Sobota 14. prosince 2024, svátek má Lýdie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

OSOBNOST: Zbloudilý křesťan filosofem

„Výsledek křesťanství „křesťanstva“ je, že vše, bezpodmínečně vše, zůstane, jak bylo, jen vše přijalo název „křesťanské“ – a tak (zahrajte, muzikanti!) žijeme v pohanství tak vesele, tak vesele, do kola, do kola, do kola; čili lépe řečeno, žijeme v pohanství rafinovaném věčností a tím, že přece vše je křesťanské!“
Søren Kierkegaard

Soren KierkegaardTato slova nenapsal žádný nepřítel Krista. Naopak to byl tak horlivý jeho zastánce, že chtěl poselství Písma ochránit i před církví samotnou: „Prchej před vším věděním kněží, pochopíš snadno, že u živnostníků se nedozvíš pravdu o trpící pravdě, tj. o křesťanství. Prchej před nimi; ošidí tě o věčnost.“ A jinde: „Celé úřední uctívání Boha znamená činit si z něho blázny.“ Dánský filosof Søren Kierkegaard (1813-1855), jenž by měl narozeniny právě dnes, považoval takovou službu čisté víře, všem konzervativcům navzdory, za svůj hrdý životní úděl; díky dědictví po otci se mohl svému utrpení věnovat takříkajíc profesionálně; podle současníků byl úzkostný, světobolný, nesnesitelný. Otcem byl ovlivněn i jinak: pozdní náboženský fanatik, co stáří (kdy teprve Sørena zplodil) zasvětil lkaní nad smrtelným rouháním z mládí, své zélotické bláznovství, ranami osudu zrozené, jistým způsobem předal dál – semeno patetického pesimismu padlo tu však na půdu obzvláště talentovanou. Kierkegaard je především velikým nadáním obdařený spisovatel, navíc i velmi inteligentní a sečtělý myslitel, konečně pak i neobyčejně senzitivní neurotik, jemuž určitě nelze nevěřit, že každý napsaný řádek byl poctivě vykoupen neskutečnými mukami …

Publikoval pod různými vymyšlenými jmény. To, co vytvořil, nepředstavuje také žádný ucelený systém – objektivní konstrukce, natož pak nějaké věčné a neměnné, se od Kierkegaarda očekávat nedají. Naopak, pouze v subjektivitě lze podle něj pravdu hledat, jen vlastní úsudek je absolutní. Že je naopak podle všeobecně uznávaných měřítek subjektivní myšlení relativní, nepřesné, pouze odvozené z objektivna? Právě v tom je ten paradox opravdové pravdy; středověký myslitel Tertullianus řekl, že věří právě proto, jelikož je to protismyslné; pro víru v boha nedostává se nám žádných objektivních důkazů, leda těch, co spočívají v srdci - právě proto však nejvyšších, vlastně nejobjektivnějších, protože nezávislých, věčných. Kierkegaard věrně šel v těchto starých šlápotách. Tak se mimoděk stal praotcem existencialismu, nového směru XX. století; ve své době zůstával naopak neuznán a nepovšimnut. Historicky první záznam autentické úzkosti v osamělé vrženosti existujícího bytí je nicméně jeho dnes už nezpochybnitelnou doménou ve složité historii filosofie.

Hromady citlivých introvertů, co sami se sebou přirozeně mají problémy, nesou v sobě celoživotně ukřivděného skřítka nezasloužené smůly; pro Kierkegaarda bylo však utrpení, v němž se tak náruživě utápěl, naopak vydatným palivem hnacího motoru sebezdokonalování: „Chceš-li pečovat o svou věčnou budoucnost, dbej, abys trpěl pro pravdu.“ Život jako úžasná šance pro věčnost - v tom viděl smysl bytí v rámci dané, dočasné existence člověka; i za tu trpkou cenu, že „kdo tento protimluv bolu pochopí! – nezjevit se znamená smrt lásky, a zjevit se zase přináší smrt milovaného!“

Kierkegaarda nelze moc eklekticky uchopit - lépe je ho číst. Několik jeho zajímavých myšlenek o čase: „Okamžik nadchází poměrem věčného rozhodnutí k příležitosti, jež s ním rovna není.“ „Božské rozhodnutí, jež je danou příležitostí, přímo neřídí; musí vycházet z věčnosti, i když se dokonává v čase a stává se v okamžiku,“ „A nyní tu je okamžik! Takový okamžik je zvláštní věc. Je jistě krátký a časový, jak okamžik bývá, prchavý jako každý okamžik, mizí v okamžiku dalším – a přece je rozhodující, přece je pln věčna. Takový okamžik musí mít zvláštní jméno – nazvěme jej naplněním času.

Vedle toho lze s Kierkegaardem jistě i polemizovat: „My lidé myslíme, že záleží na tom, abychom tímto světem šťastně a dobře proklouzli; a křesťanství míní, že všechny hrůzy vlastně pocházejí z onoho světa, že hrůzy tohoto světa jsou dětinskostí, srovnány s hrůzami věčnosti, a že právě proto nezáleží na tom, abychom tímto životem šťastně a dobře proklouzli, nýbrž na tom, abychom trpěli a byli v správném poměru k věčnosti.“ Zdali spočívá „správný poměr k věčnosti“ opravdu v nějakém cíleném utrpení, to je jistě věcí světového názoru. Tento Kierkegaardův, ale i všech normálních křesťanů, buddhistů a vůbec věřících v posmrtné, potažmo karmické spravedlivé vypořádání, je veskrze založen na přesvědčení o univerzální platnosti jakéhosi všeobecného, kosmického zákona kauzality, podle něhož každý akt, fyzický i morální, nutně dojde následného vyrovnání.

O světě fyziky se cosi podobného předpokládalo v 18. století; Laplace napsal: „Inteligentní bytost či snad civilizace, jež by v daný okamžik času pochopit mohla veškeré síly, jimiž jest příroda oživována, jakož i stav jsoucna a předmětů, z nichž se skládá, a která by navíc vynikala svou nekonečnou silou podrobit tyto údaje rozboru, by stejným vzorcem obsáhla pohyby největších těl nebeských i nejlehčích atomů. Taková bytost či civilizace neznala by nejistotu a budoucnost, stejně jako minulost, by byla jejím očím otevřena.“ Toto jeho přesvědčení vyrůstalo z „objektivního času“ Isaaca Newtona: „Absolutní, pravý a matematický čas, sám kvůli sobě a kvůli povaze jemu vlastní, rovnoměrně plyne beze vztahů k čemukoli vnějšímu.“ Čas byl garantem vyrovnání, takříkajíc přímo fyzikálně – metafyzickým. Ze stejně železné logiky kauzality, pro onu věčnou chiméru „objektivního času“ charakteristické, v dobré víře naivně vycházejí i tyto staré náboženské systémy. Bible spravedlivým trestem vyhrožuje snad na každé stránce, ale je v ní i tak trochu kacířský Kazatel 9.11: „A obrátiv se, spatřil jsem pod sluncem, že nezáleží běh na rychlých, ani boj na udatných, ani bohatství na opatrných, ani přízeň na umělých, ale podle času a příhody přihází se všechněm.“

A tak se lze domnívat, že kontingence kauzalitě vévodí – lépe, že je jejím konečným důsledkem. Že právě náhoda je chtěným dítětem příčinné následnosti, že čas není železný řetěz, ale flexibilní strom. Že bůh hraje v kostky, Albertu Einsteinovi navzdory. V zásadě se na tom shodne i fyzika s filosofií za posledních sto let; v takovém relativním světě není ovšem možné nikomu dávat žádné viny nebo zásluhy, co by jeho vlastní čas jakkoli přesahovaly.

V jednom je však přesto jistě nutno s Kierkegaardem souhlasit: ať si už o světě a smyslu naší existence v něm myslíme cokoli, žádné definitivní odpovědi se nám stejně nikdy nemůže dostat - vždy je to jen osobní, nejistá, do důsledků neodůvodnitelná, vlastní víra, idealistova i materialistova; za tou svojí si šel Søren Kierkegaard poctivě a důsledně. Zemřel v nevysokém věku vyčerpáním, zhroutiv se na ulici, zrovna když bylo dědictví po otci na dně …

Aston Ondřej Neff
14. 12. 2024

Je to konstatování pozornosti, nic víc, nic míň.

přečetl Panikář
14. 12. 2024

Vítězství? Zbláznili jste se? Rumunsko je kamínkem k lavině.

Jan Bartoň
14. 12. 2024

Trump už není pro média sprosté slovo?

Jan Kovanic
14. 12. 2024

Načež jsem na tu nebožačku byl vulgární. Ba sprostý. Dokonce sprostej.

Hyena Neff
14. 12. 2024

Chraň pánbůh, že by se hony jakkoli týkaly Gari a Nory. Ani jedna, ani druhá neslyšely výstřel.

Aston Ondřej Neff
12. 12. 2024

Námětů pro divení se nám svět nabízí požehnaně. Někdy jde až rozum stranou.

Aston Ondřej Neff
11. 12. 2024

S obvyklým zpožděním začala poslanecká sněmovna projednávat novelu o poplatcích.

Aston Ondřej Neff
13. 12. 2024

Velké rozčilení je kolem otázky, zda platit z něco, na co nekoukám.

Marian Kechlibar
13. 12. 2024

Erdoğan je v mezinárodní hře dlouhodobě o hodně obratnější než Putin.

Milan Smutný
12. 12. 2024

Vývoj v Německu odhaluje zničující dopad nových emisních daní.

Lidovky.cz, ČTK
14. 12. 2024

Americký ústavní soud odmítl dočasně zablokovat zákon, kvůli kterému by společnost ByteDance musela...

Martin Korbáš
14. 12. 2024

V jediném pátečním duelu hokejové NHL Ottawa uspěla 3:0 na ledě Caroliny. Dvakrát se trefil útočník...

David Lancz
14. 12. 2024

Třicátý čtvrtý ročník obnovené ankety Kniha roku Lidových novin ovládla biografie muže, který...

Lidovky.cz, ČTK
13. 12. 2024

Zvolený americký prezident Donald Trump uvažuje o možnostech, jak zabránit Íránu ve výrobě jaderné...

min Miloslav Novák, duff Dominik Duffek
13. 12. 2024

Poražený z březnového čtvrtfinále Ligy národů Francie - Chorvatsko bude nejtěžším soupeřem českých...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz