3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
abc 2.3.2007 9:52

Re: Jedna otázka:

S čím si vy konkrétně co spojujete, není rozhodující. Jazyk má svou 1. mluvenou a 2. psanou formu. Obě jsou principiálně plnohodnotné, ale v konkrétních případech může být význam jedné či druhé rozdílný.

Btw, jejich směšování, resp. nepochopení tohoto rozdílu tradičně plodí řadu omylů.

PPP 2.3.2007 7:07

stejné biflování

Je to v jazykovědě stejné, jako v jiných oborech. Žák by měl vědět, že pravidla existují a že platí. Měl by vědět o čem ta pravidla jsou a kde je v případě potřeby najde. Platí to při každém učení, jak v případě češtiny, tak na příklad v botanice. Končím klasickou otátkou "Kde je blizna?"

piškot 2.3.2007 8:34

Re: stejné biflování

Blizna je pobíž čnělek. A teď vy: co je v matematice menšitel?

slovák 2.3.2007 6:55

Je to to isté

Ja som si prečítal zasa testy zo slovenčiny. Katastrofa. Doslova ten istý dojem, ten istý výsledok.

honzak 2.3.2007 6:45

musím vzpomenout

na výuku cizích jazyků v době mého mládí (před lety 45). Místo mluvení a psaní jsme šprtali jakási plusqamperfekta a nepravidelná slovesa. To mě velmi znechutilo a tak cizí jazyky neumím. Z jazyků, včetně mateřského, se dělá zbytečná věda.

zirje 2.3.2007 10:02

Re: musím vzpomenout

víte, ony gramatické kategorie mají tu velikou výhodu, že ve skupinách příbuzných jazyků fungují jejich pravidla když ne shodně, tak alespoň velmi podobně. Navíc výrazy perfektum, plusquamp. apod. jsou ( s nepatrně odlišným pravopisem) už součástí jazykové zásoby toho kterého jazyka. Jste technik - tak snad uznáte výhodu přehledné systematiky - a ta - minimálně na bázi evropských jazuků - skutečně funguje. Potvrdí to každý, kdo se učil druhý, třetí jazyk: ono už to jde o poznání snáz, protože známe ty jazykové mechanismy. Představte si přístup, kdyby se "zbytečná věda" dělala třeba ze statiky.

autor 2.3.2007 10:10

Re: Re: musím vzpomenout

Bezva. Ale je to učivo pro PÁTÝ ročník ZŠ ??

JAB 2.3.2007 12:50

Re: Re: musím vzpomenout

Ano, proto bolševik zrušil latinu, jejíž gramatika se hodí a zavedl také gramatické názvosloví česky, aby se ho člověšk musel učit při cizím jazyku navíc.

Netřeba 2.3.2007 6:38

Naprostý souhlas.

Jeden příklad: před pětadvaceti lety ji Bolek napodoboval: "Neumí cécky, neumí césky."  No a césky neumí dodnes a kam to dotáhla.

ZW 2.3.2007 9:31

Re: Naprostý souhlas.

To druhé "c" ve vašem citátu je překlep nebo úmysl? ;-)

Netřeba 2.3.2007 10:49

Re: Re: Naprostý souhlas.

No, podle pořadí to druhé "C" je napsáno omylem jako "S".   Zkouším cenzuru.:-D

68 2.3.2007 2:37

Teprve až dnes zjištuji,

jak jsem byl jako malý chlapeček týrán. A ztýrán. Ale dostávám se postupně z toho, znalosti v dětství získané mě nechávají chladným.

mike 2.3.2007 3:10

Re: Teprve až dnes zjištuji,

Nasledky tyrani v detsvi jsou videt na kazdem vasem prispevku ;-) (SCNR)

68 2.3.2007 4:13

Re: Re: Teprve až dnes zjištuji,

Stále ještě!? No, bude to chtít ještě hodně úsilí. Snad to stihnu.

mipo 2.3.2007 2:00

Po dlouhé době

jsem si přečetl článek, ve kterém mohu naprosto a bez výhrad souhlasit s každou větou. Vystihuje naprosto přesně úroveň našeho školství, které se snaží z žáků vychovat chodící encyklopedie a vůbec v něm nezáleží na tom, aby žáci dokázali nabiflované poučky užitečně aplikovat v životě. Díky pane Vlku!

Rudolf Blazek, Taipei ,Taiwan 2.3.2007 2:48

DITTO

Jen se musi najit rovnovaha. V USA (zil jsem tam 15 let) maji zase extremne skoly hrou, takze deti casto umeji prd z prirodnich ved. Ale opravdu v porovnani s ceskou populaci umeji hovorit a hlavne argumentovat v diskusi. To je na gymnaziich (kam se dostane kazdy) velmi tradicni aktivita, konaji se v tom dokonce turnaje.

O historii a literature nemluve, v CR se opravdu uci seznamy jmen a dat. A historie se navic vyucuje z pohledu nevolnika nebo Husity, takze nam uplne chybi kvalifikovany pohled na roli spolecenskych vrstev jako treba slechta v oblasti statni spravy a mezinarodni politiky. Ci na roli slechty a cirkevnich vzdelavacich instituci v oblasti literatury, hudby a ved. Naprosto chybi nejen souvislosti evropske, ale i ceske, rakousko-uherske a risske, kam nase kralovstvi politicky a ekonomicky patrilo. O souvislostech s denim dnesnim ani nemluve.

Vyuka historie je jen priklad, ze co autor pise o vyuce jazyka je problem systemovy. Je treba nakopat zidloprdy do zidli.

TBB 2.3.2007 12:51

Re: Po dlouhé době

Ano, taky se mi to líbí a je zřejmé, že od některých, co se tím živí nebo se aspoň přiživují (jak trefně popsáno), budou požadovat, aby "nedovzdělaný" autor byl "mazzolato" (vpleten do kola) nebo aspoň "decapitato".

Každopádně podobné kritiky jsou staré aspoň 100 let a datují se minimálně do období C.+ K. monarchie. Málokdo z nás starších si nepamatuje na výroky ze starých českých filmů "Mloku, nauč se, samostatně nepřemýšlej, papouškuj, jediný správný názor je ten, který ti sděluje učitel, atd. atd.".

Ty filmy jsou staré přes 70 let, způsob výuky přetrvává. Akorát na to dnes máme výpočetní techniku na vyhodnocování zmiňovaných idiotských testů - proto je možná zpravidla pouze 1 správná odpověď - to aby program byl co nejjednodušší a zadavatel ho mohl vyhodnotit s co nejmenší námahou.

Ale to hlavní by měla být četba a naslouchání. Pokud se dnes nečte (a když, tak mizerné překlady, pořízené různými nedouky), to, co je v novinách, ke čtení už vůbec není, a jazyková úroveň všech TV kanálů odpovídá (s malými výjimkami) spíše těm kanálům, není se čemu divit. Nicméně větný rozbor tomu až tak moc nepomůže, spíše ty moudrosti našich lepších učitelů, rodičů a dalších, gräfy jsou k ničemu.

Ditys 3.3.2007 0:13

Re: Re: Po dlouhé době

Nejsem odborník, ale A.Dumas v píše v Hrabě Monte Cristo takto:

mazzolato - popraven palicí

depicato - popraven stětím

ZW 2.3.2007 1:39

Máte naprostou pravdu

Dnešní lidé se skutečně neumějí srozumitelně vyjádřit. Mimochodem, můžete mi objasnit význam následujících vět? Viz:

Suverénně jsem mněl pětku z každého diktátu, než mi paní učitelka Davidová, "dej jí Pánbůh lehký nebe", prozradila, že všechny záhady, kdy je "Fantíkovi bratři" a proč je "Frantovy ponožky" a podobné lahůdky, na kterých se dodnes kdejaký pedagog vyžívá.

A aby se špatně gramaticky nepsalo v knížkách a novinách, na to, mají být vychováni specialisté.

Maturita na ekonomické škole je o něčem jiném na chemické průmyslovce.

Hm?

Z Pr. 2.3.2007 4:07

Re: Máte naprostou pravdu

Pane ZW nebudte ironicky. Priklady z clanku jsou naprosto srozumitelne. Pochazim z Ostravy - a kazdy ostravak vi kdy je tam tvrde a kdy mekke y ci i - a zasnu jak dnesni odchovanci skol delaji takove zasadni chyby - myslel jsem ze to je prazskym narecim, ale zrejme je to vina skolni vyuky, jak autor clanku spravne dokazuje.

ok 2.3.2007 8:41

Re: Re: Máte naprostou pravdu

Ono to nářečí není pražské, to je nářečí západočeské/středočeské. A v něm se skutečně měkké/tvrdé i nerozlišuje, nedá se to poznat - ostatně je to docela dobrý argument ve prospěch teorie že Češi nejsou praví Slované - češi se češtinu naučili "špatně", bez rozlišování měkké/tvrdé i.

ZW 2.3.2007 9:27

Re: Re: Máte naprostou pravdu

Nemluvím o tvrdém či měkkém i/y. Upozorňuji na nesrozumitelnou větnou stavbu a chyby v syntaxi. Samozřejmě, že jsem uvedeným větám porozuměl. Ale dalo mi to práci.

haui1 2.3.2007 20:21

Re: Re: Re: Máte naprostou pravdu

Já nevím, ale tahle věta se mi vůbec nezdá nesrozumitelná, byť je komplikovaněji stavěná.

abc 2.3.2007 4:49

Re: Máte naprostou pravdu

Taky jsem na to valil oči.

Buďto to dříve s autorem bývalo lepší, nebo byli redaktoři/redaktorky těch sedmnácti? knih pěkní chudáci... Jedna moje známá se takto řiví, a tak od ní vím, co někteří autoři (v jejím případě ovšem knih odborných) dokážou.

Btw, skloňování sloves, taky pěkné...

V základním má samozřejmě autor pravdu. Je ovšem jen x-tým v dlouhé řadě, kdo se k tomuto problému vyjadřuje. Některá jeho tvrzení jsou sice lehce komická, ale jako z odborného hlediska laikovi (jazykovědné vzdělání nemá, jak jsem pochopil) mu je lze tolerovat.

autor 2.3.2007 10:08

Re: Máte naprostou pravdu

Máte pravdu, při přepisu došlo k vypadnutí kousků textu. Díky, že jste si je domyslel.

Reeve 2.3.2007 18:34

Re: Re: Máte naprostou pravdu

"...došlo k vypadnutí..." To je česky?

Mejla 2.3.2007 1:34

Autore Vlku, proč je špatné, aby děti věděly, kdo napsal pohádky ?

Souhlasím s tím, že je nutný zvláštní přístup např. k dyslektickým dětem apod., ale na snaze pochopit jazyk nevidím nic závadného. Vaše návrhy by zřejmě vedly k tomu, abychom mluvili jako "massa Bob" z románů Karla Maye. Nakonec už se k tomu blížíme, viz např. blábolení i veřejnoprávních komentátorů ČT neschopných správně pojmenovat občany např. Kazachstánu nebo Malajsie, nemluvě o používání přivlastňovacíh zájmen atd.

Z Pr. 2.3.2007 4:14

Re: Autore Vlku, proč je špatné, aby děti věděly, kdo napsal pohádky ?

Co to melete pane Mejla - ze politici blaboli kazdy vi protoze meli pouze vzdelani z vecernich kurzu marxismu-leninismu - "massa Bob" a knihy Karla Maye s tim nemaji nic spolecneho - Old Shatterhand ani Winnetou neblabolili - ale Vam se to nejak vsechno micha v mozku?

J.Mach 2.3.2007 9:18

Re: Re: Autore Vlku, proč je špatné, aby děti věděly, kdo napsal pohádky ?

Milý Z Pr, přečtěte si ještě jednou, co mejla napsal, a možná pochopíte, že netvrdí, že Old Shattterhand  a W(V)inetou blábolii, ale tvrdí, že blábolil massa Bob. On je to příměr, víte? A kouzlem nechtěného jen potvrzujete názor pana Vlka, že důležité je pochopit psaný text a že k tomu výuka češtiny moc nepomáhá.

eveli17 2.3.2007 8:55

Re: Autore Vlku, proč je špatné, aby děti věděly, kdo napsal pohádky ?

Promiňte, ale myslíte, že když děti budou vědět, kterou z těch pohádek napsal Andersen, místo aby si pohádku přečetli a tím si ji vnitřně prožili, bude to jejich vyjadřování lepší? Co vyjadřovací schopnosti rozvine lépe: otázka "kdo napsal", nebo "o čem to bylo"? A pochybuji, že rozbor vět má na vyjadřovacích schopnostech větší míru než skutečnost, že autor věty přečetl mraky knih. Podotýkám, že jsem zřejmě jedna z mála osob, které větným rozborům porozuměly a které je dokonce dělaly dobrovolně ve svém volném čase nad oblíbenou knížkou, ve které se vyskytla dlouhá a nesrozumitelná věta. Přesto si nemyslím, že by žák páté třídy musel znát všechny ty názvy gramatických jevů, natožpak je analyzovat.