MÉDIA: Jedna z výhod tištěných médií
Čas od času se někde vyskytne úvaha o tom, jestli tištěná média obstojí v konkurenci s internetem nebo mu budou muset ustoupit a přenechat roli hlavního zprostředkovatele informací. Často se v těchto zamyšleních odkazuje na výhody a nevýhody jedné nebo druhé technologie výroby zpráv. Uvádí se například, že zpravodajské internetové portály jsou rychlé, multimediální, interaktivní, globální, mají neomezenou kapacitu, největší svobodu a v neposlední řadě jejich provoz není drahý. Noviny a časopisy jsou zase levné pro spotřebitele, přehledné, skladné úplně nenáročné na znalosti a manipulaci pro jejich využití.
Noviny se čtou ve vlaku nebo u snídaně, zpravodajské weby se prohlížejí u psacího stolu. Jistá změna možná nastane, až bude možná trojrozměrná projekce informací z miniaturizovaného zdroje. Jednu vlastnost však elektronická média asi nezískají, i kdyby technický vývoj nabral to nejdivočejší tempo. Tištěná média totiž mají nepochybnou výhodu v tom, že jsou výtvarným předmětem. Ošklivým nebo hezkým, kýčovitým či osobitým, povedeným nebo nepovedeným, ale ať už si o grafické úpravě „printů“ myslíme to nebo ono, pořád jsou to objekty, který nám kromě informací dávají i nějaký estetický zážitek. Kvalita papíru, uspořádání textu, barvy a další grafické prvky, to vše určitým způsobem oslovuje naše smysly.
Přirozeně, výtvarný předmět má být hmotný. Olejomalba podobně jako noviny či časopis. Tak jako v reprodukci původního obrazu se ztratí mnoho z malířova rukopisu, tak v elektronických stránkách internetových médií mizí výtvarný vjem vyvolaný spojením papíru s barvou, jak to umožňují různé technologie tisku.
Také internetová stránka svou barevností a grafickým rozvržení je estetickým podnětem. Ovšem stejnost technického postupu, jímž před očima uživatele vznikají všechny stránky na netu, zbavuje internetová média výtvarné „předmětovosti“. Je to, jako bychom promítali obrazy různých novinových stránek na stále stejné plátno a vytvářeli tak pomíjivé reprodukce tištěných deníků. Grafické řešení, přenesené světlem, v nás jisté pocity provokuje, ale vjem vyvolaný vazbou mezi papírem a barvou je úplně něco jiného. Internetová média proto budou oproti printům působit možná moderně, ale také jako (v jistém smyslu) chudší prostředky masové komunikace.
Internetové noviny nebo časopisy mají asi blíže k oblasti techniky, nikoli estetiky a budou pravděpodobně vnímány jako užitečné, výkonné a rychlé nástroje komunikace ale nic víc. Tak samozřejmého propojení praktičnosti s výtvarností jako tištěná média nejspíš nikdy nedosáhnou. To je možná jedna z příčin, proč periodický tisk nezanikne podobně jako nezaniknou knihy. Dokonce je možné, že po okouzlení multimediálními vjemy a celkovém otupení následkem jejich stále rostoucí intenzity, dojde k návratu k jednoduchým podnětům a pěstování vlastní představivosti i myšlení. Pak třeba tisk ještě zažije nový rozmach.
20.6.2006
(Psáno pro Česká média)