SPOLEČNOST: Güntře, Vojtěchu, Eriko
Odpověď na to, jak mohl veleduch Grass podlehnout všivé ideologii, by mohly poskytnout stovky vynikajících duchů, kteří podlehli nějaké odporné ideologii. Protože stále platí, že talent nemá nic společného s charakterem.
Jediný skutečně chytrý postřeh o slavném bojovníkovi za mír, socialismus a přátelství mezi národy, o nesmlouvavém kritikovi a kapitalismu a bushovské Ameriky napsal Milan Uhde. Muž, který má s jinou zvrácenou ideologí vlastní zkušenosti. Jeho historka o zážitku na návštěvě u přátel, kde se roztomilá malá holčička dala náhle do kouzelného zpěvu, je dokonalá. Ladný zpěv okouzlující ostatní její rodiče rychle dešifrovali a konstatovali, že "se zase posrala". Günter Grass, jak se zdá a jak jej nemnozí prozíraví podezírali, měl totiž od mládí v kalhotách pořádný "Dreck" neboli "Scheisse".
I proto od mládí tak krásně zpíval. A nejen o svobodě, ale i proti kapitalismu a o krásách socialismu. Jen nějak tutlal, že jemu se líbil ten nacionální. A aby to nebylo moc cítit, to nacionální jádro, ten "dreck", vycpával si pleny papírem. Který popsal. A bývalo by mu to snad i vyšlo. Kdyby se nestalo něco, v co mnozí už nedoufali. Totiž že se otevřou nacistické archivy. Ty, které rukou společnou a nerozdílnou držely pod zámkem od války jak vítězné mocnosti, tak Německo. V poledních letech dokonce pod úplně idiotskou záminkou takzvané "ochrany lidských práv".
Mnozí komentátoři vyčítají Grassovi, že si svoje přiznání k členství v SS přichystal před vydáním své nové knihy Ono to bude jinak. Jakmile bylo Grassovi jasné, že se archivy otevřou, věděl, že to praskne. O tom, že Grass byl v SS, museli vědět jak Američané, tak Rusové, tak německá vláda. Bylo to tam zdokumentováno. Ale mlčeli.
Takže v okamžiku, kdy bylo jasné, že hnědou minulost nelze zatlouct, Grass napsal knihu. Pak udělal prohlášení. Geniální tah. Tah někoho, kdo má Dreck v kalhotách, a přitom je modlou. Protože když prasklo tohle, může prasknout i něco dalšího.
Grass není jediný, kdo má starosti s minulostí. Třeba dnešní papežovy postoje k Izraeli jsou hned čitelnější, víme-li, čím byl a s kým se kamarádil v zajateckém táboře. Ovšem nejen papež.
Problém má také blonďatá Erika. Přestože skoro bez zájmu mimoněmeckých médií, kupodivu i českých, proběhla senzační zpráva Sternu, který zjistil v otevřeném archivu, že Svaz vyhnanců a Sudetoněmeckého Landsmašaftu založili hlavně nepoučitelní nacisté. A že tvořili po dlouhá léta jeho vedení. Skutečnost, že tři generální tajemníci Svazu vyhnanců v demokratickém Německu byli kovaní nacisté a že mezi funkcionáři Landsmanšafu byli příslušníci vražedných Einsatzguppe, zapadla v rachotu raket Hizballáhu.
Ztělesněný árijský ideál nacistické rasové teorie, šéfka Svazu vyhnanců Erika Steinbacherová, v tom, že její organizace je prolezlá nacismem, pochopitelně nevidí nic špatného. Osoba, o které je přesvědčena většina Poláků i Čechů, že je zločincem, jinak asi myslet ani nemůže. Erika je totiž nacistka. Šedesát let po válce. S touto skutečností se nedá polemizovat.
No dobře, řekne si čtenář a zvlášť někteří čeští čtenáři. U nás máme zase komunisty. A dokonce veřejně v parlamentu a volí je značná část voličů. A Vojtěch je v jednom z hlavních křesel státu a přitom je jasné, že to byl a je vyznavač rudé ideologie. Která má na svědomí stejný a nebo ještě větší počet mrtvých i hrůz jako nacisté. A přisluhovač StB Vojtěch? Ten problémy nemá!
Není se co divit. Naše dokumenty z doby totality ukrývá Ministerstvo vnitra a ty hlavní jsou v Moskvě. Tak jako nacistické v Německu. A skoro nikdo nemá zájem je zveřejnit.
Budete-li mít pokušení začít nadávat na Čechy a českou povahu, ještě zadržte. Rozdíl mezi námi a Německem je totiž významný. Po válce Spojenci pevnou rukou Němce, vzpomínající s nostalgií na národního socialistu Hitlera jako na velkého Vůdce, donutili k cestě k demokracii. A k zákazu nacistické strany.
V zrudlé Evropě devadesátých let nás nikdo vyrovnat se s rudou minulostí nenutil. A už vůbec netlačil k tomu uskutečnit demokracii a zakázat nedemokratickou stranu. Ba naopak.
Takže Vojtěch je vysmátý. Proti Günterovi, který se celá léta bál.
No a Erika? Bojovnice za práva nacionálních socialistů maskující se jako práva vyhnanců? To ještě uvidíme. Nedávno uspořádala v Berlíně nacistickou výstavu. O utrpení ubohých obětí - nikoli nacismu, ale zhovadilých Poláků a Čechoslováků. Těch, kteří přežili nacismus.
Jedna věc je jasná: žádná ideologie sama "nevymře", jak tvrdili intelektuálové po revoluci v roce 1989 u nás. Naopak. Totalitní ideologie mají tuhý kořínek. Jak ukazují Vojtěch, Erika i Günter.
V knížce "Jako rak" Günter Grass chválí nacistický pořádek a kvílí nad utrpením "nevinných německých obětí". Takže se dá říci, že se v ní Günter vrátil ke svým kořenům. Nacistickým. Kam se, proboha, bude vracet Vojtěch a jeho kumpáni, jestli přijde jejich den?
A aby ten den nepřišel, je potřeba skutečně otevřít archivy. A o tom, co je pravda z toho, co je napsáno v archivech, nebudou rozhodovat postkomunističtí soudci.
Teprve pak se začnou viníci bát a ukáže se, kdo byl demokrat a kdo přívrženec totality. Jen abychom nečekali až do doby, kdy jen stařičcí pamětníci a historici budou vědět, kdo to byl Paroubek.
Takže, kterým pak směrem se vydáme, Güntře, Vojtěchu, Eriko?