kde jsem se ji po chvilkovém pokecu dozvěděl. Nové století přineslo změnu v tom, že služebny byly zrušeny a informace poskytovala zákaznická centra, většinou v okresních městech. To už se musela většinou vysedět fronta a pokec odpadl. Následně se žádosti podávaly písemně na určených adresách nebo na zredukovaných zákaznických centrech, což je možné dodnes. Možnost elektronického podání již odpovídá současnému století, ale jak je vidět, i to má své mouchy. Snad je ČEZ brzy vychytá a nevylíhnou se další. Zajímá ho to ale vůbec?

Jak je vidět, šimlové mají u nás zřejmě velmi dobré podmínky nejen na úřadech.

P.S. Údaj o kapacitě vedení jsem našel druhý den po uvedeném martýriu náhodně na běžné turistické mapě. Pravda, rok uvedení do provozu a šíře vedení tam uvedeny nebyly. Ale s tím bych si už poradil.

Aston Ondřej Neff
18. 11. 2025

Oslavy měly ráz protestu proti vládě, která není.

Ivana Karpenková
18. 11. 2025

Kdo by neznal roztomilé a dech beroucí dětské žvatlanÍ...

Petr Kolman
18. 11. 2025

Nastal čas omezit pravomoc jednotlivce navrhovat zákony

Ondřej Neff
18. 11. 2025

Některé zapomenuté společenské jevy nás dodnes přitahují.

Martin Korbáš
18. 11. 2025

V pondělních zápasech hokejové NHL nastoupili hned čtyři čeští gólmani. Ze vzájemného souboje vyšel...

ned Jana Nedělková
18. 11. 2025

Do centra Žďáru přibude další umělecké dílo. U prokopského kostela vznikne originální kašna,...

jic Jiří Čihák
18. 11. 2025

Před zápasy s evropskými trpaslíky ze San Marina a Gibraltaru reprezentační manažer Pavel Nedvěd o...

Lidovky.cz, ČTK
18. 11. 2025

Ruský raketový útok zabil v Charkovské oblasti na východě Ukrajiny sedmnáctiletou dívku a zranil...

Matouš Waller
18. 11. 2025

Vánoce jsou jedním z nejvýznamnějších křesťanských svátků, připomínají narození Ježíše Krista....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz