3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Heinzi 2.3.2007 10:51

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

kdybyste na základce četl povinnou četbu, jmenovitě Staré pověsti české, tak byste o lýčených střevících četl v pověsti o Libuši, protože Přemysl Oráč je nosil a měl je vystavené na Vyšehradě, aby si pamatoval z jakých poměrů vyšel. Mimoto se do máčených lýčených provazů za starých časů chytávali vodníci, takže ani pohádky ve vás jak vidno nezanechaly žádnou stopu. A nebo jste měl krušné dětství, že u vás ani na pohádku nebylo...

Heinz Guderian 2.3.2007 11:05

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Mea culpa! Staré pověsti české! Vidíte, a já tipoval první vydání Babičky!

Chyba je zcela na mojí straně, neb mi celá koncepce výuky češtiny přišla tak pitomá, že jsem povinnou četbu nečetl už z principu. ;-)

A v pohádkách mám taky mezery, protože díky výborně vybavené knihovně rodičů jsem hned přešel na verneovky. Ach, to byly časy ...

rock 2.3.2007 11:16

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Kupodivu jsem na něj narazil i v jakési knize mnohem modernější. Věnovala se válce na východní frontě. Autor tam popisuje ruské mužiky, přesněji řečeno jejich oděv - a samozřejmě neopomíjí ani láptě :-) ... s přihlédnutím k Vašemu nickname mi zrovna tento zdroj připadá docela zábavný :-) ...

ptakopysk 2.3.2007 11:29

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

no možná jste se o ledascos ochudil nečtením povinné četby, ale každý svého štěstí strojvůdcem. Je pravdou, že Verne byl technokrat, místo vodníků měl kapitána Nema a toho byste do máčených lýčených provazů dost blbě chytal. To vás omlouvá :o)

Alois 5.3.2007 15:52

Re: Re: Re: Nesouhlasím s Vámi, Heinzi...

Vaše myšlení je postiženo tím, co jsem si pracovně nazval idiotickým analytismem. Smyslem celé  výuky gramatiky, vyjmenovaných slov i rozborů / stejně jako výuky matematiky a jakéhokoli vyučování/  totiž musí být SYNTÉZA A ABSTRAKCE, nikoli konkrétní pojmy a analýza - ty mohou být jen prostředkem. Většina /asi 60%/ lidí se však za hranice konkrétního myšlení daleko nedostane.Pro vás by se ve školách musel slovo za slovem probírat slovník spisovné češtiny. Tak tomu samozřejmě být nemůže. Pokud učitelka předepsala slovo LÝČENÝ, i průměrně vzdělaný Čech na konci základní školy dešifruje, že se odvozovalo od slova lýčí,- které i Vám při probírání vyjmenovaného slova lýko a tvoření slov hromadných určitě vysvětlili. Pokud nerozumíte slovu lýčený a nedovedete si z jeho tvaru jeho význam odvodit, potom jste získal své diplomy asi omylem. Však také o sobě smýšlíte jako o nositeli titulů - což je pro fachidioty příznačné.Vy prostě užíváte vzorce a algoritmy, ale běda, kdybychom zkoumali, zda rozumíte tomu, co jimi děláte.

A teď se vám OMLOUVÁM. SCHVÁLNĚ JSEM SE DO VÁS NAVEZL, jen pro jízlivé povyražení. Podle předešlého odstavce byste měl plné právo nazvat mě blbem a hulvátem.

Tak jako já Vám neuvěřím, že nerozumíte napsanému slovu lýčený, tak také to dítě se s tímto slovem, jako s jinými, prostě muselo setkat poprvé a při opakovaném chybném pochopení mu je jistě někdo vysvětlil. Takové pěkné chyby se musí chytit i ten nejlínějšíčeštinář! ,

A s pyjem se netrapte, podle mé třicetileté praxe s tím problémy nejsou, i stydlivé dívky to slovo spolehlivě někde pochytí a píšou správně, ačkoli zřídka. Nejčastěji však říkají pindík / i na VŠ! /, za totáče také úd a orgán.. Horší je to s komunikací otců s dospívajícími hochy- neumím si jinak vysvětlit dnes tolik používané nesmyslné sousloví ženské prso, namísto prs , prsy, prsa, či ňadro, ňadra, než omezeným mužským chápáním podvojnosti, pomnožnosti a hromadnosti - zase to syntetické chápání a abstraktní myšlení! 

Jura Jurax 2.3.2007 11:25

Re: Re: Souhlasím s autorem

Co je to všeobecný rozhled? Víte Vy, co je to Lumpacivagabundus - tedy bez pomoci Googlu? Nevíte-li podle soudu některých bude Váš rozhled nedostatečný. Já jsem se význam slova babyka dověděl až během vojny po vysoké škole, sdíleje jeden čas cimru s v civilu lesníkem.

Potomek mého známého nerozpoznal husu od kachny - inu dítě z betonové džungle středu města - zato ve čtvrté třídě kohokoliv oblažil vysvětlením, co je to ventilový rozvod SV, OHV a OHC; onen známý je fanda do starých aut a majitel autodílny.

rock 2.3.2007 11:42

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Dokonce ani já nevím všechno. A Vámi uvedený příklad (který se mi nedaří ani vyslovit) mne obešel velikým obloukem. Ale jestli uvidím v seznamu slov, které se mám naučit používat, některé, které jsem v životě neslyšel, tak se holt zeptám. Lhostejno zda učitele nebo rodiče. A pokud to neudělám a bifluji si ho do hlavy bez jeho pochopení, tak si tu pětku sakra zasloužím.

milan 2.3.2007 10:21

Re: Souhlasím s autorem

KDY UZ NEKDY NEKOMU DOJDE ZE I TA HRA S "I" A YPSILONEN JE ANACHRONISMUS!!!!!(Y)

milan 2.3.2007 10:22

Re: Souhlasím s autorem

Jura Jurax 2.3.2007 11:18

Re: Souhlasím s autorem

No, to lýčený není ani tak ukázka strnulosti školství, jako spíš pronikavé blbosti "učitelky". Ono dost vzdělanců zde píšících by mělo potáž vysvětlit, co přesně to lýčený znamená.

noragh 4.3.2007 15:35

Re: Souhlasím s autorem

škola by měla děti naučit gramatiku tak, aby nechybovaly....YYYY, paní korektorko

Eva 2.3.2007 9:17

obrana gramatiky

"A aby se špatně gramaticky nepsalo v knížkách a novinách, na to, mají být vychováni specialisté."

A kde se mají, podle vás, vychovávat? Až na vysoké škole? Není to trochu pozdě? Umět pravopis a správně stylizovat musí umět už žáci se základním vzděláním. Už Marie Terezie dbala na to, aby školáci uměli číst, psát a počítat. Že pan autor nebyl schopen si vtlouct do hlavy českou gramatiku, a přesto se domohl významného postavení, ještě neznamená, že gramatika je k ničemu. Kdyby každý věděl, co je podmětem ve větě, ubylo by strašidelných chyb ve shodě podmětu s přísudkem, jestli pan Vlk ví, co to je (netvrdím, že tyto chyby dělá on. Snad ne, anebo má za zády schopného korektora. Nevím)

glos 2.3.2007 11:35

Re: obrana gramatiky

Vy bíti učitelke, žejo?

Alois 5.3.2007 16:49

Re: obrana gramatiky

Pan Vlk skloňuje slovesa a napsal 17 knih. Zná na tomto chatu někdo alespoň jednu?

Korektor stojí peníze - kvalitní kniha také. Snad 80%  knižní produkce prochází pouze autorskou korekturou. Nejvíc tím trpí tituly pro děti a mládež. Rodiče a učitelé totiž málokdy dětské knihy přečtou, zejména produkci pro větší děti. Otřesné chyby v produkci pro nejmenší se nejspíš  považují za "roztomilé".

Je to jako se vším - hojnost aušusu za "dobrou cenu". Myslím, že dnešní patnáctiletí jsou už v myšlení i vyjadřování nadosmrti poznamenáni nekvalitními texty, stejně jako trpí zdraví celé populace konzumací nekvalitních, laciných,náhražkových potravin. Odtud pramení ta hrůza ze srovnávacích maturit. Z lejna bič neupleteš a každá legrace něco stojí- každá vláda o investicích do vzdělání mluví, ale kromě internetu a pastelkovného se do MŠ,ZŠ ani SŠ nic nevrazilo, možná, že už nemáme ani tu 99,8% gramotnost. Požehnáním pro studenta je vzdělaná babička v důchodu od jeho batolecích let.

portwyn 2.3.2007 9:12

Jinak článek jako by vypadl z Lidových novin

To opravdu nebyl kompliment - "školská" publicistika LN má otřesnou úroveň, založenou zčásti na polopravdách, zčásti na lžích, zčásti na obyčené demagogii, především však na naprosté zaujatosti. Chcete příklady?

Polopravdy: Když se diskutovalo o povinné maturitě z matematiky na gymnáziích (a o maturitě na gymnáziích byl i dotyčný článek), vedoucí redaktorka R. Kvačková proti tomu agitovala tím, že na odborných středních školách maturita z Ma potřebná není.

Lži: Když v LN vyšel článek o dětech s poruchou pozornosti, autorka (podle značky možná sl. Machálková?) tvrdila, že desítkám z nich (40%? - nepamatuji přesně) hrozí vyloučení ze školy.  Pravda je taková, že ze základní školy dítě vyloučit nelze. Za žádných okolností - autorka si to prostě vymyslela.

Demagogie a zaujatost: Oblíbený výkřik redaktorů listu Volszeitung zní "Chudáci děti!" Poprvé ho použila tuším paní R. Kvačková, kterou tak strašně rozčililo, že v učebnici chemie je sice napsáno, že v atomu jsou protony a kolik jich tam je, ale už tam není, kdo je spočíta a proč, takže děti se to nemohou dozvědět. Udělal jsem jednoduchý experiment, zeptal jsem se naší uklízečky, co by v takovém případě dělala. Odpověděl "No přece bych se zeptala učitele." Paní Kvačková mi toto selhání vysvětlovala tím, že ona se prý svého chemikáře bála, tak by se nezeptala. Takže: jedna redaktorka LN se bála svého chemikáře, jeden spolupracovník LN je dyslektik. Proto jsou všichni učitelé pitomci.

Jděte se, vážené Lidovky, bodnout. Vaše protiučitelská kampaň v posledních několika letech začíná zavánět obyčejnou nenávistí.

portwyn 2.3.2007 9:13

Re: Jinak článek jako by vypadl z Lidových novin

Volkszeitung. Omlouvám se za zkomolení názvu listu ;o)

Psí vrah Čumil 2.3.2007 9:30

Re: Re: Jinak článek jako by vypadl z Lidových novin

Ale klid, portwyne. Autor, kromě dyslexie, trpí zjevně mnoha dalšími dysfunkcemi, zejména neschopností pochopit elementární základy myšlení, jež v jazyce mimo jiné vyjadřuje struktura vět, souvětí i samotná větná skladba. To se teď k stáru se bude už jenom zhoršovat. Pozoruhodné na tom ovšem je spojení dyslexie se zjevnou grafomanií. Upřímně řečeno, tahle hloupost je obrazem dobových produktů pedagogických fakult.

portwyn 2.3.2007 9:42

Re: Re: Re: Jinak článek jako by vypadl z Lidových novin

Já vím, Čumile. Mne jen otrávilo, jakou kampaň vede zbulvárnělý plátek, který kdysi chtěl být listem vzdělanců. Už mám plné zuby věčných nadávek do tyranů malých dětí, teroristů atd. Takovou nenávistí LN/MfD nestíhají ani politiky. Jestli někdy seknu s učením, tak to bude kvůli tomuhle. Fakt už mám plné zuby práce s odpovědností, jakou pan Vlk v životě nepoznal, odměňované kýbly urážek.

Lída 2.3.2007 9:52

Re: Re: Re: Re: Jinak článek jako by vypadl z Lidových novin

Zbulvárnělý plátek taky včera naprosto nesmyslně nařkl dvě českobudějovické školy z cenzury. Taky mě tím dost naštval.

Scully 2.3.2007 10:18

Re: Re: Re: Re: Jinak článek jako by vypadl z Lidových novin

Díky za trefné pojmenování i mých pocitů, portwyne.

Dědek 2.3.2007 9:03

Devstace školství

Velice výstižné. Jenom to dokresluje naprostou devastaci našeho školství, Je tragedie, že se netýká poze JČ, ale i jiných předmětů.

portwyn 2.3.2007 8:54

K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

klidně o stupň vyšší, než učím (tj. gymnaziální maturitu) ze VŠECH povinných předmětů (Čj, cizí jazyk - u mne Aj), plus u předmětů, které učím (Ma, Fy). Stačí mi na to nějaké volno k osvěžení paměti - nejsem knihovna a studenti to volno mají taky plus celé 2. pololetí čtvrtého ročníku.

Mám jen jednu podmínku: poté, co zkoušky složím, se pan Vlk veřejně omluví českým učitelům.

Kolegové, kterých jsem se ptal (učitelé té hnusné, sadistické, tyranské, zkostnatělé české základní školy) neshledali na maturitě nic děsivého. To, že by ji nesložilo 90% českých novinářů, ještě neznamená, že učitelé jsou stejně hloupí nebo jednostraně zaměření jako oni.

Heinz Guderian 2.3.2007 9:12

Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

Dole jsem si dovolil napsat pár konkrétních důvodů, proč je ten test zhovadilost. :-P

A chce-li vážený kolega snad naznačit, že české školství je řízené odborníky na svém místě a prováděné geniálními učiteli, cítím se povinen připomenout, že jsem též hrdým absolventem českých škol a na věc jsem si utvořil vlastní názor, zásadně odlišný od jeho...

(dosti krasomluvy, teď vážně)

Jak jsem již napsal níže, ten test je prostě konina. Pokud jeho autor-češtinář nedokáže ani napsat rozumné zadání česky, tak není o čem diskutovat.

portwyn 2.3.2007 9:24

Re: Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

Test může být klidně konina; obecně mi některé testy z Čj (např. letošní CERMAT) přijdou ne zrovna nejlépe zadané. V některých případech mi bylo mými kolegyněmi češtinářkami (ano, ty pitomé krávy, co si dovolují děti otravovat s měkkým a tvrdým i/y) potvrzeno, že zadání lze vysvětlit více způsoby. Já nejsem češtinář, těžko to posoudím.

Co mne dožralo, je FORMA páně autorova článku. Snaha strhat, proklít, zadupat do země ty nenáviděné tyrany malých dětí. Testy lze bezpochyby kritizovat. Pravděpodobně by se měly změnit. Nicméně:

a) učitel nemůže na testech změnit vůbec nic. Pokud si tohle pan autor neuvědomuje, svědčí to o hlouposti jeho, nikoli pedagogů.

b) učitel musí učit to, co se bude od dětí vyžadovat na přijímačkách. Kdyby to neudělal, roztrhají ho pak rodiče na kusy. Právem.

c) nikde jsem nenapsal, že učitelé jsou geniální (i když nepochybně někteří ano). Zajímavé však je, že děti nebo rodiče nenadávají na špatné učitele (také takové znám), ale na učitele, kteří je nutí přemýšlet. Je to přesně naopak, než píše pan Vlk: děti mají nejraději to, co se mohou našprtit a pak u tabule vyzvracet. Ono to totiž dá mnohem méně práce, než myšlení - i kdyžý je to k ničemu. Přemýšlivých žáků, preferujících porozumění, je menšina.

glos 2.3.2007 11:25

Re: Re: Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

Kouzlo nechtěného: "Já nejsem češtinář, těžko to posoudím.":-D

Lída 2.3.2007 11:26

Re: Re: Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

Milý Portwine, musím bohužel potvrdit, že i ti naši parchanti nemají moc v oblibě učitele, co je nutí přemýšlet. Porozumět se snaží jen tehdy, když pochopí, že to bude v tomhle konkrétním případě přece jen rychlejší a efektivnější než naučit se nazpamět a zapomenout. Pak jim to celkem jde. Mrzí mě to, já jsem se snažila vychovat je tak, aby jim připadalo lepší porozumět. Nevím, kde se stala chyba.

A obávám se, že většina jejich spolužáků je na tom podobně, takže se vzájemně utvrzují v pocitu, že tohle je ten správný přístup ke škole. Mluvím o studentech víceletých gymnázií.

JAB 2.3.2007 12:42

Re: Re: Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

No, a v tom je celý ten problém, učit, i.e. vzdělávat, anebo učit testy ?

Hanka 2.3.2007 18:07

Re: Re: Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

Někteří učitelé nejspíš geniální jsou. tohle je příklad. geniální stránky pro výuku angličtiny. Hlavní pachatel :-) pan Marek Vít :http://www.helpforenglish.cz/cz/

vše srozumitelně vysvětlí, na vše bleskově odpoví. vřele doporučuji.

nosál 2.3.2007 10:15

Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

chachá!!!Co to psal autor o neschopnosti pochopit text? Tady je zářný příklad učitele, který nechápe ani celkem jednoduchou informaci.Autor je kvalifikací učitel, učil a navíc není novinář. Vy jste jak Al Gore v těch svých argumentech.Stejně vedle!

portwyn 2.3.2007 10:22

Re: Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

Autor pracuje jako novinář - publikuje velmi často a není to v rubrice "názory čtenářů".