1.6.2024 | Svátek má Laura


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
rock 2.3.2007 9:45

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Udělal jsem jednoduchý experiment, zeptal jsem se naší uklízečky, co by

v takovém případě dělala. Odpověděl "No přece bych se zeptala učitele."

Přesně tak. Můj názor je ten, že učitel by měl takovou věc nepřímo související s tématem (probírá se gramatika, ne přírodopis) vysvětlit tehdy, když se dítě zeptá. Pokud se neptá, předpokládá se, že rozumí, ne ? Rodiče jsou ti, kdo by nevědomost tohoto druhu měli odchytit ... můj názor ...

portwyn 2.3.2007 10:03

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

"Pokud se neptá, předpokládá se, že rozumí, ne ? Rodiče jsou ti, kdo by nevědomost tohoto druhu měli odchytit ..."

Souhlas.

Pavla B. 2.3.2007 9:47

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Porwyne, lenost:-)

Myslím si, že pokud jde o výuku češtiny, má autor skutečně pravdu. Proč se například místo větného rozboru, který jde do neuvěřitelných detailů, na základkách děti raději nevedou ke čtení kvalitních knížek? Nakonec, pouhým čtením se lze naučit pravopis.... mnohem lepší než biflování vyjmenovaných slov a různých pravidel je prostě vědět (pamatovat si z mnohokrát přečteného), jak se slovo píše...

Matematika je zase IMHO zbytečně přesycena mechanickýcm počítáním, v dnešní době skutečně nikdo nemusí umět násobit na papíře dvě trojmístná čísla.... Málo prostoru je věnováno úvahám a přemýšlení. Z dětských mozků jsou vyráběny kalkulačky.

Moje dcera přešla ze sídlištní školy na komorní školu poblíž centra města s rozšířenou výukou matiky. Takže kromě povinných počtů dle osnov tam mají skutečně něco, co se blíží matematice:-) Ačkoliv dcera není žádný matematický talent a na tu školu se dostala asi jen náhodou:-), matematika na nové škole ji velice baví. Z učitelů je nadšená. Na původní škole měla učitelku, kteá nejméně 50 % času trávila "výchovou" (ustavičným napomínámím, okřikováním, vyhrožováním) dětí. Na učení moc času nezbývalo. Teď má již v 5. třídě na každý předmět jiného učitele/učitelku, všechny má hrozně ráda, do školy se denně těší a je tam hrozně spokojená.

portwyn 2.3.2007 10:00

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Máte pravdu, lennost je něco od feudalismu, teda jestli to existuje :o)

Ale já klidně souhlasím s tím, že děti nemusí umět násobit na papíře dvě trojmístná čísla - to po nich nechci. Ovšem nedávno mi jedna autorova souvěrkyně vysvětlovala, proč její syn nepotřebuje v sedmé třídě malou násobilku. Nekecám - oni fakt na 3 x 8 tahají mobila. A bez malé násobilky se to, co se blíží matematice (ano, o to tady jde, máte pravdu) dělat nedá.

Že by ty češtinské testy šly udělat jinak, s tím souhlasím. Rovněž nejsem nadšen z metod některých učitelek. Nicméně sama píšete, že lze najít učitelku, která dítěti vyhovuje. Pan Vlk odsoudil celé české školství en bloc - a to je zřejmá zaujatost a také, vzhledem k úrovni české žurnalisiky, docela drzost.

Pavla B. 2.3.2007 10:07

Neberte si pana Vlka osobně!

Každý chodil do školy a tedy každý ví, že existují učitelé dobří a špatní. Jistě to ví i pan Vlk, možná měl osobně smůlu jen na ty horší.

portwyn 2.3.2007 10:18

Re: Neberte si pana Vlka osobně!

Ale houby...dáma promine ;-). Je to jinak - žurnalisté (herci, umělci...) se stávají z lidí, kteří by dříve byli šašky. Z lidí, kteří mají velký problém respektovat pravidla, všechno chtějí dělat jinak (to je jedno jak - prostě jinak) - a tím pádem obvykle mají ve škole problémy. Jenže v dnešní době mediokracie jsou právě oni těmi, kdo je ve veřejném prostoru nejvíce slyšet. Přečtěte si ár článků o školství. Nejvyšší uznání pro školu v tisku je, že "učí jinak". Jestli dobře nebo špatně, na tom už nezáleží.

Pro takového rebela za každou cenu je špatný každý učitel, protože celkem zákonitě učitel nějaký systém vyžadovat musí. Dále řada lidí lidí má poslední vzpomínky na školu z dob puberty - opět období rebelie. Tehdy jsou učitelé a rodiče ti největší pitomci - jenže rodiče člověk potkává i dál, dostane rozum a změní názor. O učitelích se ale už nic nedozví, vždyťpřece chodil do škkoly, tak si to pamatuje. Učitelky jsou krávy a škola je k ničemu.

Slušní rodiče obvykle mají nějakou zodpovědnost a rozliší mezi dobrou a špatnou školou. Rebel z povolání (žurnalista) zpravidla žádnou zodpovědnost nemá.

Jura Jurax 2.3.2007 11:27

Re: Re: Neberte si pana Vlka osobně!

R^R^R^

portwyn 2.3.2007 10:20

Re: Neberte si pana Vlka osobně!

A že zrovna všichni novináři z Volkszeitung měli tak strašné učitele, teroristy a tyrany malých dětí?

Psí vrah Čumil 2.3.2007 10:18

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Pan autor, Pavlo B. má typickou POLOPRAVDU, kterou velmi demogogicky vydává za pravdu celou. Především ovšem jasně prokazuje, že gramatiku a stylistiku sám dobře NEOVLÁDÁ. I čeština, její pravopis, gramatika i stylistika je soustava logických funkcí, stejně tak jako matematika a jiné "reálné vědy". Kdo je pochopí a vstřebá, nebude mít napříště potíže s pochopením jakéhokoli textu, ani s vytvářením textů vlastních. To pan autor zjevně má, byť je plodí s hojností, která taky o čemsi svědčí. Nedovedu si představit učitele češtiny, který by nevedl žáky k četbě - je-li takový, je bídným představitelem své profese. Dovoluji si ovšem podotknout, že čtenářské návyky nevytváří pouze škola, ale také rodinné zázemí. Už třeba tím, že rodiče dítka zvykají na vyprávěný text od malička třeba čtením pohádek před usnutím a neponechávají tyhle záležitosti na televizi a počítačových hrách. Očekávat, že dítko, které do nástupu do 1. třídy nevidělo knihu, se okamžitě stane nadšeným čtenářem, může ovšem jen skutečně nadšený idealista. O to horší je totiž postavení učitele.

Neříkám, že nejsou špatní kantoři - pravděpodobně je jich víc, než těch dobrých, a pokud se vašich zkušeností týče, vezměte také v úvahu rozdíl v postavení nešťastníka, jenž čelí třídě sídlištních školáčků, a toho, kdo stojí před třídou "selektovaných" dětí, které mají spontánní zájem se něco dovědět a vzájemně se motivují.

Pavla B. 2.3.2007 10:50

Zajímá mě problém čtenářských návyků

Zájem o knížky je bezesporu nutné probudit velmi brzy, tedy je to úkolem rodičů. Také výběr knih pro malé dítě - a jak potvrzují statistiky dětských bestsellerů, rodiče mají tendenci kupovat a číst dětem knížky, které sami znají z dob svého dětství. U větších dětí už výběr knížek začíná být trochu problém, zkrátka dnešní děti na prahu puberty a starší přitahují trochu jiné knížky, než četla generace rodičů. (Když jsem byla ve věku své dcery - tj. asi 11 let - tak mě úžasně bavilo číst stále dokola např. trilogii Marie Pujmanové Život proti smrti.... dovedete si představit, že by to dnes nějaké dítě četlo?;-D Ani kapesní Čapkovy povídky dceru tak nezaujaly jako mě v 5. třídě.) Pro většinu z nich je obtížné orientovat se v nabidce knižního trhu pro větší děti - vydávají se jak velmi pěkné knížky, tak ledasjaké podivnosti. Bylo by velmi užitečné, kdyby úkol doporučit větším dětem (když všech 6 dílů Harryho Pottera už přečetly:-)) každý týden nějakou knížku na sebe vzali češtináři...

Psí vrah Čumil 2.3.2007 11:40

Re: Zajímá mě problém čtenářských návyků

A heleme se, jak si najednou notujeme. Co se výběru četby dospívajících dítek týče, netrápil bych se tím: i když to často bývají blbosti, hlavně, že ČTOU. Vydrží-li jim to, po čase se samy naučí odlišovat kraviny od podstatných věcí. S tou "školní" a mimoškolní četbou je ovšem potíž - málokteré dítko je tak perverzní jako vy s tou Pujmankou (Lidé na křižovatce jsou skvělý román, Hra s ohněm je už podstatně slabší a Život proti smrti jen zoufalá agitka - na rozdíl od pana Vlka ovšem ta Pujmanová aspoň uměla psát ČESKY) - spíše existuje jistá averze vůči tomu, co škola uložila jako úkol.

Ale úkolem základní školy bylo (a snad je) naučit robátka nejen četbě, ale také rozumět češtině a správně ji používat. Jedno s druhým úzce souvisí. A tak s úctou vzpomínám na paní učitelku z devítiletky mladší ratolesti, která do ní natloukla tak dokonale systém české gramatiky, syntaxe a stylistiky, že ta dnes, ač se obírá jinými obory, poskytuje za úplatu korektorské služby autorům diplomových prací...

Vřískot článku pana Vlka je skutečně mimo mísu a jen ukazuje, jak špatně je na tom pachatel.

teahot 2.3.2007 14:52

Re: Zajímá mě problém čtenářských návyků

Já tu trilogií četla taky a několikrát. Milovala jsem verneovky a válečnou literaturu- Jurášek, Vítr nese hedvábí, Šťastnou dolinu dokonce i Timura a jeho partu jsem četla několikrát. Syn si přečetl jednu verneovku a řekl mi, že je to zastaralé a nic moc.

Kolma Puši 2.3.2007 10:43

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Proč se například místo větného rozboru, který jde do neuvěřitelných detailů, na základkách děti raději nevedou ke čtení kvalitních knížek? To by ovšem mělo být TAKÉ a HLAVNĚ věcí rodičů a jejich osobního příkladu. Mívám často dost špatný pocit z tvrzení (vyskytujícího se i v této diskusi), že všechny potřebné informace se najdou na Internetu.  Od toho je jen krůček ke tvrzení, že knihy jsou zbytečné.

Pavla B. 2.3.2007 10:54

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Mezitím co přišel Váš příspěvek, jsem smolila svůj o kousek výš, kde je shodou okolností rozveden můj názor na výchovu čtenářů.

Kajda 2.3.2007 13:02

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Máte pravdu, že čtením kvalitních knížek se dítě naučí více než biflováním. Ale musejí to být knížky, kde máte jistotu správného pravopisu. Některé dnešní dětské knížky jsou napsány respektive přeloženy s pravopisnými chybami. Nevím mnohdy, jak v nakladatelstvích pracuje korektura, když mohou knížku s pravopisnými chybami pustit do tisku. 

dulcibelka 2.3.2007 9:38

Re: Re: Souhlasím s autorem

Mohou. Dítě ve škole tráví podstatnou část dne. Dobrý učitel dokáže dítě minimálně nasměrovat. Kdysi jsem měla štěstí na výtečnou učitelku češtiny, která v nás vzbudila "touhu po knize"...Jelikož jsme četli jak vzteklí, nepotřebovali jsme pak ani biflovat gramatiku - ono to přišlo jaksi samo...Ale i  příklad rodičů je samozřejmě výhodou.

Lída 2.3.2007 10:01

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

A podařilo se vám vychovat nadšené čtenáře i z vašich dětí? Já sama jsem vášnivá čtenářka, jako dítě jsem četla tak minimálnně 5 knížek za týden. Teď už na takovéhle věci nemám samozřejmě čas, ale čtu pořád prakticky denně. Dětem jsem od mala četla, říkali jsme básničky, zpívali písničky. V předškolním věku to měly hrozně rády a u knížky vydržely opravdu dlouho. Dneska jsou to puberťáci a nečtou skoro vůbec. Ve svém volném čase doma si pouštějí filmy na počítači, hrajou hry nebo brouzdají po internetu. Čtou jedině na chatě, když není hezky a když už jim nic jiného než knížka opravdu na zábavu nezbývá.

dulcibelka 2.3.2007 10:42

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

S haranty je to horší:-/ Taky jsem se snažila, ale chápu jinou situaci - my jsme neměli internet, v kinech byly jen ruský filmy...tak jsme neměli jinou možnost, než shánět knížky (naštěstí rodiče měli dobře zásobenou knihovnu, stejně tak prarodiče). Navíc dneska vychází kdejaký škvár, o kvalitě překladu škoda mluvit! Hrůza děs...Naštěstí synek si ve svých  17 našel milé inteligentní děvče, které čte, a tak občas už taky vezme knihu do ruky, aby nevypadal blbě...Teď se těším, že budu zanedlouho předčítat první vnučce - ještě že jsem si schovala všechny Anderseny a Němcový - Grimmy jen, když bude zlobit:-)

sigi 2.3.2007 9:43

Re: Re: Souhlasím s autorem

vysvětlit? Komenský se v hrobě obrací. Má to vypadat takto: Nechat dětem nastudovat všechno o javorech, které u nás rostou, o jejich využití, požádat, ať přinesou listy, aby poznaly klen, mléč a babyku;  pobaví se o tom, pro kterou zemi je javor symbolem a proč, podívají se, jak vypadá javorové dřevo a řeknou si, co se z něj dělá, a nakonec si dají pancakes s javorovým sirupem :-)

rock 2.3.2007 9:49

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Nee. Jak píšu o kousek výš, probíra se gramatika, nikoliv biologie. Pokud nepadne přímý dotaz, předpokládal bych, že dítě rozumí. Copka má učitel provádět rozbor všech slov od bytu až po Přibyslav ?

sigi 2.3.2007 10:01

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

jo vy myslíte, že všechno je v životě pěkně oddělené a nijak to spolu nesouvisí. To je ovšem zásadní omyl. Na tom, co se vám nelíbí, je podstatou hned několika pedagogických směrů ;-)

rock 2.3.2007 10:08

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Všechno souvisí se vším. Ale má snad kvůli tomu výklad začít bylinou, skončit Velkým třeskem a kobylu nechat na příště ?

sigi 2.3.2007 10:29

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

učitel formát to nejenže udělat umí, ale i chce :-) a nemusí nutně dopadnout jako někteří naši oblíbenci, kteří byli proslulí tím, že začali o Velké francouzské revoluci a skončili se zapáleným cigárem (ve třídě) u toho, jak zdolávat skály Českého ráje

portwyn 2.3.2007 10:35

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

No, popravdě za zapálené cigáro ve třídě by zasloužili vyhazov. Je to tvrdá arogance vůči dětem, které to nesmějí. Jinak s vysvětlováním a s odbočkami souhlasím, viz výše, jen musíte děti naučit i to svoje.

rock 2.3.2007 10:45

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Odpověděl jste za mne. I pro členy cechu kantorského platí nemilosrdná Gaussova křivka. Co zvládne pár jedinců - formátů (Možná. Přesvědčen o tom nejsem, ale ta možnost tady je) je velmi nerozumné vyžadovat od průměru nebo podprůměru. Ti ostatní totiž skončí v Českém ráji a já bych snad raději chtěl, aby můj potomek měl ve třetí třídě větší povědomí o vyjmenovaných slovech než o alpinismu :-) ...

sigi 2.3.2007 10:08

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

"je založeno..." :-D ach to přepisování ... sorry

Heinz Guderian 2.3.2007 10:24

Re: Re: Souhlasím s autorem

Ano, jistě. Rodiče musí být  znalci sebearchaičtějších slov!

Přestože mám čtyři různé tituly ze tří různých oborů (každý má nějakého koníčka ;-)) a pokládám se za člověka s velmi solidním přehledem, slovo "lýčený" jsem v životě neslyšel (resp. nečetl). Nemyslím si, že by to byl nějaký zásadní nedostatek na mojí straně. 

P.S. Takové koniny jako "lýčený" vtloukají do dětem hlavy, ale že ve vyjmenovaných slovech po P chybí "pyj", to nejspíš neopravili do dneška...!!

rock 2.3.2007 10:34

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

A vidíte, já ano. A to je mi pouhých 32, vzděláním jsem takřka nedotčen a tituly akademickými neoplývám. Nicméně ani kdybych ho nikde nečetl, prostým odvozením od slova lýko bych k nějakému (pro danou situaci dostatečnému) závěru dospěl ...

P.S.: Někde jsem viděl jakousi brožuru s vyjmenovanými (a od nich odvozenými) slovy jakožto pomůcku pro děti ZŠ. Pyj tam byl :-) ...

Heinz Guderian 2.3.2007 10:55

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Ač jsem mladší než Vy (nebo snad právě proto), skutečně jsem to slovo neznal. Kde jste k němu přišel? Snad v prvním vydání Babičky? Mám doma kupříkladu slušnou sbírku verneovek od Vilímka (nad tou češtinou mi srdce plesá!), a přesto znám toliko slovo "lýkový". Teď  zrovna mám rozdělané pro změnu účetnictví, ale příště sáhnu možná po češtině. ;-P

P.S. Za mých mladých let tam pyj nebyl a vzpomínám si, že jsem to bral jako velkou nespravedlnost.

rock 2.3.2007 10:49

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

A propos, když zmiňujete koniny: už jste někdy viděl žáka ZŠ, který by ten inkriminovaný orgán označil slovem "pyj" ? ;-P