Pátek 13. prosince 2024, svátek má Lucie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Praha naruby?

Jak říká jedno z životem ověřených pravidel, cesta do pekel může být dlážděna dobrými úmysly. Na základě reálných zkušeností si pak troufám tvrdit, že v případě pražské dopravy to platí dvojnásob.

Dokončení pražských okruhů (zejména toho vnitřního) versus Severojižní magistrála! To je, oč tu v tomto konkrétním případě běží. Nepochybně všichni, snad jen s výjimkou našich spoluobčanů smýšlejících v intencích temně zelené barvy, se shodneme na tom, že kvalitní a funkční dopravní infrastruktura představuje základ úspěchu každého moderního města, ba i státu. Fakt, že Praha přes veškeré dopravní nedostatky funguje, bych snad označila za malý zázrak. Leč ani zázraky netrvají věčně.

Zatímco v případě dostavby pražských okruhů je na první pohled docela klid, revitalizace Severojižní magistrály (rozuměj výpadovka od Muzea na Brno) je naopak stále častěji probíraným tématem. Ostatně „zklidnění“ magistrály a přilehlého okolí je také jedním z programových bodů Rady hlavního města Prahy pro volební období 2014 – 2018. Jedná se totiž o komunikaci mimořádného významu vedoucí skrz centrální historickou část Prahy, spojující kulturní a veřejné objekty, administrativní i obytné čtvrti, parky a náměstí. Je škoda, že přes svůj velký potenciál v podobě významného městského bulváru prozatím plní jen roli dopravní tepny. A tak současný stav Severojižní magistrály kritizuje i organizace UNESCO, která v této souvislosti dokonce hovoří o jednom z největších rizik pro setrvání hlavního města Prahy na jejím seznamu kulturních památek. Ne snad, že bychom v Praze vyškrtnutí z tohoto seznamu nepřežili, na druhou stranu ale proč jít zbytečně na kordy s celosvětově uznávanou institucí. Zejména pak, když její konstatování aktuálního stavu je blízké realitě.

Za účelem posunutí směrem k vyřešení problému vznikl materiál s názvem „koncepce veřejného prostoru Severojižní magistrály“. Autorem je známá kancelář Gehl Architects ApS – Urban Quality Consultants. Kancelář dostála své pověsti špičkových odborníků v oblasti strategie řešení problémů veřejných prostor. Na materiál je radost pohledět. Dostatek parkovacích míst, spousta zeleně, lavičky. Jedno z mála ošklivých káčátek Prahy by se snad stalo i místem všem zaslíbeným...

Leč až doposud jsme v souvislosti se Severojižní magistrálou hovořili o dobrých, možná dokonce nejlepších úmyslech. Teď je ovšem bohužel na řadě druhá strana mince, v tomto případě cesta (možná i magistrála) do záhuby. Pokud totiž realizace nepochybně dobrého úmyslu nebude precizně synchronizována s dalšími dopravními stavbami, a tím myslím zejména výstavbou vnitřního a vnějšího okruhu, ocitne se nejen centrální část hlavního města Prahy v dopravním pekle. Dojde k praktickému zablokování centra Prahy, menší obslužné komunikace zkolabují. Není možné nejdříve ucpat všechny významné dopravní tepny a poté otevřít diskusi, kam vlastně veškerou dopravu nasměrovat.

Jsem totiž přesvědčena, že by časem řada firem došla ke zjištění, že vzhledem k extrémním nákladům na logistiku a dopravní obslužnost by se dal byznys třeba dělat i jinde, snáze a hlavně laciněji. Vždyť Bratislava, Vídeň nebo Brno nejsou zase až tak daleko. Dojde k razantnímu snížení ekonomického potenciálu Prahy jakožto největšího přispěvatele HDP našeho státu.

Ráda bych podotkla, že předchozí odstavec jsem napsala z pozice celoživotní optimistky. V souvislosti s fungováním dopravy ve městě se totiž nabízí analogie s tekoucí vodou. Pokud ucpete hlavní trubku, v lepším případě si voda najde cestu k neregulovanému toku jinudy. V horším případě se voda zastaví, nebo její tlak trubku dokonce roztrhne. Asi nechceme, aby se v Praze jezdilo po chodnících, jako to můžeme vidět na veselých snímcích z Ruska. Pojďme proto vyřešit nejdříve problémy dopravních obchvatů a teprve poté se pusťme do zlidšťování Severojižní magistrály. Nic proti nadšení a vizím, vsaďme ale na logiku.

Převzato z blogu se souhlasem autorky.

Aston Ondřej Neff
13. 12. 2024

Velké rozčilení je kolem otázky, zda platit z něco, na co nekoukám.

Ondřej Neff
13. 12. 2024

Titulek by měl končit otazníkem. Otazník do titulku nedám ze dvou důvodů.

Tomáš Vodvářka
13. 12. 2024

Vyhrají slovenští lékaři nebo premiér Fico?

Konzervativní noviny
13. 12. 2024

Dánsko chce snadnější deportaci migrantů, kteří spáchali trestný čin.

Aston Ondřej Neff
12. 12. 2024

Námětů pro divení se nám svět nabízí požehnaně. Někdy jde až rozum stranou.

Aston Ondřej Neff
11. 12. 2024

S obvyklým zpožděním začala poslanecká sněmovna projednávat novelu o poplatcích.

Aston Ondřej Neff
10. 12. 2024

Fiala a Stanjura jednali v pondělí s prezidentem Petrem Pavlem o rozpočtu.

Robert Troška
10. 12. 2024

Vzrůstající trend omezování svobody ze strany politiků ODS.

Milan Smutný
12. 12. 2024

Vývoj v Německu odhaluje zničující dopad nových emisních daní.

Lidovky.cz, ČTK
12. 12. 2024

Finské ministerstvo obrany ve čtvrtek zablokovalo sedm obchodů s nemovitostmi, do nichž byli...

Jiří Čihák
12. 12. 2024

Slávističtí fotbalisté utrpěli čtvrtou pohárovou porážku v řadě, což je může vyautovat ze hry o...

Lidovky.cz, ČTK
12. 12. 2024

Ruský vojenský soud ve čtvrtek vynesl rozsudek nad prvními dvěma ukrajinskými vojáky, kteří se...

Lidovky.cz, ČTK
12. 12. 2024

Od startu druhého poločasu senzačně vedli zásluhou Matěje Vydry, plzeňští fotbalisté se věhlasnému...

Karel Oliva
12. 12. 2024

Kalendář dnes ukazuje 12. prosinec. Je proto namístě si z historické paměti oživit pohádku O...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz